جریمه یک بانک اسکاتلندی به دلیل نقض تحریم‌های ایران

۲۱ آذر ۱۳۹۲ | ۱۴:۰۰ کد : ۱۹۲۵۹۲۶ سرخط اخبار

وعده وزیر خارجه روسیه برای افزایش همکاری های هسته ای با ایران، عزم ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی برای ادامه همکاری ها، جریمه یک بانک اسکاتلندی به واسطه نقض تحریم های مربوط به ایران، سفر هیئت پارلمانی اتحادیه اروپا به ایران و چشم انداز روابط تجاری ایران و ترکیه، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.

جریمه یک بانک اسکاتلندی به دلیل نقض تحریم‌های ایران


به گزارش «تابناک»، اخبار مربوط به سفر سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه به تهران، از جمله مطالبی است که از روز گذشته تاکنون مورد توجه مطبوعات بین المللی قرار گرفته است. خبرگزاری «ریانووستی» ضمن انتشار گزارشی از دیدارهای لاوروف در تهران، به نقل از وی می نویسد روسیه علاقمند به ادامه همکاری ها با ایران در راستای توسعه برنامه هسته ای این کشور است. لاوروف افزوده: «ما همین علاقه را در طرف ایرانی نیز می بینیم. ما از برنامه های ایران برای ساخت نیروگاه های هسته ای دیگر همانند نیروگاه بوشهر که با رآکتور آب سبک کار می کند، آگاهیم و من بر این نکته تأکید می کنم که کار این رآکتور توسط قطعنامه های شورای امنیت ممنوع نشده است».

جریمه یک بانک اسکاتلندی به دلیل نقض تحریم‌های ایران


در همین زمینه، خبر اتخاذ برنامه های جدید از سوی ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی برای همکاری های بیشتر، از جمله دیگر موضوعات مورد توجه برخی رسانه هاست. خبرگزاری فرانسه می نویسد ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی روز چهارشنبه اعلام کردند که قصد دارند ماه آینده درباره اتخاذ «گام های عملی» برای افزایش شفافیت برنامه هسته ای ایران به گفت و گو بپردازند. بنا بر اعلام معاون آژانس، این مذاکرات که قرار است روز 21 ژانویه برگزار شود، موضوع تحقیقات درباره ادعای انجام تحقیقات مرتبط با سلاح هسته ای در ایران را نیز شامل می شود.

جریمه یک بانک اسکاتلندی به دلیل نقض تحریم‌های ایران


خبر جریمه یک بانک اسکاتلندی به واسطه نقض تحریم های مربوط به ایران، از جمله دیگر اخبار پر بازتاب امروز است. به نوشته «بلومبرگ»، بانک سلطنتی اسکاتلند باید به دلیل اتهاماتی که از سوی نهادهای مسئول تحریم ها در آمریکا درباره نقض تحریم های ایران، سودان، برمه و کوبا متوجهش شده، مبلغ 100 میلیون دلار غرامت بپردازد. یکی از موارد اتهامی این بانک این است که هویت 3500 طرف مبادلاتی، در تراکنش هایی به ارزش 523 میلیون دلار را مخفی نگه داشته و یا در تعیین هویت آن ها ناتوان بوده است. بانک مذکور ضمن اعلام تأسف بابت خطاهای نظارتی خود، وعده داده که از این به بعد کنترل های بیشتری را در این زمینه اعمال کند.

جریمه یک بانک اسکاتلندی به دلیل نقض تحریم‌های ایران


در میان دیگر مطالب، خبرگزاری کویت موضوع سفر یک هیئت پارلمانی از اتحادیه اروپا به ایران را مورد توجه قرار داده است. این خبرگزاری می نویسد برای نخستین بار از سال 2007 تاکنون، یک هیئت پنج نفره از پارلمان اروپا به مدت یک هفته به تهران سفر خواهد کرد. هدف از این سفر، از سرگیری روابط پارلمانی با مجلس ایران عنوان شده است. در بیانیه ای که پارلمان اروپا منتشر کرده، از طرح موضوعات حقوق بشری و مسائل مربوط به حقوق اقلیت ها و همچنین ترویج و ارتقای ارزش های دموکراتیک، به عنوان دیگر اهداف سفر هیئت مذکور یاد شده است.

جریمه یک بانک اسکاتلندی به دلیل نقض تحریم‌های ایران


در نهایت، روزنامه «تودی زمان» با انتشار مطلبی به بررسی چشم انداز روابط ایران و ترکیه پس از امضای موافقتنامه هسته ای ژنو پرداخته و از ترکیه به عنوان نخستین مقصد تجاری ایران در این دوره جدید یاد کرده است. این روزنامه اشاره می کند که گروهی از تاجران ایرانی، روز گذشته برای شرکت در جلسه شورای روابط تجاری ایران و ترکیه به استانبول سفر کرده بودند. در این جلسه، از امضای توافقنامه ژنو به عنوان سرآغاز دوره ای جدید برای ایران یاد شده که از آن برای ارتقای روابط تجاری با کشورهای منطقه، از جمله ترکیه استفاده خواهد شد.

 

کلید واژه ها: ترکیه ایران تحریم


نظر شما :