نقد الحیات به سیاست‌های کاخ سفید در قبال منطقه

در کنار ایران، سوریه را هم دریابید

۱۴ بهمن ۱۳۹۲ | ۱۲:۳۰ کد : ۱۹۲۸۱۶۶ اخبار اصلی آسیا و آفریقا
در حقیقت امریکا و اروپا قصد دارند با توافقی دو جانبه و سپس توافقی مستقیم با ایران پرونده مبارزه با تروریسم را به ایران واگذار کنند و آن را به شریکی برای خود در مبارزه با تروریسم تبدیل کنند.
در کنار ایران، سوریه را هم دریابید

دیپلماسی ایرانی: سخنرانی باراک اوباما، رئیس جمهوری ایالات متحده از یک سو تهدیدی علیه ایران در صورت عدم اجرای توافق ژنو در خود داشت و از سوی دیگر هشداری به نمایندگان کنگره امریکا مبنی بر این که اگر تحریم های جدیدی را متوجه ایران کنند، با وتوی او مواجه خواهد شد. مساله ای که در نوع خود بی سابقه محسوب می شود. این در حالی است که این اظهار نظر صریح رئیس جمهوری امریکا چندان باب میل اعرابی که بر سر سوریه در حال چانه زنی های سخت با کاخ سفید هستند، خوش نیامده است. اعرابی که انتظار دارند امریکا همانند لیبی و عراق در سوریه نیز دخالت کرده و شخصا در سرنگونی بشار اسد و حکومت او دخالت کند و در عین حال همه انتقادها و حملات رسانه ای و بین المللی را نیز خود به تنهایی متحمل شود. برای همین چون کاخ سفید تا کنون حاضر به تسلیم در برابر فشارهایی از این دست نشده است، آن را آماج حملات خود قرار داده اند.

روزنامه لبنانی الحیات، چاپ لبنان در یادداشتی به قلم زهیر قیصباتی به این موضوع پرداخته است و می نویسد: باراک اوباما، رئیس جمهوری امریکا در حالی متهم به تردید و سهل انگاری بر سر سوریه است که در مورد پرونده هسته ای ایران به صراحت در سخنرانی سالانه خود در برابر نمایندگان کنگره امریکا گفته است که در صورتی که بخواهند تحریم های جدیدی را متوجه ایران کنند، از حق وتوی خود استفاده خواهد کرد و اجازه نخواهد داد که تحریم های جدیدی متوجه ایران شود. این در حالی است که باراک اوباما هیچ اظهار نظری درباره اردوگاه یرموک در سوریه نکرده است و هیچ فکری برای نجات گرسنگان سوری نمی کند.  

در ادامه این یادداشت آمده است: این فقرای امریکا و طبقه متوسط له شده امریکا هستند که باراک اوباما تلاش می کند جایگاه مردمی اش را نزد آنها تحکیم کند. اما با این حال وی در سخنرانی اش ایران و القاعده و آینده ای که مستحق ملت سوریه است و تروریسم و وحشت حاکم بر آن جا را فراموش نکرد. اوباما با بر شمردن دستاورد خلع سلاح شیمیایی سوریه، موازنه سیاسی با اسرائیل را فراموش کرد و با دستاویز قرار دادن دیپلماسی نرم نسبت به مذاکرات ژنو سوریه اهمال کرد و حتی در حال حاضر درصدد است تا مخالفان بشار را برای مبارزه با تروریسم به صف کند.

