ارزیابی‌ها از روند پیشرفت مذاکرات کارشناسی ایران و 1+5

۰۱ دی ۱۳۹۲ | ۱۳:۰۰ کد : ۱۹۲۶۳۹۱ سرخط اخبار

ارزیابی معاون وزیر خارجه ایران از روند مذاکرات کارشناسی هسته ای در ژنو و دیدگاه وی درباره توافق نهایی با گروه 1+5، گفت و گوی تلفنی ظریف و ابراهیمی درباره آخرین تحولات سوریه، سفر وزیر خارجه ایتالیا به ایران و آزمایش موفقیت آمیز یک موشک جدید توسط نیروهای مسلح ایران، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.
 

ارزیابی‌ها از روند پیشرفت مذاکرات کارشناسی ایران و 1+5


به گزارش «تابناک»، موضوع ادامه مذاکرات هیئت های کارشناسی ایران و گروه 1+5 در ژنو، از جمله موضوعاتی است که مورد توجه شماری از مطبوعات و رسانه های بین المللی قرار گرفته است. در این زمینه، خبرگزاری «ترند» با انتشار مطلبی به نقل از سید عباس عراقچی، معاون وزارت خارجه ایران، از «پیشرفت اندک» در این مذاکرات خبر داده است. این خبرگزاری می نویسد در حالی که مذاکرات کارشناسی ژنو وارد چهارمین روز خود شده، عراقچی گفته پیشرفتی که تاکنون حاصل شده اندک بوده است. ترند همچنین اشاره می کند در هیئت ایرانی که حمید بعیدی نژاد ریاست آن را بر عهده دارد، کارشناسانی از حوزه های هسته ای، بانکی، نفت و حمل و نقل نیز حضور دارند.

ارزیابی‌ها از روند پیشرفت مذاکرات کارشناسی ایران و 1+5


خبرگزاری کویت نیز بخش دیگری از سخنان عراقچی را بازتاب داده که در آن، درباره برخی ویژگی های توافق نهایی هسته ای با گروه 1+5 سخن گفته است. به نوشته این خبرگزاری، عراقچی گفته ایران در مرحله آخر مذاکرات درباره برنامه هسته ای، بر سر درصد مشخصی از غنی سازی اورانیوم با طرف مقابل به توافق خواهد رسید. وی این موضوع را بخشی از اقدامات اعتمادساز ایران در روند مذاکرات خوانده است. عراقچی همچنین تأکید کرده در صورتی که ایران به غنی سازی در سطح 20 درصد نیاز داشته باشد، این اقدام را از طریق توافقنامه ای با گروه 1+5 به انجام خواهد رساند. به گفته وی، در مرحله نهایی دو طرف درباره نیازهای غنی سازی ایران به جمع بندی خواهند رسید.

ارزیابی‌ها از روند پیشرفت مذاکرات کارشناسی ایران و 1+5


گفت و گوی تلفنی وزیر خارجه ایران با نماینده ویژه سازمان ملل و اتحادیه عرب در امور سوریه، خبر دیگری است که دارای بازتاب های بین المللی بوده است. به نوشته سایت شبکه خبری «الجزیره»، پس از آنکه توافق نهایی بر سر حضور ایران در کنفرانس صلح سوریه حاصل نشد، محمد جواد ظریف و اخضر ابراهیمی با یکدیگر درباره بحران سوریه گفت و گو کرده اند. مهمترین محور گفت و گوی این دو، بحث درباره آخرین تحولات مربوط به برگزاری کنفرانس «ژنو 2» بوده است. در این گفت و گو، ظریف بر یافتن راه حلی سیاسی برای بحران سوریه که شامل گفت و گو میان طرف های درگیر باشد، تأکید کرده است.

ارزیابی‌ها از روند پیشرفت مذاکرات کارشناسی ایران و 1+5


اما خبرگزاری فرانسه و برخی دیگر از خبرگزاری ها و مطبوعات غربی، موضوع سفر وزیر خارجه ایتالیا به ایران را مورد توجه قرار داده اند. این خبرگزاری می نویسد در جریان دیدار کم سابقه یک مقام ارشد اروپایی از ایران طی سال های اخیر، «اِما بونینو»، وزیر خارجه ایتالیا به ایران سفر کرده است. دیدار با محمد جواد ظریف، وزیر خارجه و حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، مهمترین دستور کارهای وی را در این سفر تشکیل می دهند. خبرگزاری فرانسه همچنین اشاره می کند که اخیراً «پائولو اسکارونی»، رئیس شرکت نفتی ایتالیایی «اِنی» و بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت ایران نیز در وین دیداری با یکدیگر داشتند.

ارزیابی‌ها از روند پیشرفت مذاکرات کارشناسی ایران و 1+5


در نهایت، خبر آزمایش موفقیت آمیز یک موشک جدید توسط نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران، موضوع دیگری است که در برخی مطبوعات بازتاب یافته است. سایت خبری «آروتز شوا» در این زمینه می نویسد روز شنبه و در جریان یک رزمایش نظامی در ایران، یک موشک جدید با برد 200 کیلومتر به طور موفقیت آمیز مورد آزمایش قرار گرفته است. این سایت اشاره می کند که بر اساس گفته مقامات نظامی، می توان از این موشک که «قدر» نام گرفته، در نبردهای احتمالی آتی بهره گرفت. این سایت خبری اسرائیلی در ادامه به بیان مشخصات دیگری از موشک قدر نیز پرداخته است.

کلید واژه ها: ایران عراقچی مطبوعات


نظر شما :