تعهد جامعه‌جهانی برحمایت از کابل و تقدیر از ایران

۱۴ آذر ۱۳۹۳ | ۱۳:۴۴ کد : ۱۹۴۱۵۹۲ سرخط اخبار
59 کشور شرکت کننده در کنفرانس افغانستان در لندن، شامگاه پنجشنبه ضمن استقبال از انتقال دموکراتیک قدرت در افغانستان و تشکیل دولت وحدت ملی دراین کشور، بار دیگر بر حمایت خود از دولت و ملت افغان براساس توافق های صورت گرفته در کنفرانس توکیو در 2012 میلادی، تاکید کردند.
 
به گزارش ایرنا، در بیانیه پایانی این کنفرانس یک روزه عنوان شده است این اولین فرصت برای دولت جدید افغان، جامعه بین الملل و سایر شرکا است که حمایت خودشان را از افغانستان پس از خروج نیروهای چند ملیتی «آیساف» پس از جنگی 13 ساله در این کشور، در پایان سال 2014 میلادی، اعلام کنند.
 
شرکت کنندگان در این کنفرانس در این بیانیه تایید کردند که اصلاحات پیشنهادی دولت افغانستان، فراهم کننده یک چارچوب معتبر برای ثبات سیاسی، امنیتی، اقتصادی و ثبات مالی، پیشبرد «حکومت خوب» از جمله اصلاح سیستم انتخاباتی، تقویت نهادهای دمکراتیک ، توسعه حکومت قانون و احترام به حقوق بشر است.
 
در بخش دیگری از این بیانیه با تایید این مساله که وجود پناهندگان افغان، سبب ایجاد مشکلاتی برای کشورهای منطقه شده، عنوان شده است: ما از کشورهای منطقه بویژه ایران و پاکستان برای تلاش های شان در میزبانی از میلیون ها افغانی، براساس حسن همجواری، در دهه های گذشته ستایش به عمل می آوریم.
 
این بیانیه می افزاید: در این راستا، ما از جامعه بین الملل می خواهیم که با حمایت و کمک های بیشتر، پناهندگان افغانی را به صورت داوطلبانه تشویق به اسکان مجدد در افغانستان به صورت امن، احترام آمیز و به موقع نمایند، علاوه بر اینکه تلاش هایی از این دست نیازمند توجه به مسایل مرتبط با مهاجرت است.
 
در این بیانیه با اشاره به مشکلات افغانستان از جمله تروریسم ، فساد، قاچاق مواد مخدر، مشکلات قومی و اجتماعی، تصریح شده است که مبارزه با این مشکلات نیازمند یک تعهد دراز مدت و راهبردی واقعی و انجام اصلاحات سیاسی و اقتصادی و اجتماعی است.
 
درجریان این کنفرانس، جان کری وزیر امور خارجه آمریکا، دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس ، نواز شریف نخست وزیر کشور پاکستان، 'ضمیر کابلوف' نماینده ویژه روسیه در امور افغانستان و ابراهیم رحیم پور معاون وزیر خارجه ایران و شماری دیگر ازمقامات کشورهای جهان و نهادهای بین المللی در سخنانی معتهد شدند که از دولت وحدت ملی جدید افغانستان حمایت کنند.
 
برخی از کشورها، مانند آمریکا در کنفرانس اعلام کردند که سعی می کنند سطح کمک و همکاری شان با دولت جدید افغانستان، از سال 2015 میلادی به بعد هم، به سطح فعلی خود ادامه یابد و برخی دیگر از کشورها مانند چین و قزاقستان و کانادا ، تعهدهای جدیدی برای کمک به دولت کابل ارائه کردند.
 
دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس درسخنانی در این کنفرانس با اشاره به نخستین انتقال دموکراتیک قدرت در افغانستان، گفت که راه پیش روی این کشور طولانی و سخت است اما لندن و سایر اعضای جامعه جهانی افغانستان را تنها نخواهند گذاشت.
 
دیوید کامرون، با تقدیر از نیروهای امنیتی افغان و دستاوردهای این کشور در سیزده سال گذشته، گفت: سربازان انگلیسی از افغانستان خارج می شوند اما همچنان در زمینه های آموزشی و حمایت های مالی با این کشور همکاری خواهیم کرد.
 
