اختلال سایبری جهانی دردسرساز شد

۲۹ تیر ۱۴۰۳ | ۱۳:۲۸ کد : ۲۰۲۷۲۰۱ سرخط اخبار

در پی اختلالات سایبری جهانی، فعالیت خطوط هوایی، بانک‌ها، شرکت‌های مخابراتی و بورس لندن در روز جمعه مختل شد و این اختلال به کشورهای دیگر نیز رسیده است.

به گزارش ایسنا، اولین اشکالات فنی در اواخر روز پنجشنبه در آمریکا دیده شد که علت آن اختلال در خدمات مایکروسافت از جمله آزور و ۳۶۵ بود. خطوط هوایی فرونتیر که در دنور مستقر است، پروازها را به مدت بیش از دو ساعت متوقف کرد و مشکلات مربوط به خدمات آنلاین مایکروسافت را مقصر خواند. این شرکت هواپیمایی توقف پروازهای سراسری را لغو کرد و روند از سرگیری پروازها را از ساعت ۱۱ شب به وقت نیویورک آغاز کرد.

گروه LSE که بازار بورس لندن را اداره می کند، اعلام کرد با یک مشکل فنی جهانی مواجه است که از انتشار اخبار جلوگیری می‌کند. در آسیا، کاربران ژاپنی در بعدازظهر، گزارش اشکالاتی در سرویس‌هایی از جمله  مجموعه نرم‌افزار اداری مبتنی بر اینترنت مایکروسافت ۳۶۵ را آغاز کردند. خطوط هوایی در فرودگاه های بمبئی و هنگ کنگ به بررسی دستی اطلاعات مسافران روی آوردند.

طبق گزارش رویترز، خطوط هوایی بزرگ آمریکا روز جمعه با اشاره به مشکلات ارتباطی، زمین گیر شدند. همزمان، شرکت های رسانه ای، بانک‌ها و شرکت های مخابراتی در سراسر جهان، اختلال فعالیت های خود را گزارش کردند.

جدیدترین اختلالات درست پس از آن رخ داد که مایکروسافت اعلام کرد که قطعی سرویس ابری آزور را حل کرده است. صفحات وضعیت این شرکت قبلا نشان داده بود که آزور و مایکروسافت ۳۶۵ برای چندین ساعت با مشکل مواجه شده بودند.

بر اساس گزارش بلومبرگ، یکی از سخنگویان مایکروسافت اعلام کرد این شرکت در حال بررسی اشکالات فنی و مشکلات گزارش شده است.

همچنین طبق اعلام بی بی سی، اختلال گسترده سیستم‌های کامپیوتری در جهان بانک‌ها، شرکت‌های هواپیمایی و رسانه‌های عمده در جهان هم‌اکنون تحت تاثیر اختلال گسترده سیستم‌های کامپیوتری‌شان قرار گرفته‌اند.

پروازهای فرودگاه سیدنی متوقف شده و یونایتد ایرلاینز هم پروازهایش را متوقف کرده است. مایکروسافت می‌گوید در حال اقدامات جبرانی برای رفع این مشکل مرتبط با ویندوز است.

سیستم‌های المپیک پاریس هم تحت تاثیر قرار گرفته است

سیستم‌های المپیک پاریس هم تحت تاثیر قرار گرفته است.

اختلال در حرکت قطارهای بریتانیا

همچنین حرکت قطارها در بریتانیا مختل شد. شرکت‌های بزرگ راه‌آهن در بریتانیا به مسافران هشدار دادند به دلیل «مشکلات گسترده سیستم‌های کامپیوتری» حرکت قطارها از صبح روز جمعه مختل شده است.

این شرکت‌ها در پست‌هایی در شبکه‌های اجتماعی از اختلال گسترده در سیستم‌های کامپیوتری خود خبر دادند، از جمله شرکت گتویک اکسپرس که قطارهایش که به فرودگاه گتویک در جنوب لندن می‌رود.

این شرکت‌ها می‌گویند که این مشکل بر تابلوهای راهنمای حرکت قطارها در ایستگاه‌های قطار هم تاثیر گذاشته است.

از مسافران خواسته شده که وضعیت قطار خود را از پیش بررسی کنند.

فرودگاه ناریتا در ۶۰ کیلومتری توکیو خبر داده است که چند شرکت هواپیمایی‌ فعال در این فرودگاه دچار مشکلاتی با سیستم‌هایشان شده‌اند.

اختلال در فرودگاه های هند و ژاپن

در هند هم فرودگاه دهلی از تاثیر مقطعی اختلال‌ها بر خدماتش خبر داده است.

فعالیت فرودگاه‌ها در ژاپن هم تحت تاثیر قرار گرفته است. صف طولانی چک این در فرودگاه است.


نظر شما :