کیهان: نسخه غرب برای انزوای ایران!

۱۰ خرداد ۱۳۹۳ | ۱۴:۳۷ کد : ۱۹۳۳۶۰۰ سرخط اخبار

کیهان نوشت:

رویارویی اسلام و غرب پدیده جدیدی نبوده و ریشه های تاریخی دارد. اما واکنش و هراس غرب همواره از رشد و گسترش اسلام با پیروزی انقلاب اسلامی در ایران و احیای مجدد ارزش های اسلامی و بازیابی دوباره هویت اسلامی، چهره تازه ای به خود گرفت، به طوری که موجی از احیاگری در کشورهای اسلامی را بنیان نهاد. از این رو کشورهای غربی با مشاهده تحرکاتی در منطقه که در نهایت منجر به از دست رفتن منافع آنان در منطقه می شد، به استفاده از ابزارها و مکانیزم های سخت و نرم قدرت روی آوردند و از این طریق درصدد مقابله با اسلام سیاسی که اینک کانون اصلی آن ایران بود، برآمدند.

در همین جهت و به منظور تقویت اثربخشی عوامل و محرکه های شیعه هراسی، نهادهای غرب از ابزار تبلیغاتی ایران هراسی و شیعه هراسی به صورت توأمان استفاده می کنند تا عمق استراتژیک روابط خارجی جمهوری اسلامی ایران را با چالش مواجه کنند.

مسئله ایران هراسی که امروزه غرب در تبلیغات جهانی خود تعقیب می کند و جهانیان خصوصاً کشورهای عرب منطقه را از آن می ترساند از جمله موضوعاتی است که با رویکردی هدف دار انجام شده و در این میان حجم گسترده ای از تبلیغات رسانه های غرب به ویژه آمریکایی علیه ایران را که بازگو کننده واهمه آنها از سنت جاری انقلاب اسلامی در ایران است به خود اختصاص داده است.

از آنجا که پروژه ایران هراسی به وسیله تبلیغات سنگین رسانه ای و ایجاد عملیات روانی از سوی آمریکا و بعضی از کشورهای غربی علاوه بر حوزه کشورهای غربی در حوزه کشورهای عربی و کشورهای منطقه نیز گسترش یافته و با مانور سیاسی بسیار بالایی در رسانه ها و شبکه های عربی نیز در حال شکل گیری و راهبری است، نظام سلطه همواره قصد داشته تا با ارائه طرح هایی برای به انزوا کشیدن جمهوری اسلامی ایران، آن را از متن مناسبات با همسایگانش به حاشیه برده و قدرت تاثیرگذاری ایران را در منطقه به حداقل برساند.

در این میان مهم ترین کارکرد ایران هراسی غرب، متوجه کردن افکار عمومی به فعالیت های ایران در عرصه بین المللی و تکنولوژیکی به ویژه در عرصه فناوری هسته ای و مخاطره آمیز معرفی کردن آن و اقناع افکار عمومی در این جهت بوده است. این در حالی است که کشورهای غربی از ابتدای انقلاب اسلامی تاکنون با استفاده از روش ها و شیوه های مختلف، درصدد براندازی و تغییر حاکمیت نظام اسلامی بوده اند.

بر همین اساس پروژه ایران هراسی از جمله اقداماتی است که در چند سال گذشته در دستور کار دولت های خارجی قرار گرفته و توسط رسانه های صهیونیستی و با استفاده از عملیات روانی و نبرد رسانه ای صورت می گیرد. در واقع این طرح محصول یک سیاست مشترک میان آمریکا و رژیم صهیونیستی بوده و بخشی از پازل راهبردی آمریکا در جنگ نرم علیه جمهوری اسلامی ایران را تشکیل می دهد. در این میان هدف اصلی از اجرای این طرح، امنیتی کردن فضای ایران و تلاش برای معرفی ایران به عنوان تهدیدی علیه کشورهای منطقه و صلح و امنیت بین الملل است.

پروژه ایران هراسی و بیان این طرز تلقی که ایران برهم زننده نظم عمومی بین المللی و همچنین مداخله گر در امور کشورهای منطقه بوده و به سبب ماهیت ایدئولوژیک آن است که بحران های منطقه، دامنه دار می شود تا از قبل آن منافع این کشور را تامین نماید در همین جهت از طرف کشورهای غربی دنبال می شود.

