شناسنامه کامل ائتلاف‌ها در انتخابات عراق

۰۹ اردیبهشت ۱۳۹۳ | ۱۴:۲۱ کد : ۱۹۳۲۱۵۱ سرخط اخبار

۱۰۷ فهرست انتخاباتی در قالب ۳۶ ائتلاف سیاسی در انتخابات پارلمانی دهم اردیبهشت(۳۰ آوریل) به رقابت با هم می پردازند که ترکیب و آرایش این ائتلاف ها در این گزارش به تفکیک آمده است.

به گزارش تسنیم، مردم عراق روز چهارشنبه این هفته به پای صندوق های رای می روند تا با حضور گسترده در پای صندوق ها نمایندگان اصلح خود را به مجلس بفرستند.
شمار نامزدهای انتخابات پارلمانی عراق در این دوره از انتخابات 9 هزار و 32 نامزد است. شمار عراقی های واجد شرایط رأی دادن در این دوره از انتخابات پارلمانی عراق هم 20 میلیون و 437 هزار عراقی اعلام شده است.

در این دور از انتخابات 107 فهرست انتخاباتی در قالب ائتلاف ها و جریان های سیاسی گسترده با هم به رقابت می پردازند. بزرگ ترین و معروف ترین ائتلاف ها عبارتند از:
ائتلاف دولت قانون به رهبری نوری المالکی، ائتلاف المواطن(شهروند) به رهبری سیدعمار حکیم، جریان الاحرار وابسته به جریان صدر، ائتلاف کردستان عراق شامل سه حزب عمده کُرد اتحادیه میهنی، اتحاد دموکراتیک و جنبش تغییر، ائتلاف ملی به رهبری ایاد علاوی نخست وزیر پیشین عراق و ائتلاف سنّی متحدون به رهبری اسامه نجیفی رئیس مجلس فعلی عراق.

خبرگزاری تسنیم تلاش کرده است که پیش از برگزاری انتخابات با راه اندازی بخش ویژه انتخابات پارلمانی عراق  به بررسی آرایش های سیاسی و نیز معرفی ائتلاف های مهم در این دور از انتخابات بپردازد که برای اطلاع کاربران این ائتلاف ها در این گزارش به طور کامل جمع آوری شده است.

ائتلاف بزرگ شیعیان

ائتلاف دولت قانون

این ائتلاف به رهبری نوری المالکی نخست وزیر فعلی عراق با کد انتخاباتی 277 وارد کارزار انتخاباتی شده است. این ائتلاف از 12 گروه و تشکل سیاسی تشکیل شده است.

برنامه انتخاباتی ائتلاف دولت قانون

ائتلاف دولت قانون، محورهای برنامه انتخابی خود را با ذکر آیه ای از قرآن کریم و با اشاره به چندین دهه دیکتاتوری و فضای خفقان و سرکوب بر عراق در زمان رژیم بعثی صدام و ورود گروههای تروریستی به عراق با حمایت برخی کشورهای منطقه ای و همکاری آنها با بازماندگان رژیم  بعثی برای شعله ور کردن آتش جنگ مذهبی و حملات آنها به اماکن مقدس، تصویب قانون اساسی دائمی در سال 2005 و در ادامه انتخابات پارلمانی که به تشکیل اولین دولت منتخب تاریخ عراق جدید منجر شد، اعلام کرد امروز امنیت در اغلب مناطق عراق حاکم شده و زمان توجه به توسعه و سازندگی فرا رسیده است.

ائتلاف المواطن(شهروند)

رهبری این ائتلاف را سید عمار حکیم رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق بر عهده دارد این ائتلاف با کد انتخاباتی 273 وارد این دور از رقابت های انتخاباتی شده است.

 این ائتلاف "شهروند پیروز می شود؛ پیروزی بر فساد و تروریسم و تضییع حقوق و ثروتها" را شعار تبلیغاتی خود در این دور از انتخابات برگزید.

ائتلاف اصلاح ملی

ائتلاف اصلاح ملی به رهبری ابراهیم الجعفری نخست وزیر اسبق عراق در سومین انتخابات پارلمانی پس از سقوط صدام شرکت می کند.
شعار انتخاباتی ائتلاف ابراهیم الجعفری : اصلاح هدف ماست
کد انتخاباتی ائتلاف : 205

ائتلاف الاحرار

ائتلاف الاحرار وابسته به جریان صدر با شعار انتخاباتی"وحدت، عدالت، صلح و سازندگی" در سومین انتخابات پارلمانی پس از رژیم صدام معدوم شرکت خواهد کرد و البته نیم نگاهی هم به تصدی نخست وزیری دارد.

رهبر ائتلاف: ضیاء نجم عبدالله احمد با کد انتخاباتی : 214 وارد این دور از رقابت های انتخاباتی شد. محمد الدراجی، حسن العلوی و بهاء الاعرجی از مطرح ترین نامزدهای ائتلاف الاحرار در انتخابات پارلمانی 30 آوریل عراق به شمار می روند.

ائتلاف اهل تسنن

ائتلاف الوطنیه

ائتلاف الوطنیه به رهبری ایاد علاوی با کد انتخاباتی 239 وارد رقابت های انتخاباتی شده است . شعار انتخاباتی ائتلاف: دولت مدنی، آشتی ملی و توسعه واقعی برای این رقابت ها انتخاب کرده است.بر ای آگاهی بیشتر از این جریان اینجا را کلیک کنید.

