ناگفته‌های هفته از زبان دیپلماسی ایرانی

از پیام ایران به عراقی‌ها تا درخواست مخالفان اسد از اتحادیه عرب

۰۸ خرداد ۱۳۹۳ | ۱۷:۴۰ کد : ۱۹۳۳۴۹۳ اخبار اصلی خاورمیانه
دیدار مسعود بارزانی با احمد الجربا، اخراج اساتید دانشگاه‌های عربستان، انتقاد شدید نخست‌وزیر انگلیس از اتحادیه اروپا، کشف پنج گور دسته جمعی جدید در عراق و انتظار مخالفان سوری از اتحادیه عرب از جمله ناگفته‌های این هفته دیپلماسی ایرانی هستند.
از پیام ایران به عراقی‌ها تا درخواست مخالفان اسد از اتحادیه عرب

دیپلماسی ایرانی: "ناگفته های هفته از زبان دیپلماسی ایرانی" نام مجموعه تازه ای است که هر هفته در روزهای پنج شنبه منتشر می شود. در این مجموعه اخباری که عموما در مقاله ها، یادداشت ها، منابع خبری، روزنامه ها و پایگاه های خبری جهان منتشر می شوند و از چشم بسیاری از خبرگزاری ها و منابع خبری دور می مانند، استخراج شده و در اختیار خوانندگان قرار می گیرد.

کشف پنج گور دسته جمعی در عراق

غانم عبدالکریم در مراسمی به مناسبت روز ملی شهدای گورهای دسته جمعی در بصره اعلام کرد که پرونده گورهای دسته جمعی از پیچیده ترین پرونده هاست و مدت به مدت گورهایی پیدا می شود که ده ها تن از قربانیان رژیم گذشته در آن ها مدفون شده اند.

به گزارش الفرات نیوز، او افزود که در از آغاز سال 2014 تاکنون پنج گور دسته جمعی در استان های بصره و میسان کشف شده که به زودی جزئیات بیش تری درباره آن منتشر خواهد شد.عبدالکریم اظهار داشت که برآورد اولیه از تعداد شهدای مدفون در این قبرها حدود هفت هزار شهید است.

دیدار مسعود بارزانی با رئیس مخالفان سوری

مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق، در پاریس با احمد الجربا، رئیس گروه موسوم به «ائتلاف ملی نیروهای انقلابی و مخالف سوریه» دیدار کرد.

به گزارش الفرات نیوز، در این دیدار که روز جمعه گذشته در پاریس انجام شده بارزانی تأکید کرده که کردها در دولتی به مشارکت نوری مالکی حضور نخواهند داشت و از هیچ تلاشی برای تشکیل دولتی به ریاست یک شریک واقعی در عراقی فدرال فروگذار نخواهند کرد.

بارزانی در این دیدار افزوده که اگر مالکی بار دیگر نخست وزیر عراق شود، گزینه کردها برگزاری همه پرسی برای ارائه تعریف تازه ای در روابط با بغداد است.

الجربا نیز در این دیدار دیدگاه های دو طرف درباره سوریه را مطابق خوانده و تأکید کرد که نیروهای مخالف حکومت سوریه وجود حزب دموکرات کردستان در غرب سوریه را به رسمیت می شناسند.

پیغام ایران به گروه های سیاسی شیعه در عراق

روزنامه عراقی الصباح الجدید در گزارشی به نقل از «یک منبع نزدیک به گروه های سیاسی شیعه در عراق» خبر داد که ایران به ائتلاف ملی عراق و پیمان ملی پیغام داده که هرکس می تواند فراکسیون اکثریت را در مجلس تشکیل دهد نخست وزیر را معرفی کند.

بر اساس این گزارش که روز سه شنبه منتشر شده، این پیغام از سوی یک مقام نزدیک به ایران ابلاغ شده و تأکید شده که برای ایران فرقی ندارد نامزد آینده نخست وزیری از کدام ائتلاف شیعی باشد و تنها چیزی که اهمیت دارد آن است که نخست وزیر آینده را ائتلافی معرفی کند که بتواند بزرگ ترین فراکسیون را تشکیل دهد.

این منبع گفته که گروه های شیعی هم اکنون دو گروه اصلی درون پیمان ملی هستند که به صورت موازی برای تشکیل گروه اکثریت تلاش می کنند، اولی ائتلاف دولت قانون به رهبری مالکی و دومی ائتلاف ملی عراق که ترکیبی از ائتلاف شهروند و جریان صدر و چند گروه دیگر است.

به گفته این منبع، پیغام ایران به هر دوی این گروه ها رسیده است و افزوده که ائتلاف ملی همه تمرکز خود را بر این قرار داده که ائتلاف دولت قانون را به معرفی نامزدی غیر از نوری مالکی وادار کند و افزوده که نامزدهای احتمالی جانشین مالکی طارق نجم و حسین الشهرستانی و خضیر الخزاعی و یک فرد چهارم هستند.

این منبع درباره این که فرد چهارم کیست توضیح نداده و تأکید کرده که او نامزدی است که طرفین او را قبول دارند.

رشد اقتصادی سوئیس کمتر از انتظارات پیش بینی شده

بیانیه های ابتدایی حاکی از آن است که رشد اقتصاد سوئیس در سه ماهه اول سال جاری میلادی کمتر از انتظارات پیش بینی شده بوده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، بنا به گزارش ها رشد اقتصادی سوئیس در این مدت نسبت به مدت مشابه سال قبل تنها نیم درصد رشد داشته و این در حالی است که وضعیت رشد در فصل زمستان رشدی ملموس را تجربه کرده بود.

