دولت روحانی وموفقیت درتوقف روندتشدیدتحریم ها

۰۱ آبان ۱۳۹۲ | ۱۴:۰۴ کد : ۱۹۲۳۳۲۴ سرخط اخبار

عصر ایران- مخالفان روند جدید مذاکرات هسته ای که وزیر امور خارجه را به خاطر علنی نکردن توافقات اولیه شماتت می کنند در حالی سعی دارند دستاوردهای اخیر را کم اهمیت جلوه دهند که تا همین جا اتفاقی که افتاده این است که از تشدید تحریم ها جلوگیری شده و عجالتا تحریم تازه ای وضع نشده است.

همان گونه که درباره نرخ تورم نمی گویند کاهش یافته بلکه گفته می شود از رشد یا شتاب آن کاسته شده است. درباره تحریم های نفتی و بانکی علیه ایران نیز می توان همین تعبیر را به کار برد که مذاکره کنندگان جدید در گام اول توانسته اند با اعتماد سازی حریف را در همین مرحله متوقف کنند. بنا بر این همین که جلوی پیشرفت تحریم گرفته شده خود یک موفقیت به حساب می آید. کما این که پزشکان ابتدا بیماری را تشخیص می دهند، آنگاه می کوشند آن را متوقف سازند و بعد برای درمان آن تدبیری بیندیشند.

دولت روحانی به تبع مردم که روش و منش او را در حل مشکل هسته ای ترجیح دادند  بیماری را تشخیص داده و دریافته قطعنامه ها "کاغد پاره" نیست؛ همان ادعای مردی که رفته اما تبعات گفتار و رفتار او اقتصاد ملی را رها نکرده است. دولت روحانی تلاش می کند به جای این که مانند معاون اول دولت سابق به تحریم ها سلام کند؛ قصد خداحافظی با تحریم ها را دارد.

مرحله بعد تلاش برای متوقف کردن تحریم ها در همین مرحله است. روشن است که به سرعت نمی توان تحریم ها را رفع و اوضاع را به قبل از تحریم برگرداند. اما همین که روند تحریم ها، بیش از این گسترده نشود یک گام موثر به حساب می آید و این همان کاری است که دولت و تیم مذاکرات هسته ای در حال اجرا و انجام آن است و منتقدان به عمد می کوشند این دستاورد را انکار کنند و ذهن ها را به سوی دیگری متوجه یا منحرف کنند.

قضیه پیچیده نیست. روحانی و همکاران او می خواهند دایره تحریم ها بیش از این گسترش نیابد و مرحله به مرحله از آن بکاهند و در مقابل اصل حق غنی سازی را تثبیت کنند ولو ناگزیر از عقب نشینی از 20 به 5 درصد باشند.

منتقدان اما می گویند هیچ امتیازی نباید داد و در عین حال بر تحریم ها فایق آمد و مشکلات اقتصادی را حل کرد. تیم جدید به دنبال یک بازی برد – برد با غرب است. برد ما این که به اقتصادمان سامان دهیم و بابت به رسمیت شناختن حقوق آهسته ای آسوده خاطر شویم و برد غرب نیز این که اطمینان یابد اهداف نظامی در برنامه هسته ای ایران در کار نیست.

مخالفان رادیکال داخلی اما بازی دیگری را پیش می برند. تلاش جاری را کم ارزش جلوه دهند تا پس از یک پروسه و با بن بست مجدد طعنه بزنند و طلبکارانه بگویند: « دیدید وادادید و امتیاز نگرفتید و مشکلات هم باقی است».

 عجالتا توقف شتاب فزاینده تحریم ها دستاوردی است که فراچنگ آمده و این همان نکته ای است که نباید پنهان بماند. زیرا قطار تحریم ابتدا باید متوقف شود و بعد در ریل بازگشت قرار گیرد. حین حرکت امکان تغییر ریل وجود ندارد.

کلید واژه ها: تحریم


نظر شما :