نویسنده در ادامه انتقادهایش از سیاست خارجی اوباما در قبال سوریه می نویسد: اوباما بار دیگر پروژه جنگ های امریکا را دستاویز قرار داده و با فراموش کردن بحران سوریه تلاش دارد تا عرصه را به رویارویی با گروه های تروریستی مثل داعش تبدیل کند. در حالی که هیچ توجهی به وضعیت جاری انسانی در سوریه ندارد و توجه نمی کند که مردم سوریه در حال حاضر با چه سختی هایی دست به گریبان هستند. اوباما حمص و حلب را فراموش کرده است. در داخل قلبش را در اختیار فقرای امریکا قرار داده و در خارج همه نگاهش معطوف به بازگرداندن ایران به جمع جامعه جهانی است. و اگر فرصت مهیا شود و توافق اولیه با جامعه جهانی بر سر برنامه هسته ای ایران اجرا شود، مساله هسته ای ایران نیز حل خواهد شد و فاز جدیدی از تعامل امریکا با ایران رقم خواهد خورد. رئیس جمهوری امریکا بارها گفته است که نمی خواهد نه با ایران و نه در کنار آن بجنگد، برای همین از شمشیر "وتو" استفاده می کند و از نمایندگان کنگره می خواهد با تشدید تحریم ها این فرصت طلایی را از بین نبرند.

اوباما می خواهد وضعیتی تاریخی در روابط ایران و امریکا به وجود آورد، او می خواهد شراکتی کامل و جامع میان ایران و امریکا به وجود آید که در صورتی که رهبران ایران از قول و قرارهایشان بر سر برنامه هسته ای شان منصرف نشوند، به نظر می رسد که این هدف برای دو طرف فراهم خواهد شد.

ستون نویس الحیات در ادامه می نویسد: اوباما می خواهد وضعیتی تاریخی در روابط ایران و امریکا به وجود آورد، او می خواهد شراکتی کامل و جامع میان ایران و امریکا به وجود آید که در صورتی که رهبران ایران از قول و قرارهایشان بر سر برنامه هسته ای شان منصرف نشوند، به نظر می رسد که این هدف برای دو طرف فراهم خواهد شد.

قیصباتی در ادامه اظهارات اوباما در قبال حکومت بشار اسد را تلاشی برای فریب جامعه جهانی توصیف می کند و می نویسد: باراک اوباما نمی خواهد که ایالات متحده را بار دیگر درگیر جنگی جدید در خاورمیانه یا منطقه خلیج فارس کند. برای همین فقط به طور لفظی به رد "مشروعیت" حکومت رئیس جمهور بشار اسد بسنده می کند، و وقتی که نوبت به توقف حمام خون جاری در سوریه می رسد، طرف های درگیر را به حال خود رها می کند، برای همین باید اذعان کرد که مسلح کردن مخالفان سوری به هیچ وجه از اولویت های کاخ سفید نیست. چرا که خوب می داند حکومت رئیس جمهور بشار اسد قرار نیست به هیچ وجه تسلیم شود و قدرت را واگذار کند. حتی دعوتش از ایران برای خروج نیروهای نظامی خارجی ای که تحت فرمان آن فعالیت می کنند از سوریه نیز ظاهرکاری ای بیش نیست. چرا که کاخ سفید قصد دارد از نفوذ منطقه ای تهران استفاده کند و برای این کار نیز درصدد فراهم آوردن تمهیدات لازم برای حضور ایران در مجامع جهانی است. در حقیقت امریکا و اروپا قصد دارند با توافقی دو جانبه و سپس توافقی مستقیم با ایران پرونده مبارزه با تروریسم را به ایران واگذار کنند و آن را به شریکی برای خود در مبارزه با تروریسم تبدیل کنند.

نویسنده این یادداشت در پایان می نویسد: روشن است که ایران تلاش می کند تحت لوای توافق هسته ای خود را از تنگناهای منطقه ای برهاند. غرب نیز به این واقعیت رسیده است که برای حل مشکلات منطقه از جمله سوریه باید کشورهای درگیر از جمله ایران را هم مد نظر داشته باشد. واشنگتن دیگر درصدد ایجاد جنگی جدید آن هم با ایران نیست. برای همین تلاش می کند از فرصت استفاده کند تا به عادی سازی روابط با تهران برسد. به همین دلیل رئیس جمهوری امریکا تهدید می کند که هر گونه تحریم جدیدی علیه ایران را وتو می کند.

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: باراک اوباما بشار اسد رئیس جمهوری امریکا ایران و امریکا


نظر شما :