همچنین تلاش برای تهدیدآمیز نشان دادن فعالیت های هسته ای ایران، جهت دهی به افکار عمومی جهان در سطح شهروندان و مسئولان آنان برای ایجاد یک جبهه واحد علیه ایران، معرفی به عنوان یک کشور منزوی، ایجاد وحشت در کشورهای همسایه ایران نسبت به فعالیت های هسته ای جمهوری اسلامی، ایجاد حساسیت نسبت به عملکردهای ایران بر ضد محیط زیست، ادعای اینکه ایران به علت نفت و گاز فراوان نیازی به انرژی هسته ای ندارد را می توان در مجموعه اقدامات غرب در راستای برنامه ایران هراسی قرار داد.

نتیجه نرسیدن مذاکرات هسته ای با طرفین غربی نیز شاهدی بر این مدعاست که چون این کشورها نتوانسته اند تاکنون به اهداف از پیش تعیین شده شان در جهت محروم کردن ایران از حقوق حقه اش در زمینه انرژی هسته ای دست یابند همچنان به رویه تخریب چهره ایران می پردازند.

این روند در شرایطی ادامه دارد که رصد جنگ تبلیغاتی غرب در مختصات امنیتی خاورمیانه بیانگر ایجاد دور جدیدی از عملیات روانی با ابزار شیعه هراسی بوده که پیش زمینه آن توسط پادشاه اردن با عنوان جغرافیای سیاسی هلال شیعه از قبل شکل گرفته بود. به طوری که ایران هراسی در سطوح منطقه ای، شیعه هراسی در سطوح فرامنطقه ای و اسلام هراسی در بعد جهانی از سوی غرب پیگیری می شود. بزرگ نمایی خطر ایران، طرح مسائل و دامن زدن به اختلافات و مشکلات موجود میان روابط ایران و کشورهای عربی، عنوان کردن خطر هلال شیعی و غلبه شیعیان و مسئله هسته ای ایران، همگی پیرو طرح های فوق به اجرا درآمده اند.

حال با توجه به تلاش های ایالات متحده و نیز همراهی اتحادیه اروپا و برخی کشورهای عرب منطقه برای تنگ تر کردن عرصه بر ایران، در شرایط کنونی مناسب ترین گزینه برای دفع تهدیدات منبعث از کشورهای غربی و هم پیمانان آنان، اعمال سیاست خارجی است که بر مبنای چارچوب آرمانگرایی واقع بینانه به تدوین و تعیین روند مناسبات و روابط ایران با کشورهای منطقه به طور اخص پرداخته و به ضرورت به همکاری متقابل با کشورهای منطقه روی آورد.

البته آنچه در این میان مفروض تدوین سیاست خارجی مصلحت گرایانه دانسته می شود لزوم پی ریزی، حفظ و ادامه این روابط با کشورهای منطقه به گونه ای است که ایران ضمن در نظر گرفتن عنصر استعمارستیزی بر طبق اصول انقلاب اسلامی، به تشخیص اولویت ها با توجه به فرصت ها و مقدورات و محدودیت های خود دست زده و با مد نظر قرار دادن مصالح جامعه ملی و نیز جامعه جهانی، تهدیدات فرامنطقه ای غرب در منطقه در قالب ایران هراسی و شیعه هراسی را به مثابه فرصت تلقی نموده و به بازسازی روابط خود با کشورهای منطقه بپردازد تا به این ترتیب تهدیدات منطقه ای را نسبت به خود کاهش داده و در مقام مهار و کنترل تهدیدات فرامنطقه ای برآید.

این مهم با توسل ایران به تعامل با دولت های منطقه و جایگزین کردن تصویر حقیقی از خود در اذهان ملت های منطقه به جای تصویر ایران هراسی غرب میسر خواهد شد. به این ترتیب ایران می تواند از یک طرف محیط امنی برای خود در منطقه و در برابر تهدیدات کشورهای منطقه فراهم آورد و از طرف دیگر با این روش، تهدیدات فرامنطقه ای غرب را در منطقه به فرصت تبدیل کند.

طرح غرب در انجام پروژه های ایران هراسی و شیعه هراسی این مجال را برای ایران ایجاد می کند که ایران با رویکردی تعاملی با کشورهای منطقه به حفظ و تداوم رابطه روی آورده و نقش اساسی را در کاهش تنش های منطقه ای ایفا کند و از انزوایی که غرب به مناسبت قرار دادن ایران در تحریم های اقتصادی و فشار سیاسی و نیز هجمه های فرهنگی به وجود آورده خارج شود.

کلید واژه ها: ایران هراسی شیعه شیعه هراسی ایران


نظر شما :