اقتصاد روسیه در حال آب شدن است

هجوم روس ها به فروشگاه ها

۰۸ دی ۱۳۹۳ | ۱۷:۳۰ کد : ۱۹۴۲۴۲۰ اخبار اصلی اروپا اقتصاد و انرژی
از ساعات اولیه صبح چهارشنبه، صف های طولانی در شعبه های مختلف ایکیا در سراسر مسکو به وجود آمد و مردم مبلمان، تخت خواب و سایر لوازم خانگی را به قیمت های پایین می خریدند. جمعیت خریداران، قفسه های مانیتورهای کامپیوتر و تلویزیون های صفحه تخت در فروشگاه های الکترونیکی را خالی کردند.
هجوم روس ها به فروشگاه ها

دیپلماسی ایرانی: خریدهای تعطیلات را هر چه زودتر انجام دهید، چون دیگر به این ارزانی نخواهند بود. تنها در یک روز هفته گذشته، نرخ برابری ارزش روبل با دلار از 59 به 88 کاهش یافت. علاوه بر این میزان اعتماد به اقتصاد روسیه پایین آمده است و باعث به وجود آمدن بحران عمیق در اقتصاد روسیه در سال آینده خواهد شد. اما با این حال مسکو به پایتخت خرید جهان تبدیل شده است. با این وجود بحران ارزی این هفته، بدترین سقوط روبل روسیه از سال 1998 است. اما هیچ کس انتظار صف کشیدن در مقابل نانوایی ها و بانک ها را ندارد.

در عوض هر کسی که پولی داشت، به مراکز خرید رفت. از ساعات اولیه صبح چهارشنبه، صف های طولانی در شعبه های مختلف ایکیا در سراسر مسکو به وجود آمد و مردم مبلمان، تخت خواب و سایر لوازم خانگی را به قیمت های پایین می خریدند. جمعیت خریداران قفسه های مانیتورهای کامپیوتر و تلویزیون های صفحه تخت در فروشگاه های الکترونیکی را خالی کردند.

مردم یخچال، ماشین های لباسشویی و ظرفشویی، دوربین و هر چیزی را که احتمال کمتری داشت با سقوط ارزش روبل قیمتش کم شود را می خریدند. اتومبیل در برخی از نمایندگی ها با 30 تا 50 درصد بالاتر از قیمت خرده فروشی ها فروخته شد. یکی از کاربران شبکه اجتماعی در این رابطه نوشت: «در حال حاضر مردم آخرین پول های خودشان را خرج می کنند.» راویل دایزراکمانوف، کارمند یک فروشگاه لوازم الکترونیکی روز چهارشنبه در این رابطه گفت: «دیروز، صف هایی که در برابر صندوق تشکل شده بود تا انتهای فروشگاه کشیده شده بود. مردم محصولات بسیار گران را می خریدند.»

روبل امسال به خاطر کاهش قیمت نفت و تحریم های غرب بر سر اوکراین، نصف ارزشش را از دست داده است، این مسئله ضربه بزرگی به اقتصاد وابسته به نفت روسیه وارد کرده است. کاهش 10 درصدی ارزش روبل در روز دوشنبه و کاهش 10 درصدی دیگر آن و اتفاقات معروف به سه شنبه سیاه، علاوه بر وارد آمدن شوک به مصرف کنندگان، باعث کاهش اعتماد سرمایه گذاران و شکاف در میان نخبگان کشور در زمینه چگونه واکنش دادن به این بحران شد. با این وجود محبوبیت رئیس جمهور ولادیمیر پوتین همچنان بالا است.

خرید مردم همچنان تا روز چهارشنبه با وجود این که فروشگاه های لوازم الکترونیکی قیمت هایشان را افزایش داده بودند، ادامه داشت. یکی از فروشندگان این مغازه ها می گوید: «من از مردم عذرخواهی می کردم و برای آنها توضیح می دادم که تمام اجناس را فروخته ایم.» در همین حال یکی از مردم که بر سر مدیر فروشگاه فریاد می زد گفت: «عذرخواهی ات به درک».

البته در این بین گزینه های خوبی هم برای خرید وجود داشته است. حتی پس از سقوط روبل به 67 دلار، قیمت آیفون 5 اس، در خرده فروشی ها به 100 دلار کمتر از قیمت آن در ایالات متحده رسیده است. به همین دلیل سایت اپل روسیه، در روز سه شنبه فروش اینترنتی این گوشی را به خاطر نوسانات شدید در ارزش روبل متوقف کرد. روز پنجشنبه ایکیا روسیه هم اعلام کرد فروش مبلمان و لوازم منزل را تا روز شنبه متوقف کرده است، چون باید سفارشات زیادی که داده شده است را آماده کند.

ناتاشا که در یکی از صنایع مالی فعالیت دارد و نام خانوادگی اش را نگفت، یک آی مک 27 اینچی خریده است، در حالی که خانواده اش کامپیوتر خوبی دارند وی در این رابطه می گوید: «من نمی خواستم این را بخرم، اما روبل هر روز ارزشش را از دست می دهد، بنابراین من باید راهی برای حل این مشکل پیدا می کردم.» دنیس که او هم نام خانوادگی اش را نمی گوید، این نکته را اضافه می کند که به خاطر نوسان ارز در هفته ی گذشته «اجناسی را خریده است که قصد داشته سه ماه آینده آنها را بخرد» این اجناس شامل پلی استیشن می شوند.

حتی تلویزیون دولتی که به طور معمول حقایق ناراحت کننده را نمی گوید، روز چهارشنبه گزارش داد که یکی از نمایندگی های فروش اتومبیل در اورنبورگ رکورد فروش 26 اتومبیل را شکسته است. این درحالی است که برخی از این خریداران، ساکنان قزاقستان هستند که به خاطر سرمایه گذاری در نرخ ارز به این سمت مرز آمده اند.  

منبع: پولیتیکو/ مترجم: حسین هوشمند

کلید واژه ها: ارزش روبل اقتصاد روسیه روسیه


( ۱ )

نظر شما :