انتظار می رفت که رشد اقتصادی در این مدت 0.6 درصد باشد و نسبت به مدت مشابه سال قبل 0.2 درصد رشد را تجربه کند.

با این حال تولید ناخالص داخلی دو درصد رشد داشته در حالی که انتظار می رفت این رقم 1.9 درصد رشد داشته باشد. این رقم نسبت به سال گذشته 1.7 درصد رشد را نشان می دهد.

ترکی فیصل تصویب پیشنهاد صلح در کنست را رد کرد

امیر ترکی فیصل، شاهزاده عربستانی و سفیر سابق این کشور در انگلیس در جریان مناطره ای در بروکسل، پایتخت بلژیک سفر به بیت المقدس و نماز خواندن در مسجد الاقصی و مناقشه بندهای طرح صلح عربی در کنست اسرائیل را رد کرد و آن را شویی تلویزیونی دانست.

به گزارش روزنامه الحیات، چاپ لبنان، مرکز "گیرمن مارشال فند اوف یونایتد ستیتس" دوشنبه گذشته نشستی را ترتیب داده بود که در آن برای نخستین بار امیر ترکی فیصل و عاموس یادلین، رئیس اسبق سازمان امنیت اسرائیل با یکدیگر به مناظره پرداختند و درباره مسائل مختلف از جمله طرح صلح عربی با یکدیگر به بحث نشستند.

طرح عربی را نخستین بار عربستان در سال 2001 مطرح کرده بود.

این نشست را دیوید ایگناتیوس، روزنامه نگار مشهور روزنامه واشنگتن پست اداره می کرد و درباره موضوع امنیتی و بین المللی منطقه، پرونده هسته ای ایران و بحران سوریه نیز میان دو طرف بحث شد.

جشن سالگرد تاسیس شورای همکاری خلیج فارس

در سایه موجی از اختلاف ها میان عربستان و امارات متحده عربی و بحرین با قطر بر سر حمایت دوحه از اخوان المسلمین، شورای همکاری خلیج فارس سی و سومین سال تاسیس خود را در ریاض، پایتخت عربستان با حضور جمع گسترده ای از شهروندان کشورهای مختلف عضو شورای همکاری برگزار کرد.

به گزارش روزنامه الحیات، چاپ لبنان، در این مراسم نماینده کویت ابراز امیدواری کرد که به زودی طرح پادشاه عربستان برای انتقال شورا به "اتحادیه کامل" شورای همکاری تحقق یابد.

در همین حال دکتر عبداللطیف الزیانی از حجم اختلاف های حاکم بر اعضای شورا کاست و گفت که اختلاف با اخوان در همه جا وجود دارد.

انتظار تلافی مخالفان اسد از اتحادیه عرب

ائتلاف مخالفان سوری از اتحادیه عرب خواسته اند که در تلافی انتخابات سوریه که بشار اسد، رئیس جمهوری این کشور مجری آن است، کرسی سوریه در این اتحادیه را به آنها بدهد.

به گزارش خبرگزاری آناتولی، هشام مروه، یکی از اعضای قانونگذاری در ائتلاف مخالفان سوری در این باره مدعی شد، واگذاری کرسی سوریه به مخالفان بهترین راه برای پاسخ به انتخابات "مسخره" ریاست جمهوری سوریه است که انتظار می رود از روز چهارشنبه در سفارت خانه های سوریه در خارج از این کشور برگزار شود.

نبیل العربی نیز در این باره گفت که این تقاضا در نشست آتی اتحادیه عرب در ماه سپتامبر بررسی خواهد شد.

انتقاد شدید دیوید کامرون از اتحادیه اروپا

دیوید کامرون، نخست وزیر انگلیس از اتحادیه اروپا به شدت انتقاد کرد و گفت که این اتحادیه واقعا اغراق آمیز، واقعا خط کشی شده و واقعا با مزاحمت عمل می کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، کامرون به محض ورود به بروکسل جهت شرکت در نشست رهبران اتحادیه اروپا گفت که نتایج انتخابات اتحادیه اروپا مشکلات بسیاری را نمایان ساخت به گونه ای که باعث شد کسانی که نسبت به بقای اتحادیه اروپا تردید دارند، صعود کنند و این مساله پیامی روشن به ما داد که نمی توانیم به راحتی از کنار آن بگذریم و همانند سابق به سیاست های خود ادامه دهیم.

وی همچنین نسبت به رفتارهای اتحادیه اروپا هشدار داد و گفت که نباید در توانایی های آن مبالغه کرد و باید در سطح امکانات یک کشور اجازه مداخله به آن داده شود آن هم در سطح اتحادیه اروپا و در امور ضروری.  

اخراج اساتید دانشگاه های عربستان

روزنامه عربستانی عکاظ گزارش داد که تحقیقات اولیه نشان می دهد که برخی از استادهای زیر نظر گرفته شده توسط نهادهای امنیتی با جماعت اخوان المسلمین ارتباط داشته اند و برای همین حکم اخراج از دانشگاه های محل تدریسشان صادر شده و توسط نیروهای امنیتی عربستان نیز دستگیر شده اند.

به گزارش روزنامه العرب، چاپ لندن، 7 نفر از این افراد از شهروندان کشورهای عربی همسایه عربستان و دو نفر شهروندان عربستانی بوده اند که به گفته مقام های عربستانی در سازمان جهانی اخوان المسلمین عضویت داشته اند.

روزنامه عکاظ همچنین نوشته است که این افراد محکوم به پنج تا 10 سال حبس و پرداخت جزای نقدی می شوند و اتباع خارجی نیز از کشور اخراج خواهند شد.

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: اتحادیه اروپا مالکی عراق سوريه


نظر شما :