وی با استقبال از قدم هایی که دولت وحدت ملی افغانستان از زمان روی کار آمدن برداشته از جمله بازگشایی پرونده فساد «کابل بانک»، از اشرف غنی رییس جمهوری این کشور خواست زمینه حضور بیشتر زنان در همه عرصه ها و بخصوص در دستگاه قضایی فراهم کند.
 
انگلیس اعلام کرده است که ضمن حفظ بخشی از نیروهایش در افغانستان بعد از خروج نیروهای آیساف در پایان سال جاری میلادی به منظور آموزش نیروهای نظامی این کشور، تا سال 2017 میلادی، سالانه 225میلیون یورو به افغانستان کمک خواهد کرد.
 
«جان کری» وزیر خارجه آمریکا نیز طی سخنانی در کنفرانس گفت: همین امروز اعلام می کنم که دولت آمریکا، تسهیلات ویژه ای در اختیار بازرگانان، دانشجویان و شهروندان افغانستان قرار خواهد داد و هرگز اجازه نخواهیم داد که این کشور بار دیگر به پناهگاه امنی برای تروریست ها تبدیل شود.
 
وزیر امورخارجه آمریکا گفت: ما به اطمینان خاطر یافتن از این که افغانستان هیچ گاه بار دیگر به عنوان پناهگاهی امن مورد استفاده قرار نخواهد گرفت که تروریست ها بتوانند از آنجا جامعه بین المللی را تهدید کنند، متعهد هستیم .
 
وی همچنین از قدرت رهبری و مدیریت موثر اشرف غنی، رئیس جمهوری و عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی حکومت افغانستان، برای تشکیل دولت وحدت ملی تقدیر کرد و گفت که آنها «سیاستمداران دلسوزی» برای کشورشان هستند.
 
جان کری همچنین عنوان کرد، دولت اشرف غنی رییس جمهوری افغانستان اززمان شروع به کارش در ماه سپتامبر گذشته ، اقداماتی را برای مبارزه با پولشویی و فساد ، انجام داده است.
 
محمد اشرف غنی رییس جمهوری افغانستان روز پنجشنبه در سخنانی در کنفرانس مربوط به کشورش در لندن گفته بود که دولت جدید کابل در تلاش است که برچالش های کنونی این کشور ازجمله ناامنی وفقر گسترده غلبه کند.
 
وی بااشاره به تعهدات جامعه بین الملل نسبت به افغانستان ولزوم به اجرا درآمدن این تعهدات، افزود:'افغانستان به کام ناامنی سقوط نخواهند کرد چراکه انتخاب نشده ایم که شکست بخوریم، ما براین چالش ها غلبه خواهیم کرد.'
 
وی در سخنانش با اشاره به اینکه دولت جدید افغانستان بدنبال مبارزه با فساد، اصلاح نظام اداری، بهبود وضعیت زنان وجوانان این کشور است، عنوان کرد: اینجا آمده‎ایم که بگوییم حالا ما متحدیم و به ما کمک کنید. ما توافقنامه های امنیتی را امضا کردیم، پرونده کابل بانک را گشودیم ودادگاه عالی درطی یک ماه آینده این پرونده را نهایی خواهد کرد.
 
رییس جمهوری افغانستان گفت:درمواجهه با مشکلات درنگ نکرده ایم، مشکلات را می دانیم و می خواهیم آن را حل کنیم و امیدواریم جهان، روحیه همکاری را که از کابل می آید، بپذیرند.
 
اشرف غنی در این کنفرانس بدنبال کسب تایید از طرح خود موسوم به 'دهه تغییر' برای بازسازی کامل کشورش بود که قرار است از سال 2014 تا 2015 اجرا شود.
 
گفتنی است، کنفرانس افغانستان در لندن روز پنجشنبه رسما با سخنان فیلیپ هاموند وزیر خارجه انگلیس و با حضور مقام های ارشد افغان، انگلیس وشماری ازمقام های ارشد دیگرکشورهای جهان از جمله جمهوری اسلامی ایران، در لندن گشایش یافت.
 
براساس اعلام دست اندرکاران کنفرانس افغانستان، ازمقامات بیش از60کشور جهان وبیش از20سازمان ونهاد بین المللی برای حضور دراین کنفرانس بین المللی دعوت به عمل آمده بود.

کلید واژه ها: افغانستان دولت وحدت ملی


نظر شما :