آمریکا: نشانه‌های استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه وجود دارد

۰۲ اردیبهشت ۱۳۹۳ | ۱۵:۳۵ کد : ۱۹۳۱۸۳۶ سرخط اخبار

ایالات متحده می گوید نشانه هایی وجود دارد که در سوریه، در ماه جاری میلادی، از سلاح شیمیایی استفاده شده و آمریکا در حال بررسی این موضوع است که آیا حکومت مسئول آن است یا نه.

وزارت خارجه آمریکا، روز اول اردیبهشت با اعلام این موضوع گفته است ماده شیمیایی احتمالی که مورد استفاده قرار گرفته ممکن است «کلر» باشد.

جن ساکی، سخنگوی این وزارت خانه، در نشست خبری معمول خود گفت نشانه ها از استفاده از این گاز مربوط به شهر «کفر زیتا» است که کنترل آن در دست شورشیان است.

ساکی در این نشست خبری گفته است آمریکا در حال تحقیق در مورد اتهامی است که به حکومت سوریه در مورد استفاده از آن زده شده است؛ «بدیهی ست اینکه چه اتفاقی افتاده است، نیاز به تحقیق دارد».

به گزارش خبرگزاری رویترز، فعالان مخالف دولت سوریه، حکومت آن را متهم کرده اند که در تاریخ ۱۱ و ۱۲ آوریل (ماه جاری میلادی، ۱۰ روز پیش) با استفاده از هلیکوپتر گاز کلر در شهر «کفر زیتا» پرتاب کرده است.

رئیس جمهوری فرانسه نیز روز ۳۱ فروردین گفت آن کشور «اطلاعات» تایید نشده ای دارد که نشان می دهد دولت بشار اسد همچنان از سلاح های شیمیایی استفاده می کند.

این ادعا در حالی  مطرح می شود که سوریه آماده ثبت نام از کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری می شود.

انتقاد دبیر کل سازمان ملل و غرب از برنامه انتخابات سوریه
پارلمان سوریه در نشست دیروز خود، سوم ژوئن (13 خرداد) را به عنوان زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری سوریه تعیین کرد.

جهاد اللحام، رئیس پارلمان سوریه با اعلام رسمی این خبر تاکید کرد که روند انتخابات بر اساس زمانبندی تصویب شده برگزار خواهد شد.

این مقام سوری در سخنان خود در مقابل پارلمان سوریه گفت: «اعلام کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری سوریه آغاز شده است که این امر برای اجرای حکم قانون اساسی سوریه است که همه پرسی پیرامون آن برگزار شده و مردم سوریه آن را پذیرفته اند.»

وی اظهار کرد: «سوری های غیرمقیم در خارج از کشور برای مشارکت در انتخابات در روز 28 مه به سفارت خانه های سوریه می روند و روز سه ژوئن نیز برای مشارکت سوری های مقیم در سوریه جهت آمدن به پای صندوق های رای تعیین شده است.»

به گزارش بی بی سی، آمریکا، اتحادیه اروپا و دبیر کل سازمان ملل برنامه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در سوریه را محکوم کرده اند.

آمریکا برنامه دولت سوریه برای برگزاری انتخابات در روز سوم ژوئن را به عنوان تلاشی برای "به مضحکه گرفتن دموکراسی" رد کرده است.

بان کی مون دبیر کل سازمان ملل متحد هم این طرح را محکوم کرد و گفت می تواند تلاش ها برای میانجیگری توافقی جهت پایان جنگ داخلی سه ساله را بی اثر کند.

تخمین زده می شود که در جنگ داخلی سوریه ۱۵۰ هزار نفر کشته شده اند.

نیروهای دولتی اخیرا در جنگ دستاوردهایی داشته اند اما شورشیان هنوز مناطق وسیعی را کنترل می کنند و بعید است که رای گیری در آن نواحی برگزار شود.

انتظار می رود که بشار اسد رئیس جمهور سوریه برای سومین بار نامزد شود. دوره ریاست جمهوری در سوریه هفت ساله است که از زمان مرگ حافظ اسد در اختیار پسر او بشار اسد بوده است. بشار اسد اولین بار در سال ۲۰۰۰ و بعد در سال ۲۰۰۷ رئیس جمهور شد.

دولت اخیرا قانونی انتخاباتی را وضع کرد که می گوید کلیه نامزدها باید ده سال اخیر را در سوریه بوده باشند.

بیشتر مخالفان سیاسی از کشور گریخته اند که با این قانون عملا از شرکت در انتخابات منع می شوند.

احمد القصیر فعال مخالف اسد را به "برگزاری انتخابات بر روی خون سوری ها" متهم کرد و گفت فقط هواداران آقای اسد رای خواهند داد.

او به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت: "وقتی ما حتی حق خوردن نان را هم نداریم، چطور باید رای بدهیم."

یک نمایندگان پارلمان گفت که در نواحی تحت کنترل شورشیان رای گیری انجام نخواهد شد اما دولت تاکنون در این مورد سکوت کرده است.

کلید واژه ها: بشار اسد


نظر شما :