شرکت‌های اروپایی برای ورود به بازار ایران آماده می‌شوند

۰۸ آذر ۱۳۹۲ | ۱۸:۳۹ کد : ۱۹۲۵۳۳۱ سرخط اخبار

خبرگزاری رویترز، در گزارشی به موضوع لغو برخی تحریم های ایران پرداخته و نوشته است شرکت های متعددی از اروپا منتظرند تا به محض فراهم شدن اوضاع، وارد بازارهای ایران شوند.

به گزارش خبرگزاری فارس، با گذشت حدود یک هفته از توافق ایران و گروه 1+5 بر سر پرونده برنامه هسته ای، همچنان تحلیل های متعددی در این رابطه منتشر می شود. خبرگزاری رویترز هم روز جمعه در گزارشی به پیامدهای اقتصادی این توافق برای ایران پرداخته و نوشته است شرکت های خارجی خود را برای ورود به بازار ایران آماده می کنند.

رویترز گزارش خود را اینطور آغاز کرده است: از لحظه ای که 6 قدرت جهانی با تهران برای محدود کردن برنامه هسته ای به توافق رسیدند و این چشم انداز که ایران می تواند به اقتصاد به گوشه رفته خود تکانی بدهد، صدای زنگ تلفن اتاق بازرگانی ایران و آلمان لحظه ای قطع نشده است.

این خبرگزاری ایران را «کشور واقع در منطقه ای راهبردی» و «دارای منابع عظیم گازی» توصیف کرده و به نقل از «میشائیل تاکیوس» مدیر اتاق بازرگانی، نوشته است: ما تمام روز در حال سر و کله زدن با شرکت هایی هستیم که می خواهند با ایران کار کنند.

با این وجود، سابقه بی اعتمادی و مذاکرات 10 ساله ایران و گروه 1+5 موضوعی است که به نوشته رویترز موجب شده تا شرکت های خارجی فعلا با احتیاط گام بردارند، چراکه شکست مذاکرات آتی و بر هم خوردن توافق حتی ممکن است به تشدید تحریم ها نیز منجر شود.

ایران و گروه 1+5 روز یکشنبه بعد از مدت ها مذاکره به توافقی اولیه دست یافتند. بر این اساس، ایران متعهد شده است که طی 6 ماه آینده برنامه هسته ای خود را بیش از پیش گسترش ندهد. آمریکا، روسیه، چین، فرانسه، انگلیس و آلمان هم اعلام کرده اند در این مدت تحریم جدیدی علیه ایران تصویب نمی کنند. علاوه بر این، ایران از طریق لغو تحریم پتروشیمی، فلزات گرانبها و صنایع خودرو به علاوه آزادسازی بخشی از درآمدهای نفتی، به حدود 7 میلیارد دلار از درآمدهای خود در این 6 ماه دسترسی خواهد داشت. حساب هایی نیز برای انتقال کمک های دارویی و بشردوستانه و همچنین پرداخت پول برای دانشجویان خارج از کشور، بازگشایی خواهد شد.

با این وجود، کاخ سفید که به شدت از سوی کنگره و اسرائیل تحت فشار است، تاکید کرده که این کاهش تحریم ها به ورود گسترده و فوری تجار خارجی به ایران منجر نمی شود.

یک مقام دولتی آمریکا پیش از دور تازه مذاکرات گفته بود: از دید ما یک توافقنامه 6 ماهه به هجوم تجار منجر نمی شود... و ما هم با قدرت اغلب تحریم ها را ادامه می دهیم.

با این حال، وی اذعان کرده است: البته شکی نیست که برخی از شرکت ها هم به ایران بازمی گردند.

تاکیوس می گوید «نه فقط شرکت های آلمانی، بلکه شرکت های آمریکایی هم علاقمندند به خصوص در حوزه هایی مثل تجهیزات پزشکی... یکی از مهمترین جنبه های توافقنامه، کانال اعتباری ای است که این توافق باز می کند.

