قطر: با ایران بر سر سوریه اختلاف داریم

۰۱ آبان ۱۳۹۲ | ۱۵:۵۸ کد : ۱۹۲۳۳۲۷ سرخط اخبار

وزیر خارجه قطر با اشاره به روابط همسایگی کشورش با ایران در همه سطوح گفت: دوحه و تهران درباره موضوع سوریه با یکدیگر اختلاف نظر دارند.

به گزارش خبرگزاری فارس، خالد العطیه بعد از نشست دیروز وزیران خارجه عرب با جان کری همتای آمریکایی خود در مسیر عزیمت به لندن برای شرکت در یازدهمین نشست موسوم به دوستان سوریه در گفت و گو با روزنامه الحیات چاپ لندن درباره روابط قطر با ایران و حزب الله گفت: ایران کشوری همسایه است که با این کشور درهمه سطوح روابط داریم اما در موضوع سوریه با ایران اختلاف نظر داریم. با ایرانی ها صحبت کردیم و گفتیم که با آنها درخصوص سیاست سوریه اتفاق نظر نداریم بنابراین چرا باید کاری کنیم که دیگران تمایل به آن دارند.

وی درخصوص معنای اقدام شورای همکاری خلیج فارس در امضای بیانیه ای که از سیاست ایران و حزب الله انتقاد می کند، گفت: بین رابطه یک کشور با یک کشور دیگر و رابطه یک کشور با یک حزب تفاوت وجود دارد. ما این حزب را در سال 2006 میلادی حزبی مقاوم دانسته و در کنارش ایستادیم.

عطیه در ادامه سخنانش بدون اشاره به حمایت های مالی و تسلیحاتی گسترده دوحه به تروریست ها برای کشتن کودکان و زنان سوری به دست تروریست ها ادعا کرد، درحالی که ملت سوریه درسال 2006 میلادی درها وخانه های خود را به روی اهالی این حزب گشود و اکنون جوانان حزب الله برای جنگیدن با این ملت که از آنها استقبال کرده و به آنها کمک کردند، اعزام می شوند، (دیگر) نمی توانیم در کنار حزب الله بایستیم.

خالد العطیه گفت: امیدواریم که حزب الله عناصر خود را از سوریه خارج کند و این امر چه بسا کمک زیادی به راه حل در سوریه می کنند و التهاب و تنش طائفه ای در منطقه را کاهش می دهد.

وزیر خارجه قطر در عین حال اشاره ای به این موضوع نکرد که توقف کمک های مالی و تسلیحاتی به تروریست ها تنها راه پایان دادن جنگ در سوریه است.

وی درپاسخ به این سوال که آیا آزادی اخیر 9 تبعه لبنانی ربوده شده باعث تغییر روابط قطر با حزب الله خواهد شد، گفت: این موضوع کاملا انسانی است و ما انتظار نداریم که چیزی در روابط تغییر کند. خواهران سوری ما همچنان در زندانها هستند و آنها هم انسان هستند و حقی بر گردن ما دارند و میانجیگر لبنانی باید برای آزادی آنها هرچه سریعتر اقدام کند.

کلید واژه ها: قطر


نظر شما :