ابتکار دیپلماتیک ایران در رومانی چه بود؟

۰۲ آبان ۱۳۹۲ | ۱۶:۴۶ کد : ۱۹۲۳۳۸۸ سرخط اخبار

 

 در طول دهه های گذشت تصویرغیرواقعی و منفی از ایران در کشوهای اروپایی ترسیم شده و این تصویر مخدوش زمینه ای برای اعمال سیاستهای ضد ایرانی و تحریمهای ظالمانه بوده است . ابهام زدایی از این تصویر مخدوش و روشن ساختن تصویر ایران نقش بسزایی در اصلاح سیاستهای ضد ایرانی  در بسیاری از این کشورها خواهد داشت.اتحادیه اروپا در عرصه های مختلفی با مساله ایران رویارو می باشد . به نظر می رسد که یکی از مشکلات اساسی انست  که در بسیاری از موارد درک روشنی از دیدگاههای ایران در کشورهای اروپایی وجود ندارد .
 
 به گزارش «تابناک» ارائه دیدگاههای واقعی ایران که مبتین بر واقعیتهای منطقه و برآمده از اصول مبنایی است می تواند  ضمن تصحیح سیاستها ی این کشورها، شرایط مناسبی برای توسعه دیپلماسی ایران فراهم سازد.
 
به منظور مشخص کردن دیدگاههای ایران در مورد مسایل مختلف در منطقه خاورمیانه از طرف سفارت جمهوری اسلامی ایران  نشست دو روزه ای با همکاری  مراکز تحقیقاتی رومانیایی و ایران در بوکارست برگزار گردید.
 
این نشست که همزمان با ابتکارات دیپلماتیک کشورمان می باشد و در نوع خود بی نظیر بوده وبرای اولین بار در یکی از اعضای اتحادیه اروپا  برگزار می گرددمورد استقبال خوبی از طرف مقامات ،اساتید و محققان رومانی رویرو گردید. 
 
اولین روز کنفرانس بین المللی اتحادیه اروپا و خاورمیانه – دیدگاه های ایران با مشارکت سفارت جمهوری ااسلامی ایران در بوکارست و موسسه سیاسی و اقتصادی خاورمیانه رومانی در تاریخ اول آبان 1392 برگزار گردید. در این روز، سخنرانان در خصوص سه موضوع 1- روند با ثبات سازی خاورمیانه : فلسطین، 2- نقش ایران در سیاست امنیت انرزی اتحادیه اروپا و 3- روند با ثبات سازی بعد از جنگ در افغانستان نظرات خود را تشریح و در خاتمه به تعدادی از سئولات شرکت کنندگان پاسخ داده شد. در این نشست دو تن سناتورهای رومانی از جمله رئیس گروه دوستی پارلمانی با ایران و همچنین آقای آدریان ناستاسه نخست وزیر و وزیر خارجه اسبق این کشور 
، تعدادی از سفرای مقیم در رومانی،روسا و محققان مراکز تحقیقاتی و جمعی از دانشگاهیان حضور داشتند. 
 
جلسه با سخنرانی آقای سورین روشکا استانسکو رئیس گروه دوستی پارلمانی با ایران آغاز گردید. ایشان از رویه و سیاست دولت جدید ایران استقبال کرد و با اشاره به گفتگوهای اخیر هسته ای با گروه 1+5 و ملاقات وزرای خارجه ایران و آمریکا در نیویورک گفت امیدوار است راه حلی برای موضوع هسته ای یافته شود. آقای دکتر سید کاظم سجادپور مشاور محترم وزیر امور خارجه کشورمان بعنوان دومین سخنران افتتاحیه طی سخنانی اظهار داشت سه مطلب در اینجا مهم است : اول فهمیدن یکدیگر، دوم برقراری ارتباط انسانی و سوم توسعه همکاری ها بین ایران و اتحادیه اروپا و بخصوص رومانی. وی افزود خاورمیانه در نزدیکی اتحادیه قرار دارد و در این منطقه ، ایران از لحاظ سیاسی و فرهنگی خیلی اهمیت دارد. 
 
