تکرار ادعای ترامپ درباره ایران

۲۹ تیر ۱۴۰۳ | ۱۳:۳۹ کد : ۲۰۲۷۲۰۲ سرخط اخبار

رئیس‌جمهور پیشین آمریکا و نامزد حزب جمهوری‌خواه انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور ادعاها درباره تاثیر سیاست تحریم‌ها بر ایران و احتمال توافق با آن در دوران ریاست‌جمهوری خود را تکرار کرد.

به گزارش ایسنا، «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا و نامزد حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ این کشور در سخنرانی خود در کنوانسیون ملی جمهوری‌خواهان که به طور رسمی نامزدی خود در انتخابات را پذیرفت، مدعی شد که اگر رئیس‌جمهور بود، حمله هفت اکتبر حماس علیه رژیم صهیونیستی طی عملیات «طوفان الاقصی» رخ نمی‌داد.

روزنامه «تایمز» رژیم صهیونیستی با انتشار این مطلب گزارش داد: ترامپ با انتقاد از سیاست‌های دولت «جو بایدن» گفت که من به تک تک بحران‌های بین‌المللی که دولت فعلی ایجاد کرده، از جمله جنگ هولناک روسیه و اوکراین و جنگ برپا شده به دلیل حمله‌ای که به اسرائیل شد، پایان خواهم داد؛ بحران‌هایی که اگر من رئیس‌جمهور بودم، اتفاق نمی‌افتادند.

ترامپ با تکرار ادعاها درباره موثر بودن سیاست موسوم به «کارزار فشار حداکثری» او علیه ایران در دوران ریاست‌جمهوری‌اش گفت: ایران ورشکسته بود. ایران هیچ پولی نداشت. حالا ایران ۲۵۰ میلیارد دلار دارد. آن‌ها تمام این مبلغ را طی ۲ سال‌ونیم گذشته به دست آورده‌اند.

او با اشاره به تمدید روز گذشته معافیت از تحریم‌های ایران برای عراق توسط دولت بایدن گفت: دولت بایدن برای تهران معافیت تحریمی صادر کرده است.

نامزد حزب جمهوری‌خواه با دفاع از سیاست‌های تحریمی خود علیه ایران گفت: من به چین و دیگر کشورها گفته بودم که اگر از ایران چیزی بخرید، به شما اجازه هیچ تجارتی در این کشور (آمریکا) را نخواهیم داد.

ترامپ ادعای خود را درباره توافق با ایران تکرار کرده و گفت که پیش از شکست او در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا، ایران در آستانه انجام دادن توافقی برای محدود کردن بیشتر برنامه هسته‌ای بود.

او با  اشاره به نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در آن سال مدعی شد: ایران قصد داشت با ما توافق کند و بعد ما آن نتیجه هولناک را رقم زدیم که دیگر اجازه آن را نخواهیم داد.

رئیس‌جمهور پیشین آمریکا ادعای خود درباره وجود اهداف نظامی در برنامه هسته‌ای ایران را تکرار کرده و گفت: حالا، ایران بسیار به در اختیار داشتن یک سلاح هسته‌ای نزدیک است که (در دوران ریاست‌جمهوری من) اتفاق نمی‌افتاد.

تکرار این ادعا از سوی ترامپ در حالی مطرح می‌شود که مقامات ایران تاکید کرده‌اند تولید و به‌کارگیری تسلیحات اتمی جایی در برنامه دفاعی ایران ندارد.

دولت ترامپ در سال ۲۰۱۸ با ناقص تلقی کردن توافق هسته‌ای، توافقی که به موجب آن ایران در ازای لغو تحریم‌ها برنامه هسته‌ای خود را محدود می‌کرد، خارج شد و ضمن بازگردانی تحریم‌های پیشین این کشور علیه ایران، تا آخرین روزهای خود در کاخ سفید، تحریم‌های متعددی را علیه افراد و نهادهای ایرانی اعمال کرد.


نظر شما :