مرکز مطالعات سیاسی و اجتماعی عربی:

عربستان از 8 سال پیش برای سوریه برنامه داشت

۰۸ دی ۱۳۹۲ | ۱۰:۳۰ کد : ۱۹۲۶۶۵۵ اخبار اصلی خاورمیانه
اطلاعات تازه منتشر شده حاکی از آن است که بندر از 7 یا 8 سال پیش برنامه‌ای برای تخریب سوریه داشته است و وقتی که مجددا به این سمت انتخاب شده فرصت یافته تا برنامه خود را برای ویرانی سوریه پیش ببرد.
عربستان از 8 سال پیش  برای  سوریه برنامه داشت

دیپلماسی ایرانی: تقریبا برای همه روشن شده است که عربستان نقشی پررنگ در تحولات جاری سوریه دارد. بسیاری معتقدند که ریاض دستی بالا در به آشوب کشیده شدن و تشدید بحران جاری سوریه دارد. دشمنی عربستان با سوریه به دلیل حمایت از جریان های مردمی نیست، بلکه کاملا طایفه ای و دشمنی و ضدیت با شخص بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه است. بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه علوی است و از آن جا که علوی ها را شاخه ای از شیعیان می دانند، عربستانی ها با آنها دشمنی خاصی دارند. عربستان از روز نخست این گلایگی را داشت که چرا باید در سوریه اقلیت علوی بر اکثریت سنی حکومت کند. بسیاری می گویند این دیدگاه از مدت ها پیش در عربستان جریان داشته و ریاض از مدت ها پیش برای سرنگونی حکومت علوی سوریه دنبال فرصت بوده است. اگر هم تا کنون کاری نکرده به دلیل نبود فرصتی برای این کار است. کما این که بعد از ترور رفیق حریری، نخست وزیر اسبق لبنان نیز به گمان این که فرصت تازه ای مهیا شده و از آن طرف احساس می کرد عراق را از دست داده است، تلاش کرد از طریق سوریه وارد عمل شود و حکومت علوی این کشور را سرنگون کرده و حکومتی سنی، با نگاه های وهابی را به قدرت برساند. اما در آن موقع نتوانست هدف خود را پیش ببرد و با مقاومت حکومت اسد در برابر تلاش های عربستان مجبور شد سیاست خود را تغییر داده یا به عبارتی دیگر دستورالعمل سابق خود را برای مدتی مسکوت نگه دارد.

در این میان بندر بن سلطان، رئیس سازمان امنیت عربستان که در گذشته نیز مسئولیت این سازمان را بر عهده داشت، رویکردی خصمانه در برابر پرونده سوریه اتخاذ کرده بود. اما هنگامی که برای مدتی از این سازمان کنار رفت نگاه خصمانه عربستان به سوریه نیز کاهش یافت اگر چه هیچ گاه متوقف نشد. بندر در سال 2011 مجددا به سمت خود بازگشت که دقیقا با آغاز تحولات سوریه هم زمان بود. در همان موقع نیز می گفتند بازگشت بندر به ریاست سازمان امنیت به معنای تشدید بحران خاورمیانه و به آتش کشیده شدن سوریه با مدیریت بندر است.

اطلاعات تازه منتشر شده حاکی از آن است که بندر از 7 یا 8 سال پیش برنامه ای برای تخریب سوریه داشته است و وقتی که مجددا به این سمت انتخاب شده فرصت یافته تا برنامه خود را برای ویرانی سوریه پیش ببرد.

به گزارش پایگاه خبری سوری دام پرس، ریاض الصیداوی، یکی از مسئولان مرکز مطالعات سیاسی و اجتماعی عربی در این باره می گوید: «بندر بن سلطان، رئیس سازمان امنیت سوریه از 8 سال پیش و قبل از آغاز تحولات جهان عرب و قبل از آغاز بهار عربی پروژه ای برای تخریب سوریه داشته است و این پروژه را سازمان امنیت سوریه در همان موقع کشف کرده بود.»

وی در ادامه می افزاید: «پس از آن نهادهای امنیتی سوریه موضوع را با بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه در میان می گذارند و او نیز مساله را به اطلاع پادشاه عربستان می رساند. این تبادل اطلاعات با اقامت امیر بندر بن سلطان در امریکا هم زمان شد. بعد از آن که بشار اسد این خبر را به اطلاع ملک عبدالله می رساند اقامت او در امریکا تمدید می شود تا این که بعد از آن به عربستان باز می گردد و دوباره پرونده سوریه را به دست می گیرد و پروژه تخریب و بی ثباتی در سوریه را کلید می زند. در این زمینه اعتماد کامل ایالات متحده را نیز پشت سر خود دارد.»

یک درگیری داخلی خانوادگی بر سر بحران سوریه در هیئت حاکمه عربستان شکل گرفته است که همه آنها با سیاست فعلی ریاض در قبال پرونده سوریه موافق نیستند.

الصیداوی در ادامه تاکید می کند: «بعد از آن که قطر و ترکیه نتوانستند در پرونده سوریه موفق شوند، پرونده به طور کامل در اختیار عربستان قرار می گیرد و عربستان به تنهایی میدان دار تحولات سوریه می شود.»

کارشناس مرکز مطالعات سیاسی و اجتماعی عربی همچنین درباره رویکرد هیئت حاکمه عربستان در قبال سوریه می گوید: «همه آنها به طور یکپارچه نگاه خصمانه ای در قبال بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه ندارند. به عبارت دیگر می توان گفت که یک درگیری داخلی خانوادگی بر سر بحران سوریه در هیئت حاکمه عربستان شکل گرفته است که همه آنها با سیاست فعلی ریاض در قبال پرونده سوریه موافق نیستند.»

الصیدوای در پایان به انتقاد از سیاست های عربستان می پردازد و می گوید: «عربستان کشوری کاملا دیکتاتوری است که تلاش می کند در دموکراسی های عربی مثل دموکراسی های به وجود آمده در تونس و مصر و لبنان دخالت کند و از طریق خرید رسانه ها و سیاستمداران به طور مستقیم بر روند سیاسی کشورهای منطقه تاثیر بگذارد و روندها را وارد مجرایی کند که به سود منافع عربستان باشد و به دموکراسی های عربی منطقه ضربه بزند.»

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: پرونده سوریه بشار اسد رئیس جمهوری سوریه عربستان بندر بن سلطان


( ۱ )

نظر شما :