نقل مکان از معاونت وزارت خزانه داری به معاونت سیا

معمار تحریم های ایران به سازمان سیا می رود

۲۳ دی ۱۳۹۳ | ۱۶:۳۰ کد : ۱۹۴۳۰۱۹ اخبار اصلی آمریکا
نویسنده خبر: حسین هوشمند
دیوید کوهن نقشی بسیار مهم در زمینه مبارزه مالی ایفا می کند تا جایی که وی در کاخ سفید معروف به «بتمن مالی» است. بن رودز معاون مشاور امنیت ملی کاخ سفید در این رابطه می گوید: «دیوید حضوری مرتب در جلسات سطح بالای کاخ سفید در موضوعات سوریه، اوکراین، ایران و ضد تروریسم دارد.»
معمار تحریم های ایران به سازمان سیا می رود

دیپلماسی ایرانی: کاخ سفید روز جمعه اعلام کرد که دیوید کوهن معاون امور تروریسم و اطلاعات مالی وزارت خزانه داری به عنوان معاون سازمان سیا انتخاب شده است. کوهن قرار است جانشین آوریل هاینس در این سازمان شود. هاینس هم قرار است به عنوان معاون مشاور امنیت ملی اوباما منصوب شود. کوهن معمار اصلی تحریم های اقتصادی علیه روسیه، ایران، سوریه و گروه های تروریستی بوده است.

حقوقدان کارکشته

دیوید کوهن 51 ساله، اهل بوستون ماساچوست، فرزند دکتر جوردن کوهن است. پدر وی یک پزشک بازنشسته و استاد دانشگاه است که رئیس سابق انجمن کالج های پزشکی ایالات متحده بوده است. دیوید، مدرک لیسانس را با نمره عالی از دانشگاه کورنل در سال 1985 اخذ کرد و مدرک دکترای حقوق را سال 1989 از دانشگاه ییل دریافت کرد. وی در سال 1985 تا 1986 دوره  تحقیقی فوق دکترایش را در زمینه مدیریت بحران هسته ای سپری کرد. کوهن قبل از پیوستن به وزارت خزانه داری به مدت نه سال در شرکت حقوقی میلر و کاسیدی مشغول به فعالیت بود و در آنجا در زمینه دفاع جنایی کارمندان و دادخواهی مدنی تخصص داشت. کوهن از سال 1989 تا 1990 دستیار حقوقی نورمن رمزی، قاضی منطقه مریلند بود.

کوهن در سال 1999 وارد وزارت خزانه داری شد و در اداره مشاورین ارشد مشغول به فعالیت شد. وی در این پست در تدوین بند سوم قانون میهن پرستی ایالات متحده که در سال 2001 وضع شد و در آن ابزار جدید وزارت خزانه داری برای مبارزه با پول شویی و تامین مالی تروریسم شکل گرفته بود، مشارکت داشت. کوهن پس از طی کردن پله های ترقی در این اداره به پست مشاور ارشد معاون وزیر رسید. وی در این پست مشاوره های مختلفی در زمینه مسائل حقوقی و سیاسی از جمله اقدامات ضد پول شویی و سیاست های تامین مالی سازمان های تروریستی به مقامات ارشد وزارت خانه می داد.

کوهن در سال های دولت بوش به مدت هفت سال در شرکت حقوقی ویلمر کالتر فعالیت داشت و آنجا در زمینه دادخواهی مدنی و کیفری، دفاع از مقررات بازرسی های حسابرسی و تقلب مالی و ضد پولشویی و تحریم فعالیت می کرد. همچنین مشاوره های گسترده ای به موسسات مالی از جمله بانک ها، شرکت های بورس و بیمه می داد.

کوهن در دولت اوباما و در می 2009 به وزارت خزانه داری بازگشت و به عنوان دستیار وزیر در امور مالی تروریسم منصوب شد. کوهن در منصب دستیار وزیر مسئول تنظیم و هماهنگی فعالیت های ضد تامین مالی تروریست ها و پولشویی بود. کوهن در 30 ژوئن 2011 به عنوان معاون وزیر در امور ترویسم و اطلاعات مالی انتخاب شد. وی در این پست بر سیاست ها، اقدامات و قانون گذاری وزارت خزانه داری در زمینه شناسایی و اخلال در خطوط حمایت مالی سازمان های تروریستی بین المللی، گسترش دهندگان سلاح های کشتار جمعی، قاچاقچیان مواد مخدر و دیگر بازیگران غیرقانونی که تهدیدی برای امینت ملی ایالات متحده بودند، نظارت می کرد.

