عدم تمایل عربستان به همکاری با ونزوئلا

امیدی به سفر مادورو به ریاض نیست

۲۳ دی ۱۳۹۳ | ۱۴:۳۰ کد : ۱۹۴۳۰۱۸ اخبار اصلی آمریکا اقتصاد و انرژی خاورمیانه
عربستانی‌ها انتظار ندارند که بتوانند در رابطه با ونزوئلا به دستاورد چندانی بیش از روابطش با ایران برسند برای همین به این سفر صرفا به عنوان یک سفر دیپلماتیک می‌نگرند.
امیدی به سفر مادورو به ریاض نیست

دیپلماسی ایرانی: فشارهای اقتصادی سبب شده تا ایران و ونزوئلا به دنبال راه حلی واقعی برای پایان دادن به بحران کاهش قیمت جهانی نفت باشند، مساله ای که باعث شده است تا دو کشور به مذاکرات مستقیم با عربستانی ها، یکی از بزرگ ترین کشورهای تولیدکننده نفت اوپک، رو بیاورند.  

به گزارش روزنامه العرب، چاپ لندن، نیکولاس مادورو، رئیس جمهوری ونزوئلا بعد از انجام گفت وگوهای مفصل در تهران بر سر ریزش شدید قیمت نفت که به نزدیک 50 دلار در هر بشکه رسیده است، رهسپار عربستان شد تا با عربستانی ها در این رابطه تبادل نظر کند.

مادورو ساعت های پایانی شنبه شب به ریاض رسید و مورد استقبال امیر مقرن بن عبدالعزیز، جانشین ولیعهد عربستان قرار گرفت و بعد از آن به دیدار سلمان بن عبدالعزیز، ولیعهد عربستان رفت.

انتظار می رود که مادورو حامل پیامی برای امکان رسیدن به توافقی مشترک میان تهران – ریاض – کاراکاس برای خروج از بحران کاهش قیمت نفت باشد. بحرانی که تهران و کاراکاس هر کدام به نوبه خود از آن رنج می برند.

حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی ایران در دیدار با مادورو درباره "لزوم همکاری اعضای عضو سازمان اوپک" تاکید کرد و گفت که "شکی نیست باید بر برخی فشارها علیه اوپک که باعث شده است تا قیمت ها بی ثبات شوند، فائق آمد تا قیمت ها در سال 2015 به سطح قابل قبولی برسند."

آیت الله سید علی خامنه ای، رهبر معظم جمهوری اسلامی ایران نیز در دیدار با مادورو کاهش قیمت نفت را در مدتی کوتاه اتفاقی عجیب دانست و گفت که ممکن است پشت این اتفاق دلایل سیاسی و غیر اقتصادی باشد.

ایشان همچنین بدون اشاره به کشوری خاص تاکید کرد، دشمنان مشترک ما از نفت به عنوان سلاح سیاسی استفاده می کنند و قطعا نقشی در کاهش قیمت نفت دارند.

به رغم این که ایران به صراحت عربستان را متهم می کند که به طور کلی از کاهش قیمت نفت حمایت می کند، ونزوئلا همچنان اصرار دارد تا اندازه بسیاری از این رویکرد دور بماند تا به این ترتیب بتواند فرصت های مذاکره با ریاض را حفظ کند.

پیش از این، چون مادورو به فکر مذاکره رو در رو با عربستانی ها بود، مخاطرات امضای توافقات گسترده با ایران در تمامی زمینه ها را متصور شد، برای همین قبل از سفر به ریاض این مساله را از پروتکل دیدارهای خود با ایرانی ها لغو کرد که به اعتقاد بسیاری از تحلیلگران این کار به مذاکراتش با عربستانی ها ارتباط داشت.

البته ایران و عربستان در دهه اول از هزاره سوم به طور گسترده ای روابط سیاسی و اقتصادی خود را تقویت کرده اند. محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری سابق ایران و هوگو چاوز، رئیس جمهوری سابق ونزوئلا در راستای اشتراکات دو کشور در روابط خصمانه با ایالات متحده اقدام به تقویت بی سابقه روابط با یکدیگر کردند.

این بار به نظر می رسد بحران فعلی کاهش قیمت نفت نقشی مهم در نزدیک شدن روابط دو کشور ایفا کند. به گونه ای که عربستانی ها انتظار ندارند که بتوانند در رابطه با ونزوئلا به دستاورد چندانی بیش از روابطش با ایران برسند برای همین به این سفر صرفا به عنوان یک سفر دیپلماتیک می نگرند.

استفان شاپو، مدیر اجرایی مرکز آکادمیک "ترانس آتلانتیک" در این باره می گوید: «ایران و ونزوئلا به شکل گسترده ای بر روی نرخ بالای نفت حساب کرده اند.»

وی در ادامه مدعی می شود: «پیش بینی می شود تداوم این وضعیت بتواند باعث اعتراض هایی نسبت به سیاست های دولت های آنها در داخل دو کشور شود و به زودی مشابه همین اعتراض ها در روسیه نیز آغاز شود.»

بر اساس آمارهایی که اخیرا از سوی صندوق بین المللی پوک و بانک مرکزی آلمان و همچنین موسسه آمار ویچ منتشر شده ایران برای جلوگیری از کسری بودجه نیاز دارد تا قیمت نفت در هر بشکه 130 دلار باشد در حالی که این رقم برای ونزوئلا 117 دلار و برای روسیه 98 دلار است. اما به دلیل مشکلات عمیق اقتصادی ای که ونزوئلا در اقتصاد ملی خود از آن رنج می برد، آسیب های اجتماعی و اقتصادی آن از کاهش قیمت نفت از همه بیشتر است.

استفان هانکیه، استاد اقتصادهای تطبیقی در دانشگاه جان هاپکینز امریکا در این باره می گوید: «اوضاع به طور ویژه ای برای ونزوئلا بد است. آنها در این تنگنا در حال سقوط هستند. این تحلیل و پیش بینی نیست، مشکلی واقعی آنها است.»

وی تاکید می کند، کاراکاس از کسری بودجه سنگینی رنج می برد و در صورت کاهش بیشتر نرخ نفت در روزهای آینده مشکلات آن بیشتر نیز خواهد شد.

 

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: ونزوئلا کاهش قیمت نفت عربستان سعودي


نظر شما :