بارزانی: همه‌پرسی در کرکوک برگزار خواهد شد

۰۸ تیر ۱۳۹۳ | ۰۱:۱۹ کد : ۱۹۳۵۰۴۱ سرخط اخبار

به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل ازسومریه نیوز،  مسعود بارزانی رئیس منطقه کردستان عراق با اشاره به اینکه حضور نیروهای کرد در کرکوک به این معنی نیست کُردها خودشان را بر این منطقه تحمیل کرده اند تصریح کرد که کُردها در این منطقه همه پرسی شفافی برگزار خواهند کرد و به نتایج این همه پرسی احترام خواهند گذاشت.
 
مسعود بارزانی با بیان اینکه نیروهای کرد از سال 2003 در کنار نیروهای ارتش عراق در کرکوک هستند، تاکید کرد که کرد ها برای حمایت از مرزهای منطقه کُردستان و زندگی و دارایی شهروندان حضور دارند.
 
بافت جمعیتی استان کروکوک عراق در زمان حکومت صدام حسین با مهاجرت دادن اعراب به این استان دچار تغییر شد و پس از سرنگونی رژیم سابق در سال 2003 و تشکیل نظام فدرالی در این کشور میان دولت مرکزی در بغداد و دولت منطقه کُردستان در اربیل درباره این شهر و حاکمیت آن اختلاف ایجاد شد.
 
کُردها این منطقه را بخشی از منطقه کُردستان می دانند و دولت نیز این مسئله را رد می کند که همین باعث اختلافات شدیدی میان بغداد و اربیل شده است.
 
پس از آغاز بحران امنیتی اخیر در عراق نیروهای کرد وارد کرکوک شدند تا در کنار ارتش مانع از ورود تروریست ها به این شهر شوند و در رسیدن به این هدف موفق شدند و اکنون دولت اربیل تاکید دارد که این منطقه حالا متعلق به منطقه کُردستان است.
 
شهر کرکوک به دلیل منابع نفتی و تاسیسات پالایشگاهی دارای اهمیت اقتصادی فراوانی برای کشور عراق است.
 
مسعود بارزانی چند روز قبل گفته بود که نیروهای کُردستان از تمام توان خود برای دفاع از کرکوک استفاده می کنند و اگر لازم باشد خودش هم با سلاح برای دفاع از این منطقه وارد عمل خواهد شد.

کلید واژه ها: کردستان کرکوک منطقه کردستان


نظر شما :