دفاع اوباما از سیاست خود در قبال برنامه هسته‌ای ایران

۰۸ خرداد ۱۳۹۳ | ۱۵:۲۹ کد : ۱۹۳۳۵۲۵ سرخط اخبار

 

دفاع اوباما از سیاست خود در قبال برنامه هسته‌ای ایراندفاع رئیس جمهوری آمریکا از کارکرد دولتش در موضوع هسته ای ایران، سخنان وزیر خارجه ایران درباره روند پیشرفت مذاکرات با طرف غربی، طرح اتهام آمریکا علیه یک شرکت چینی به جرم نقض تحریم های ایران، عزم شرکت های خودروساز چینی برای ماندن در بازار ایران و خودداری شرکت های کشتیرانی بین المللی از همکاری با ایران، از جمله مهم ترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است. 
 
دفاع اوباما از سیاست خود در قبال برنامه هسته‌ای ایران
 
به گزارش «تابناک»، سخنرانی روز گذشته باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا درباره سیاست خارجی دولت خود، از جمله مهم ترین موضوعات مورد توجه مطبوعات جهان بوده است. روزنامه «تایمز اسرائیل» ضمن پرداختن به این موضوع می نویسد، اوباما گفته تمرکز دولتش بر همکاری های بین المللی، فرصتی تازه برای حل و فصل تنش ها بر سر برنامه هسته ای ایران پدید آورده است. 

وی اظهار داشته که برای نخستین بار در یک دهه گذشته، بختی واقعی برای دستیابی به یک توافق رو به جلو در موضوع هسته ای ایران به چشم می خورد. با این حال، وی گفته هنوز راه درازی تا موفقیت نهایی در این زمینه مانده است. 
 
دفاع اوباما از سیاست خود در قبال برنامه هسته‌ای ایران
 
در طرف مقابل، سخنان وزیر خارجه ایران درباره روند پیشرفت مذاکرات هسته ای نیز مورد توجه شمار بسیاری از مطبوعات جهانی قرار گرفته است. روزنامه «دیلی استار» می نویسد، محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران گفته در گفت و گوهای اخیر وی با کا ترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، پیشرفت حاصل شده است. 

وی گفت: «ما پیشرفت داشتیم. ما در طول مباحثات طولانی که در دو روز در استانبول داشتیم، به تبادل دیدگاه ها با یکدیگر پرداختیم». ظریف گفته ایران مصمم است، به یافتن راهکاری در موضوع هسته ای است که هم حقوق مردم ایران را محترم بدارد و هم سوءتفاهمات را درباره برنامه هسته ای ایران برطرف کند.
 
دفاع اوباما از سیاست خود در قبال برنامه هسته‌ای ایران
 
اما در همین حال، اخبار و گزارش ها حاکی از ادامه اعمال تحریم های موجود علیه ایران از سوی دولت آمریکاست. به نوشته«بلومبرگ»، یک شرکت چینی به تازگی در همین زمینه از سوی آمریکا مورد اتهام قرار گرفته است. 

به نوشته این سایت، دادگاه فدرال واشنگتن دادخواستی علیه شرکت چینی «شاندونگ شینران الکترونیکز» تنظیم کرده که علت آن، فروش دوربین های مادون قرمز از سوی این شرکت به ایران بوده است. در این دادخواست ادعا شده که شرکت مذکور در سال ۲۰۱۱ و پس از امضای یک قرارداد ۴۹۵۰۰ یورویی با ایران، پانزده دوربین مادون قرمز ساخت آمریکا را به این کشور فروخته اند.
 
 
دفاع اوباما از سیاست خود در قبال برنامه هسته‌ای ایران
 
با وجود این، شرکت های چینی همچنان مصمم به حفظ و گسترش روابط خود با ایران هستند. در همین زمینه، خبرگزاری «ترند»با انتشار مطلبی از تلاش شرکت های خودروساز چینی برای باقی ماندن در بازار ایران خبر داده است. 

به نوشته این خبرگزاری، ژائو بیرن، مدیر بخش بین الملل شرکت خودروسازی «چری» گفته خودروسازان چینی مصمم به ماندن در ایران و رقابت با رقبای جهانی خود هستند. به گفته وی، تأمین خودروهای بادوام و با قیمت مناسب برای بازار ایران، راهبردی است که شرکت چری در پیش گرفته و تصمیم دارد به این ترتیب، سهم بیشتری از بازار ایران را به خود اختصاص دهد. 
 
دفاع اوباما از سیاست خود در قبال برنامه هسته‌ای ایران
 
در پایان در میان دیگر مطالب، خبرگزاری «رویترز» با انتشار مطلبی از تمایل نداشتن شرکت های کشتی رانی بین المللی برای همکاری با ایران، به رغم کاهش تحریم های جهانی خبر داده است. 

این خبرگزاری می نویسد، خطوط کشتیرانی بین المللی به نحو فزاینده ای از همکاری با ایران خودداری می کنند، زیرا با وجود بستن توافق نامه مقدماتی هسته ای در ژنو، محدودیت های بانکی و بیمه ای علیه ایران همچنان به قوت خود باقی است. 

رویترز می نویسد، ایران در گذشته برای صادرات نفت خود به کشتی های خارجی وابسته بود، اما اکنون نفت را از راه های زمینی و یا با ناوگان تجاری خود صادر می کند.

کلید واژه ها: ایران بازار ایران نویسد


نظر شما :