با آغاز به کار دور سوم ریاست جمهوری بشار اسد

در چینش های جدید خبری از فاروق الشرع نیست

۰۴ مرداد ۱۳۹۳ | ۱۵:۲۳ کد : ۱۹۳۶۰۹۹ ترجمه برگزیده خاورمیانه
بشار اسد در نخستین اقدام نجاح العطار، برادر عصام العطار، دبیر کل سابق اخوان المسلمین را به عنوان معاون رئیس جمهوری تعیین کرده و این در حالی است که در مهره چینی های جدید خبری از فاروق الشرع، معاون سابق رئیس جمهوری در امور سیاسی نیست.
در چینش های جدید خبری از فاروق الشرع نیست

دیپلماسی ایرانی: حالا که چند روزی از مراسم تحلیف بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه می گذرد و وی رسما رئیس جمهوری سوریه برای بار سوم شده است، وی چینش مهره ها را برای دولت آینده نیز آغاز کرده است.

به گزارش روزنامه الحیات، چاپ لندن، وی در نخستین اقدام نجاح العطار، برادر عصام العطار، دبیر کل سابق اخوان المسلمین را به عنوان معاون رئیس جمهوری تعیین کرده و این در حالی است که در مهره چینی های جدید خبری از فاروق الشرع، معاون سابق رئیس جمهوری در امور سیاسی نیست.

خبرگزاری رسمی سوریه، سانا، در این باره گزارش داد که العطار به عنوان «معاون مذاکره کننده رئیس جمهور در امور سیاست های فرهنگی برای اجرای دستورات رئیس جمهوری انتخاب شده است.»

العطار در مراسم ادای سوگند رئیس جمهوری سوریه که روز چهارشنبه هفته گذشته در برابر نمایندگان مجلس سوریه و مقام های ارشد این کشور برگزار شد نیز حضور داشت و در کنار معاون دبیر کل حزب بعث، عبدالله الاحمر، حزب حاکم و انیسه اسد، مادر بشار اسد نشسته بود.

در این میان غیبت فاروق الشرع از مراسم تحلیف مشهود بود در حالی که حضور ژنرال علی مملوک، رئیس دفتر امنیت ملی سوریه در مراسم برجسته بود.  

حال که به نظر می رسد قرار نیست سمتی برای شرع صادر شود، می توان گفت که وی آخرین روزهای خود را در حکومت بشار اسد پس از خروجش از عضویت کادر رهبری قُطری حزب بعث و کادر رهبری مرکزی "جبهه پیشرفت ملی" که شامل احزاب مجوزدار در سوریه می شود، بگذراند.

 

برخی منابع خبری می گویند که برای فاروق الشرع دستور بازنشستگی صادر شده و وی تنها به صورت تشریفاتی در محل کار خود در دمشق حاضر می شود و بیشتر زمان خود را در منزل مسکونی اش می گذراند.

 

ناظران بر این اعتقادند که غیبت الشرع از فعالیت های سیاسی زمانی پررنگ شد که نام او برای منصب ریاست حکومت انتقالی یا پذیرفتن صلاحیت های رئیس جمهور اسد مطرح شد. وی همچنین در سال 2011 مسئولیت گفت وگوهای ملی با مخالفان را بر عهده گرفت که در پیش برد مسئولیت خود ناکام ماند.

گفته می شد در سال 2012 فاروق الشرع در حضور رئیس جمهور از رفتار ارتش و پلیس سوریه با مخالفان انتقاد کرده بود و در دیداری خصوصی نیز از بشار اسد خواسته بود که از قدرت کنار برود، مساله ای که باعث ناراحتی بشار اسد شد و دستور داد که دیگر اجازه ندهند او نزدش در کاخ ریاست جمهور بیاید.

در این میان برخی منابع خبری می گویند که برای فاروق الشرع دستور بازنشستگی صادر شده و وی تنها به صورت تشریفاتی در محل کار خود در دمشق حاضر می شود و بیشتر زمان خود را در منزل مسکونی اش می گذراند. فاروق الشرع اهل درعا و سنی مذهب و دایی هیثم مناع، مخالف سرشناس سوری ساکن سوریه است. وی در زمان حافظ اسد، رئیس جمهوری فقید سوریه وزیر امور خارجه و در زمان بشار اسد، معاون رئیس جمهوری سوریه بود و از ارکان مهم حکومت و حزب بعث محسوب می شود.

از سوی دیگر ارتش سوریه حملات زمینی خود را برای کسب دستاوردهای میدانی جدید آغاز کرده است. حال در سایه اعتراف به شکست جامعه جهانی برای کنار زدن بشار اسد از قدرت وی تلاش های تازه ای را برای تصاحب شهرهای از دست رفته آغاز کرده است و تلاش دارد به پیشروی های خود ادامه دهد. در همین چارچوب ارتش سوریه روز جمعه توانست بر چاه های گاز در ریف حمص در مرکز کشور تسلط یابد. در این حمله ارتش سوریه توانست 40 نفر از نیروهای تکفیری وابسته به دولت اسلامی یا همان داعش سابق را از پای در آورد. به این ترتیب به گفته رامی عبدالرحان، مدیر مرکز "المرصد" شمار کشته شدگان این درگیری ها که از روز پنج شنبه آغاز شد به 270 نفر رسید که از این رقم 11 نفر از شهروندان عادی و مابقی از نیروهای داعش بوده اند و البته تعداد انگشت شماری از نیروهای ارتش سوریه نیز کشته و زخمی شدند.

از سوی دیگر ناظران غربی از تصمیم تازه حکومت سوریه برای تغییر گذرنامه های سفر شهروندان سوری ابراز نگرانی کرده و گفته اند که بیم آن می رود در پی این اقدام صدها هزار سوری به ویژه از افراد مخالف حکومت سوریه از دریافت گذرنامه سفر محروم شوند.

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

انتشار اولیه: دوشنبه 30 تیر 1393 / باز انتشار : شنبه 5 مرداد 1393

کلید واژه ها: بشار اسد فاروق الشرع رئیس جمهوری سوریه ارتش سوریه


نظر شما :