آقای فلاویوس کابا – ماریا رئیس موسسه سیاسی و اقتصادی خاورمیانه نیز با اشاره به اینکه خاورمیانه در متن تحولات بسیار مهمی قرار داشته است گفت این تحولات بر موضوعات امنیت جهانی تاثیر زیادی داشته و دارد. به گفته وی مسائل خاورمیانه برای اتحادیه اروپا اهمیت زیادی دارد. 
 
در رابطه بحث اول راجع به فلسطین، آقایان سجادپور، کیهان برزگر ( رئیس موسسه مطالعات استراتژیک خاورمیانه )، چورویانو ( وزیر خارجه سابق رومانی و رئیس بخش تاریخ دانشگاه بوکارست، امیلیانو استورنللی ( محقق برنامه مدیترانه و خاورمیانه از کمیسیون آتلانتیک ایتالیا ) و خانم مانوئلا پارائیپان متخصص امور خاورمیانه از گروه مشورتی امور خاورمیانه ) سخنرانی کردند. سفرای فلسطین و لبنان نیز طی سخنان کوتاهی، از حق مردم فلسطین دفاع و مسئله فلسطین را اشغالگری خواندند.       
 
آقای سجاد پور نیز در پایان به سه نکته اشاره کرد که مسئله فلسطین در مرکز مسائل خاورمیانه است، مسئله پیچیده است چرا که بازیگران داخلی، منطقه ای و بین المللی زیادی درگیر هستند و نهایتا اینکه فلسطینی ها حقوقی دارند و باید بر اساس دمکراسی نسبت به آن عمل گردد. مسئله مسئله فلسطین – اسرائیل و یا اعراب و اسرائیل تنها نیست بلکه مسئله مذهبی و انسانی نیز هست. 
در موضوع دوم، آقایان جواد امین منصور رئیس اداره مذاکرات تجاری و انرژی وزارت امور خارجه کشورمان، آقای مورشان رئیس اجرایی موسسه اوریسک، آقای جئورجه آنگلیتسوئیو استاد دانشکده ملی مطالعات سیاسی و اداری . خانم آندرئا- پائولا ایبانسکو استاد دانشگاه بابش – بولیای سخنرانی کردند.
 
آقای سرجیو مدار رئیس افتخاری موسسه سیاسی و اقتصادی خاورمیانه که بعنوان مجری بحث دوم بود با اشاره به اخبار روز مربوط به ایران در زمینه انرژی و لغو تحریم تعدادی از بانک ها گفت زمینه برای توافق دو طرف ایران و غرب وجود دارد و مشکل اصلی نبود گفتگو بین طرفین می باشد.
در جلسه بعد از ظهر که به موضوع افغانستان اختصاص داشت، خانم کریستینا آلکساندرسکو تحلیلگر آزاد سیاسی، آقای فلاویوس کابا- ماریا، آقای دکتر برزگر و آقای سجاد پور نظرات خود را مطرح کردند. آقای سجاد پور با طرح این سئوال که آیا جایگاه ایران در موضوع افغانستان برای اتحادیه اروپا موضوعیت دارد، با اشاره به تعدادی از مواردی که ایران و اتحادیه اروپا دارای منافع مشترک در افغانستان هستند، نتیجه گیری کرد که پاسخ مثبت است. 
 
قرار است در روز دوم به موضوعات حال و آینده سوریه، افراط گرایی، تروریسم و جنایات سازمان یافته و بالاخره موضوع هسته ای ایران پرداخته شود و در نهایت نتیجه مباحث ارائه شده ارائه و  فرصتها و تهدیدات فرا روی اتحادیه اروپا  در منطقه خاورمیانه مشخص گردد.  
 
همچنین به موازات این برنامه، یک  کنسرت موسیقی و نمایشکاه اجرای صنایع دستی نیز برگزار گردید که مورد  استقبال  قرار گرفت و ابعادی از فرهنگ و تکدن ایران اسلامی را به نمایش گذارد 
 

کلید واژه ها: خاورمیانه اتحادیه اروپا فلسطین رومانی افغانستان


نظر شما :