متخصص تحریم ها

مهمترین اقدام کوهن در وزارت خزانه داری اعمال تحریم علیه ایران، روسیه، سوریه و داعش بوده است. در زمینه تحریم ایران، وی سفرهای زیادی به کشورهایی نمود که با ایران تجارت داشتند تا آنها را راضی به تحریم ایران و عدم خرید نفت کند. در این زمینه وی مطالعات زیادی انجام داده و به طور دقیق شرایط و اوضاع اقتصادی ایران را بررسی و رصد می کرده است. در جلسه استماع کمیته روابط خارجی سنا درباره توافق هسته ای با ایران مورخ 29 جولای 2014 وی می گوید:

«ارزش ریال ایران از ژانویه 2012 تاکنون 50 درصد کاهش داشته است... تحریم های اعمالی ما از سال 2011 موجب شده است تا ایران نتواند به 120 میلیارد دلار از درآمد نفتی اش دسترسی داشته باشد، امری که برای رشد اقتصادی آنها حیاتی است... اقتصاد ایران هم اکنون 25 درصد کوچکتر شده است. در عین حال میزان تورم حدود 26 درصد است که هنوز می تواند بیشتر شود. این میزان تورم یکی از بالاترین نرخ ها در جهان است. بیکاری همچنان بالا است و ایران به سرمایه گذاری خارجی که برای افزایش رشد اقتصادی و توسعه زیرساخت ها ضروری است، دسترسی ندارد.»

بعد از تحریم های ایران توجه کوهن معطوف به تحریم روسیه و داعش بوده است. در زمینه تحریم روسیه وی سفرهای زیادی به کشورهای اروپایی داشته است. کوهن در راستای تحریم داعش و تلاش برای بستن راه های درآمدی این گروه تروریستی از جمله فروش نفت آن در سال جاری به 14 کشور سفر کرده است و در ماه اکتبر به قطر و عربستان سعودی هم سفر داشت. عمده درآمد داعش از فروش نفت است، آنها روزانه 50 هزار بشکه نفت صادر می کنند. البته کوهن اشاره ای به حامیان مالی ثروتمند این گروه در بعضی از کشورها نکرد. جک لیو، وزیر خزانه داری ایالات متحده درباره کوهن می گوید: «دیوید نقشی حیاتی در زمینه رصد و متوقف کردن کمک های مالی غیرقانونی و فعالیت های غیرقانونی گروه های تروریستی از جمله گروه داعش، ایفا کرده است.»

نقل مکان به سازمان سیا

دیوید کوهن نقشی بسیار مهم در زمینه مبارزه مالی ایفا می کند تا جایی که وی در کاخ سفید معروف به «بتمن مالی» است. بن رودز معاون مشاور امنیت ملی کاخ سفید در این رابطه می گوید: «دیوید حضوری مرتب در جلسات سطح بالای کاخ سفید در موضوعات سوریه، اوکراین، ایران و ضد تروریسم دارد.» جان برنن، رئیس سازمان سیا در بیانیه ای که روز جمعه منتشر کرد گفت: «کوهن اندوخته ارزشمندی از تجربیات در موضوعات متفاوتی را که ما بر روی آنها تمرکز کرده ایم را به سازمان می آورد. من چندین سال است که از نزدیک با وی همکاری دارم.»

خوان زاراته، دستیار سابق وزیر خزانه داری و معاون مشاور امنیت ملی در دولت جورج دبلیو بوش می گوید: «انتخاب کوهن در این سمت نشان دهنده ابزار مالی در مجموعه امنیت ملی است. این مسئله نشان می دهد که مسائل مالی درحال حاضر تبدیل به قلب نهادهای امنیت ملی شده است.» سناتور باب کورکر (جمهوری خواه از تنسی) رئیس جدید کمیته روابط خارجی سنا هم درباره کوهن می گوید: «من احترام زیادی برای وی قائل هستم و اقدامات وی در زمینه تحریم های اقتصادی را مورد تحسین قرار می دهم.»

تا قبل از انتصاب کوهن به عنوان نفر شماره دو سازمان سیا، معاونین سازمان همیشه از مامورین برجسته و یا نظامیان انتخاب می شدند که روز به روز عملیات ها را کنترل می کردند، اما با انتصاب جان برنن، مشاور سابق ضد تروریسم کاخ سفید که یکی از مامورین با سابقه این سازمان است، وی بر همه عملیات ها نظارت دارد و آنها را مدیریت می کند. به نظر می رسد انتخاب کوهن که هیچ گونه حضوری در سیا نداشته است نشانه ای از میل برنن و کاخ سفید برای انتخاب فردی بیرون از سازمان برای تصدی پست معاونت در دوره ی پس از افشاگری ها در زمینه شکنجه های غیرقانونی این سازمان است.

حسین هوشمند

نویسنده خبر

عضو هيئت تحريريه ديپلماسي ايراني

hossein. houshmand@gmail.com

 

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: ديويد كوهن وزارت خزانه داري معاون سازمان سيا تحريم ايران حسین هوشمند


نظر شما :