وی همچنین به قطعه سازان صنعت خودرو، خودروسازان و شرکت های تامین زیرساخت از جمله دیگر شرکت هایی هستند که به گفته تاکیوس، می توانند از توافق حاصل شده، بهره ببرند.

با وجود آنکه تا پیش از این هم مواد دارویی از تحریم ها مستثنی بودند، اما مسدود بودن مسیرهای انتقال پول، عملا موجب شده بود تا صادرات دارو به ایران مختل شود. اما توافقنامه ژنو منجر می شود تا مسیر لازم برای انتقال پول و پس از آن ورود داروهای غربی به ایران بازگشایی شود.

«ریچارد برگستروم» مدیر کل فدراسیون اروپایی صنایع دارویی با بیان اینکه نظارت بر جریان انتقال پول بر روند صادرات دارو به ایران اختلال ایجاد کرده بود، می گوید «کمتر شدن محدودیت ها برای بیماران ایرانی خوب است».

شرکت «عبدی ابراهیم» اصلی ترین کمپانی دارویی ترکیه است که از باز شدن مسیر انتقال پول از ایران استقبال کرده و آن را محرکی خوب برای گسترش فعالیت های خود در ایران دانسته است.

«نیز باروت» رئیس این شرکت می گوید: تحلیلگران ما از چند وقت قبل در حال ارزیابی بازار ایران بودند، اما خوب تحولات اخیر سرعت این روند را بیشتر می کند.

البته به نوشته رویترز، اغلب شرکت های بزرگ آلمانی فعلا در مورد تحولات اخیر سکوت کرده اند. شرکت خودروسازی «مان»، شرکت «زیمنس» دو شرکتی هستند که اعلام کرده اند برنامه ای برای گسترش فعالیت ها در ایران ندارند، اما شرکت «بوش» باز اذعان به فراهم بودن موقعیت خوب در بازار ایران، اعلام کرده است که در حال رصد کردن وضعیت و چشم انداز برای همکاری با ایران است.

به نوشته رویترز، این وضعیت در ترکیه متفاوت است و بانک های این کشور از الان چراغ سبز را برای مراوده اقتصادی با ایران از دولت خود دریافت کرده اند.

رویترز همچنین نوشته است دیگر شرکت های اروپایی هم با علاقه در حال رصد اوضاع هستند. به عنوان نمونه شرکت سوئدی ساخت خودروهای سنگین «ولوو» اعلام کرده است که کاهش تحریم های ایران، چشم انداز مثبتی را برای همکاری با ایران ایجاد کرده است.

البته اغلب این شرکت ها و بانک ها اعلام کرده اند که فعلا برای قضاوت و تصمیم گیری در مورد افزایش همکاری ها با ایران، زود است.

شرکت خطوط همراه «ام تی ان» آفریقای جنوبی هم ابراز امیدواری کرده است که تحریم ها هرچه زودتر پایان یابد. به نوشته رویترز، حدود 450 میلیون دلار از درآمدهای این شرکت فعلا به خاطر تحریم ها، در ایران مانده است.

شرکت تولید انرژی «او ام وی» اتریش هم با برداشته شدن تمام تحریم ها می تواند به ایران بازگردد و پروژه استخراج گازی را که از سال 2007 آغاز کرده بود، و نهایتا به دلیل فشارهای سیاسی نیمه کاره رها کرد، ادامه دهد. یک سخنگوی این شرکت گفته است که مسئولان در حال رصد اوضاع هستند، اما فعلا برای تصمیم گیری زود است.

رویترز در پایان نوشته است در صورتی که تحریم های ایران لغو شود، این کشور می تواند سالانه 5 میلیارد دلار با آلمان مراوده تجاری داشته باشد.

«امید نوری پور» وکیل ایرانی آلمانی به رویترز گفته است: من به شرکت های آلمان می گویم اکنون فرصت هیجان انگیزی است؛ به ایران بروید، اوضاع را ببینید و دست نگه دارید... باید ببینیم در 6 ماه آینده چه اتفاقی می افتد.

 

کلید واژه ها: تحریم رویترز انتقال پول آلمان


نظر شما :