ایاد علاوی که ناکام بزرگ انتخابات 2010 عراق در رسیدن به پست نخست وزیری است، در انتخابات 30 آوریل با وجود کاهش جایگاه وی و با هدف شکاف بین ائتلاف شیعیان سخن از ائتلاف با صدر و حکیم به میان می آورد.

ائتلاف متحدون للاصلاح

ائتلاف متحدون للاصلاح به رهبری اسامه النجیفی رئیس پارلمان عراق مهمترین تشکل اقلیت اهل سنت پس از سقوط جایگاه ایاد علاوی و از هم پاشیدگی این جریان به پیروزی در این دور از انتخابات چشم دوخته است. این ائتلاف با کد انتخاباتی ائتلاف : 259 وارد کارزار انتخاباتی شدهاست. اصلاح و تغییر از مهم ترین شعارهای این ائتلاف است.

ائتلاف العربیه

 ائتلاف العربیه به رهبری صالح مطلک معاون سنی مذهب نخست وزیر عراق در حالی در سومین انتخابات پارلمانی پس از سقوط صدام معدوم شرکت می کند که شعارهایی با رنگ و بوی تعصب و نژادپرستی و قومیتی و حتی خصومت ورزی آشکار با ایران بر آن حاکم است. این ائتلاف با کد انتخاباتی : 255 شناخته شده است. مهمترین شعار انتخاباتی : تغییر(تغییر قانون اساسی و ...) است.

ائتلاف کردستان عراق

این ائتلاف در شهرهای منطقه کردستان واقع در شمال عراق با یک فهرست واحد و یک پارچه شرکت نمی کنند بلکه با فهرست های جداگانه وارد کارزار انتخاباتی شده اند که احزاب اصلی این منطقه شامل اتحادیه میهنی کردستان به رهبری جلال طالبانی رئیس جمهوری عراق که به سبب بیماری در صحنه سیاسی غایب است و منطقه نفوذ این حزب، شهر سلیمانیه و کرکوک است.

دومین حزب اصلی، حزب دموکرات کردستان به رهبری مسعود بارزانی رئیس منطقه کردستان است که منطقه نفوذش، اربیل، دهوک و نینوی اعلام شده است. دیگر گروه مهم سیاسی منطقه کردستان، جنبش تغییر به رهبری نیچروان مصطفی و منقطه نفوذ آن، سلیمانیه و کرکوک است که در اربیل هم رقابت می کند و از پیروزی بزرگی که در انتخابات اخیر شوراهای استانی منطقه کردستان کسب کرد، بهره برداری می کند. جماعت اسلامی کردستان هم از دیگر گروه های مهمی است که از محبوبیت قابل اعتنایی در استان دهوک و همچنین اربیل برخوردار است.
جنبش تغییر (گوران) همچون انتخابات گذشته به طور مستقل از دو حزب اصلی و مهم منطقه کردستان شرکت می کند. علت نپیوستن جنبش تغییر به این ائتلاف در بغداد، اختلافات میان این گروه و گروه های مختلف کرد عنوان شده است. کُردها همواره یکی از گروه های تأثیرگذار در روند سیاسی پس از صدام معدوم قلمداد می شوند و نقش آنها در تشکیل دولت عراق و همچنین انتخاب نخست وزیر غیرقابل انکار است.

ئتلاف لیبرالهای عراق

لیبرالهای عراق که جاسوس سابق رژیم صهیونیستی را در خود جای داده اند که پس از سرنگونی صدام هم چند بار به تل آویو رفت؛ با شعارهای لیبرالی در قالب ائتلاف مدنی دموکراتیک پا به کارزار انتخاباتی گذاشته اند تا اهداف خود را محقق کنند.کد انتخاباتی ائتلاف : 232

شعار انتخاباتی : اصلاح و تغییر و انتقال به دولت مدنی دموکراتیک و ما جایگزین هستیم، مهمترین شعار این ائتلاف است.نامزدی با سابقه جاسوسی برای رژیم صهیونیستی در ائتلاف مدنی  دموکراتیک

مطرح ترین و در عین حال جنجالی ترین نامزد این ائتلاف شخصی نیست جز مثال الآلوسی.

ائتلاف های مستقل و کوچک

ائتلاف بلاد النهرین الوطنی، ائتلاف اوفیاء للوطن، ائتلاف الفضیله، ائتلاف نعمل للعراق، ائتلاف البدیل و ائتلاف دیالی هویتنا از جمله ائتلاف های کوچکی هستند که برای کسب کرسی های پارلمان عراق باید با ائتلاف های قدرتمند رقابت کنند. برای آگاهی بیشتر از این جریان های مستقل اینجا را کلیک کنید.

الجبهه العربیه للانقاذ، ائتلاف عرب کرکوک، تحالف النجف الدیمقراطی،الائتلاف الوطنی فی صلاح الدین وائتلاف البدیل المدنی از دیگر ائتلافهای سیاسی شرکت کننده در اولین انتخابات پارلمانی پس از خروج اشغالگران آمریکایی از عراق به شمار می روند.

کلید واژه ها: انتخابات عراق


نظر شما :