چند ماه مانده به انتخابات ریاست جمهوری سوریه

الابراهیمی برای منصرف کردن بشار به تهران می‌آید

۲۴ اسفند ۱۳۹۲ | ۱۹:۳۴ کد : ۱۹۳۰۱۰۷ اخبار اصلی خاورمیانه
از جمله اهداف سفر الابراهیمی به ایران آن طور که روزنامه العرب می‌نویسد، مذاکره با مقام‌های ایرانی برای قانع کردن بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه برای عدم نامزدی در انتخابات پیش روی سوریه است.
الابراهیمی برای منصرف کردن بشار به تهران می‌آید

دیپلماسی ایرانی: حسین امیر عبداللهیان، معاون وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد که اخضر الابراهیمی، نماینده جامعه جهانی در امور سوریه روز یکشنبه برای دیدار با رهبران ایران به تهران سفر می کند و درباره پرونده سوریه و قانع کردن بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه برای اتخاذ مواضعی دیگر به جای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری پیش روی این کشور با مقام های جمهوری اسلامی ایران رایزنی خواهد کرد.

به گزارش روزنامه العرب، چاپ لندن، این سفر در چارچوب تلاش های تازه اخضر الابراهیمی برای آغاز دور جدیدی از مذاکرات میان نمایندگان حکومت سوریه با مخالفان در چارچوب مذاکرات ژنو 2 صورت می گیرد.

امیرعبداللهیان گفت که اخضر الابراهیمی عصر یکشنبه به تهران خواهد آمد و با محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه و حسن روحانی، رئیس جمهوری و دیگر مسئولان ایران دیدار و گفت وگو خواهد کرد.  

ایران بزرگترین حامی منطقه ای بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه است و به اعتقاد تحلیلگران نقش موثری در تحولات جاری سوریه دارد. به گونه ای که ناظران بر این باورند که ایران اگر چه در مذاکرات ژنو یک و ژنو 2 حضور نداشته است اما نقشی موثر در سرنوشت آنها داشته است. به ویژه بعد از آن که مخالفان سوری در لحظات آخر دور نهایی مذاکرات ژنو 2 میز مذاکره را ترک کردند و موجب شکست مذاکرات شدند.

ناظران تحولات منطقه می گویند که اخضر الابراهیمی در حالی راهی تهران می شود که ایمان آورده است که در صورت نبود ایران در مذاکرات روند گفت وگوها میان مخالفان و نمایندگان حکومت سوریه به شکست خواهد انجامید و باید ایران را قانع کرد که حتما در مذاکرات سوری ها حضوری موثر داشته باشد. الابراهیمی همچنین معتقد است که اگر ایران در نشست ژنو 2 حضور می یافت چه بسا سرنوشت مذاکرات که به شکست انجامید سرنوشتی دیگر به خود می دید.

دوره ریاست جمهوری در سوریه 7 سال است و بشار اسد از زمان فوت پدرش، مرحوم حافظ اسد تا کنون دو دور رئیس جمهوری سوریه بوده است.

از جمله اهداف سفر الابراهیمی به ایران آن طور که روزنامه العرب می نویسد، مذاکره با مقام های ایرانی برای قانع کردن بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه برای عدم نامزدی در انتخابات پیش روی سوریه است که قرار است چهار ماه دیگر برگزار شود.

پیش از این الابراهیمی نسبت به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در سوریه با توجه به وضعیت فعلی آن هشدار داده بود و این در حالی است که اخیرا مجلس ملی سوریه قانون جدید انتخابات که در آن چهره های بارز مخالفان حق نامزدی در انتخابات ندارند را به تصویب رساند. الابراهیمی می گوید که اگر انتخابات ریاست جمهوری سوریه در ماه می یا ژوئن با نامزدی بشار اسد برگزار شود مذاکرات صلح میان مخالفان سوری با حکومت سوریه به چالش جدی بر خواهد خورد و وضعیت جاری در سوریه که اکنون سومین سال خود را به پایان می رساند، تشدید خواهد یافت و دیگر راهی برای برون رفت از آن نمی توان تصور کرد. الابراهیمی بعد از نشست اخیر شورای امنیت در جمع خبرنگاران گفت: «اگر انتخابات در موعد مقرر خود برگزار شود، به اعتقاد من مخالفان، همه مخالفان، دیگر به میز مذاکراه باز نخواهند گشت و گفت وگویی را با حکومت اسد انجام نخواهند داد.»

حکومت سوریه هنوز تاریخ دقیق برگزاری انتخابات ریاست جمهوری را اعلام نکرده و بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه نیز هنوز نیت خود را برای نامزدی در این انتخابات اعلام نکرده است. اما بسیاری بر این اعتقادند که وی به احتمال قوی در این انتخابات نامزد خواهد شد و نامزد وی به هیچ وجه دور از انتظار نیست.

دیپلمات های حاضر در نشست بسته شورای امنیت که اخضر الابراهیمی نیز در آن حضور داشته و در جریان مذاکرات بوده است، گفته اند که نسبت به انتخاب مجدد بشار اسد به سمت ریاست جمهوری سوریه آن هم در سایه وضعیت بغرنج فعلی ای که مردم سوریه با آن دست به گریبانند، نگرانند. آنها همچنین تاکید می کنند که حکومت سوریه به صراحت گفته که حاضر است به همه مشکلات توجه کند و درباره آنها به مذاکره بنشیند اما روشن است که اینها مانورهای سیاسی از سوی آن است و دمشق قصد ندارد در این زمینه اقدامی در جهت رفع نگرانی های جامعه جهانی انجام دهد.

با این حال و در واکنش به اظهارات اخضر الابراهیمی، عمران الزعبی، وزیر اطلاع رسانی سوریه گفته است که اخصر الابراهیمی با مطرح کردن انتخابات ریاست جمهوری از حدود مسئولیتش فراتر رفته است و وی حق ندارد در این زمینه اظهار نظر کند.

دوره ریاست جمهوری در سوریه 7 سال است و بشار اسد از زمان فوت پدرش، مرحوم حافظ اسد تا کنون دو دور رئیس جمهوری سوریه بوده است.

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: بشار اسد رئیس جمهوری سوریه اخضر الابراهیمی


نظر شما :