کابل با چالش‌های مصنوعی روبه‌رو است

داعش و خروج جنگ به فراتر از مرزهای افغانستان

۲۴ دی ۱۳۹۵ | ۱۸:۵۹ کد : ۱۹۶۶۰۶۱ اخبار اصلی آسیا و آفریقا
عاشق حسین طوری، مدیر رادیو پشتو: امریکا در 15 سال گذشته همیشه سعی کرده است دولت و نیروهای امنیتی افغانستان را به خود متکی نگهدارند و با سوء استفاده از این اتکا، پیمان امنیتی ننگین را به دولت وحدت ملی افغانستان تحمیل کند
داعش و خروج جنگ به فراتر از مرزهای افغانستان

عاشق حسین طوری، مدیر رادیو پشتو

دیپلماسی ایرانی: وزیر امور خارجه امریکا در کنفرانس خبری اخیر گفت:" اگرچه حکومت وحدت ملی افغانستان توقعات پیشرفت های آینده ر ا در کشور زنده نگه داشته، ولی این کشور همچنان با چالش هایی بزرگی روبه رو است."  او افزود: "در تشکیل  حکومت وحدت ملی نقش حیاتی ایفا کرده است. وقتی انتخابات ریاست جمهوری افغانستان با مشکلات جدی روبه رو شد، خطر زیادی وجود داشت که حکومت از هم بپاشد و این کشور دچار یک جنگ داخلی شود." به گفته او با تلاشی که  انجام داده همه طرف ها را بر سر یک حکومت وحدت ملی گرد هم آورده است.

حکومت وحدت ملی افغانستان بر اساس یک توافق سیاسی با میانجیگری جان کری و با شرکت اشرف غنی و عبدالله عبدالله به عنوان رئیس جمهور و رئیس اجرائیه البته خارج از قانون اساسی افغانستان تاسیس شد. در توافق سیاسی آمده بود بعد از دو سال لویه جرگه قانون اساسی برگزار خواهد شد و پست ریاست اجرائیه که در قانون اساسی هیچ ذکری از آن نشده است، شکل قانونی خواهد گرفت. اما با گذشت حدود دو سال و نیم تاکنون لویه جرگه تشکیل نشده و اکثر کارشناسان ادامه حکومت فعلی افغانستان را غیرقانونی می دانند. البته حقوقدانان و برخی کارشناسان از همان ابتدا حکومت وحدت ملی را غیرقانونی می دانستند. به گفته وزیر امور خارجه امریکا، باراک اوباما وقتی در سال 2009 به عنوان رئیس جمهور امریکا کار خود را آغاز کرد، بیش از یکصد هزار نیروی خارجی در افغانستان حضور داشتند که این آمار اکنون به ده هزار نیرو کاهش یافته است و افغانستان هم اکنون نیروهای آموزش دیده خوب دارد که در مقابل مخالفان مسلح با موفقیت ایستاده اند. ناگفته نماند یک فایل صوتی از صحبت های جان کری افشا شده است که در آن تاکید می کند واشنگتن چشم خود را روی قدرت گرفتن گروه تروریستی داعش در سوریه بست تا از آن برای براندازی دولت بشار اسد که جزء مقاومت علیه رژیم صهیونیستی است، استفاده کند. در عین حال آقای پیتر کوک، سخنگوی وزارت دفاع امریکا نیز می گوید ماموریت نظامی نیروهای امریکایی در افغانستان به خوبی پیش می رود و تا زمانی که نیروهای امنیتی افغانستان بتوانند از کشورشان دفاع کنند، این ماموریت ادامه خواهد یافت. کوک گفته است، با وجود پیشرفت ها، افغانستان همچنان یک کشور خطرناک و با چالش های زیادی روبه رو است.

این درحالی است که کارشناسان نظامی و سیاسی افغانستان از جمله غلام جیلانی زواک، رئیس مرکز مطالعات استراتژیک افغانستان و اسدالله وحیدی استاد دانشگاه کابل و مدیر مسئول روزنامه سرنوشت چاپ کابل بر این باورند که امریکا از همان آغاز نخواست حکومت و نیروهای امنیتی افغانستان روی پای خود بایستند و همچنین اراده جدی برای ریشه کردن تروریسم نیز نداشتند. به گفته این دو کارشناس افغان، امریکا در 15 سال گذشته همیشه سعی کرده است دولت و نیروهای امنیتی افغانستان را به خود متکی نگهدارند و با سوء استفاده از این اتکا، پیمان امنیتی ننگین را به دولت وحدت ملی افغانستان تحمیل کند که حکومت گذشته به ریاست حامد کرزی با درک توطئه امریکایی از امضای آن امتناع  می ورزید.

اینک بعد از امضای پیمان امنیتی که حدود دو سال و نیم از آن می گذرد، امریکا توانست همه خواسته های خود را به دولت به ظاهر وحدت ملی افغانستان که حقیقتا ضعیفترین و شکننده ترین حکومت است، در این پیمان تحمیل کند. در عین حال امریکا به جز پرداخت حقوق های نیروهای امنیتی به هیچ کدام از وعده های خود با افغانستان عمل نکرده است. البته گفته می شود نیروهای  افغان جنگ امریکا را به پیش می برند و طالبان نیز که به تدریج در حال گرفتن صبغه ملی به خود بودند، جنگ خود را فقط با هدف خروج نیروهای خارجی اعلام کردند. در اینجا بود که پدیده جدید به نام داعش توسط امریکا به وجود آمد تا جنگ افغانستان را به خارج و کشورهای همسایه انتقال دهند و کشورهای همسایه به ویژه روسیه و چین را نگران و به عکس العمل واداشتند و این کشورها به فکر تشکیل یک اجماع  منطقه ای برای خنثی سازی این توطئه امریکایی افتادند.

محمد زبیر شفیقی، مدیر مسئول روزنامه ویسا چاپ کابل می گوید: «وقت آن رسیده است که حکومت افغانستان  همه قرار دادهای خود با امریکا را لغو و به اجماع منطقه ای علیه هژمونی امریکا که در حال شکل گیری است، بپیوندد.» به گفته این روزنامه نگار افغان، چالش ها و بحران هایی که از 15 سال گذشته به این طرف از امریکا در افغانستان شکل گرفته و ادامه دارد، به شکل مصنوعی بوده اند.

کلید واژه ها: افغانستان دولت وحدت ملی عاشق حسین طوری


نظر شما :