آخرین حربه اسرائیل در مخالفت با توافق هسته ای

امشب نتانیاهو قصد نابودی توافق را دارد

۱۲ اسفند ۱۳۹۳ | ۲۲:۲۱ کد : ۱۹۴۴۹۱۸ اخبار اصلی آمریکا پرونده هسته ای خاورمیانه
قرار است امشب رهبر یک کشور خارجی، جزئیات توافق هسته ای که رئیس جمهور در مقطع کنونی در حال مذاکره بر سر آن است را افشا کند.
امشب نتانیاهو قصد نابودی توافق را دارد

دیپلماسی ایرانی: زمانی که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل سه شنبه در کنگره درباره نگرانی های عمیقش در مورد توافق احتمالی هسته ای با ایران سخنرانی می کند، قوه مقننه قدرتمندترین دموکراسی جهان در موقعیت عجیب و غریبی قرار خواهد داشت. قرار است رهبر یک کشور خارجی، جزئیات توافق هسته ای که رئیس جمهور در مقطع کنونی در حال مذاکره بر سر آن است را افشا کند. یکی از مقامات ارشد اسرائیلی روز یکشنبه به روزنامه هاآرتص گفته است «ما از جزئیاتی که درباره توافق با ایران وجود دارد، آگاه هستیم و احساس می کنیم که اعضای کنگره از این جزئیات بی اطلاع هستند.»

اگر این مسئله صحت داشته باشد، بسیار مهم است، به خاطر این که دولت اوباما تاکنون جزئیات زیادی از مذاکراتی که در حال حاضر با ایران و پنج قدرت بزرگ در ژنو جریان دارد، به کنگره نداده است. این چشم انداز که نتانیاهو قصد دارد عناصری از مذاکرات را افشا کند موجب ایجاد مشکلاتی برای وزارت خارجه آمریکا شده است، تا جایی که جان کری روز دوشنبه به نخست وزیر اسرائیل هشدار داد. ماری هارف، سخنگوی وزارت خارجه در این رابطه می گوید: «ما از این که بعضی از مقامات اسرائیلی گفته اند که نتانیاهو می خواهد اطلاعات حساسی را فاش کند، بسیار ناامید شدیم.» وی به این نکته هم اشاره کرد که «اسرائیلی ها جزئیات محرمانه ای از مذاکرات دریافت کرده اند چون ما به آنها به عنوان متحد ایالات متحده اعتماد داشتیم.»

این اطلاعاتی که نتانیاهو قصد دارد آنها را فاش کند چیست؟ براساس اظهار نظرهایی که وی درباره این سخنرانی بزرگ انجام داده است، وی قصد دارد درباره پیشنهاد فعلی که براساس توافق به ایران اجازه داده می شود که چند هزار سانتریفیوژ را حفظ کند، صحبت کند. اسرائیل و بسیاری از ناظرین معتقدند که رها کردن این تاسیسات در این حد یک بحران خواهد بود، چون زمانی که مهلت توافق به پایان برسد، سانتریفیوژها به آسانی قابل بازگشت خواهند بود.

همان طور که نتانیاهو به مخاطبانش در سخنرانی روز دوشنبه اش در ایپک گفت: «اسرائیل و ایالات متحده موافق این هستند که ایران نباید سلاح هسته ای داشته باشد، اما ما مخالف هستیم که این بهترین راه برای بازداشتن ایران از تولید سلاح هسته ای باشد.»

اگر نتانیاهو تصمیم بگیرد که در مقطع فعلی این روند را تخریب کند، ریسک خشمگین کردن دولت اوباما را به جان خریده است. در واقع به نظر می رسد مقامات ارشد دولتی خودشان را برای خیانت نتانیاهو در سخنرانی اش آماده کرده اند.  

روز دوشنبه، سامانتا پاور، نماینده آمریکا در سازمان ملل و سوزان رایس، مشاور امنیت ملی تاکید کردند که دولت اوباما از زمانی که روی کار آمده است، 20 میلیارد دلار کمک نظامی به اسرائیل کرده و در این باره صحبت کردند که چگونه این کمک ها از دولت قبل پیشی گرفته است. حالا باید دید که نتانیاهو چگونه سخنان آنها را تلافی خواهد کرد؟

بحث دیگری که در دولت مطرح می شود این است که نتانیاهو اغلب حقایق اشتباهی را ارائه می دهد و پس از آن قضاوت مشکوکی درباره آنها می کند. کری هفته پیش به این نکته اشاره کرد که نخست وزیر اسرائیل در سال 2002 به عنوان یک شخص حقیقی در کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان حاضر شد و در جلسه استماع درباره جنگ عراق صحبت کرد.

رئیس جمهور اوباما هم روز دوشنبه در مصاحبه ای که داشت به این نکته اشاره کرد که پیش بینی هایی که نتانیاهو درباره توافق نوامبر 2013 با ایران داشت، به واقعیت نپیوسته است. وی در این رابطه گفت: «نتانیاهو انواع ادعاها را مطرح کرد. این که این توافق وحشتناک است، ایران 50 میلیارد دلار از دارایی هایش را به دست خواهد آورد، ایران به تعهداتش پایبند نخواهد بود. هیچ کدام از این ها به حقیقت منتهی نشد.»

بسیاری از اعضای کنگره بسیار بدبین هستند چون اوباما روشن ساخته که هرگونه توافق با ایران یک قرارداد بین المللی است نه این که یک معاهده باشد. در نتیجه مجلس سنا در این روند دیده نشده است. اوباما روز جمعه حتی تهدید به وتوی لایحه ای کرد که براساس آن کنگره در بررسی و تصویب هرگونه توافق با ایران نقش پیدا کند.

منبع: بلومبرگ ویو/ مترجم: حسین هوشمند 

کلید واژه ها: نتانياهو اوباما توافق هسته اي سخنراني نتانياهو كنگره


نظر شما :