ایران با بسته جدید به ژنو می رود

۱۸ مهر ۱۳۹۲ | ۰۳:۰۲ کد : ۱۹۲۲۶۸۴ سرخط اخبار

در حالی که قرار است دور جدید مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ کمتر از یک هفته دیگر در ژنو برگزار شود، حسن روحانی رییس جمهوری تاکید کرده است که تهران طرح جدیدی را در ژنو روی میز خواهد گذاشت.

به گزارش ایرنا، روحانی با اشاره به نشست اخیر وزرای خارجه ایران و گروه ۱+۵ در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل، تصریح کرده است: توافق نیویورک این بود که ایران طرحش را روی میز بگذارد ، ایران طرح دقیقی را برای این مرحله آماده کرده و انشاءالله با طرف خارجی ۱+۵ وارد مذاکره می شود.

همزمان محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه و مسوول تیم مذاکرات هسته ای ایران تاکید کرده است که طرح قبلی ۱+۵ به تاریخ پیوسته و آنها باید با یک دیدگاه جدید وارد گفت وگو شوند.

دور نخست گفت و گوها با گروه ۱+۵ پس از روی کار آمدن دولت جدید در ایران، حدود دو هفته پیش با حضور وزیران خارجه هفت کشور ایران، آمریکا، روسیه، فرانسه، انگلیس، آلمان و چین در نیویورک برگزار و توافق شد که دور بعدی مذاکرات ۲۳ و ۲۴ مهر ماه جاری در ژنو برگزار شود.

اهمیت نشست نیویورک آن بود که مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ برای نخستین بار در هشت سال گذشته در سطح وزیران خارجه برگزار می شد.

در مذاکرات نیویورک، محمدجواد ظریف وزیر خارجه، سیدعباس عراقچی معاون حقوقی و بین الملل وزیر خارجه و مجید تخت روانچی معاون اروپا و آمریکای وزارت خارجه، ترکیب تیم مذاکره کننده ایران را تشکیل می دادند.

جان کری وزیر خارجه آمریکا، ویلیام هیگ وزیر خارجه انگلیس، لوران فابیوس وزیر خارجه فرانسه، گیدو وستروله وزیر خارجه آلمان، سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه و وانگ یی وزیر خارجه چین نیز در این نشست به همراه کاترین اشتون حضور یافته بودند.

هرچند این نشست به دلیل برنامه های فشرده کاری وزرای خارجه در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل، کوتاه برگزار شد، ولی همه طرفها این مذاکرات را یک شروع خوب و مثبت دانستند و توافق کردند که در دور بعدی مذاکرات در ژنو وارد جزییات شوند.

ظریف در آستانه دور جدید مذاکرات به گروه ۱+۵ توصیه کرده است که در پی این نباشند که برنامه هسته ای ایران را متوقف کنند بلکه باید دنبال این باشند که با نظارت آژانس بین المللی انرژی اتمی که همواره بر برنامه هسته ای ایران نظارت داشته این برنامه با شفافیت پیش برود.

ضرورت تغییر ادبیات گروه ۱+۵ در تعامل با ایران و جایگزینی شفافیت بجای تعلیق و توقف ، پیش از این در اظهارات حسن روحانی رییس جمهور ایران نیز مورد تاکید قرار گرفته بود.

رییس جمهوری اسلامی ایران در نخستین نشست خبری پس از پیروزی در انتخابات، با تاکید بر این نکته که برنامه های هسته ای ایران کاملا شفاف است، گفت: البته حاضریم شفافیت بیشتری در چارچوب مقررات و موازین بین المللی انجام دهیم و برای همه دنیا روشن کنیم که اقدامات جمهوری اسلامی کاملا در چارچوب های بین المللی است.

رییس جمهوری در پاسخ به این که آیا تصمیم دارید غنی سازی اورانیوم را تعلیق کنید؟ تصریح کرد که دوره تعلیق گذشته است.

روحانی درعین حال افزود: با آقای ژاک شیراک سال ۲۰۰۵ در مذاکراتی به توافق نهایی رسیدیم که چگونه اعتماد بین المللی برای همه جلب شود و در ایران غنی سازی ادامه پیدا کند که می توانست راه حل نهایی باشد که البته آلمان با این موضوع موافقت کرد، ولی متاسفانه انگلیسی ها با فشار آمریکایی ها موافقت نکردند و کار ناتمام ماند.

رییس جمهوری اسلامی ایران با بیان این که در این راستا راه حل های بسیاری وجود دارد، گفت: یکی از آنها توافق بین من و آقای شیراک است که می تواند یکی از راه حل ها باشد.

طرح شیراک که روحانی به آن اشاره کرده است، شامل بالاترین سطح شفافیت در برنامه هسته ای ایران در مقابل به رسمیت شناختن حقوق جمهوری اسلامی بر اساس پیمان ان پی تی بود که می تواند یکی از مبناهای اصلی در مذاکرات هفته آینده ایران با گروه ۱+۵ در ژنو باشد.

نکته جالب این که جان کری وزیر امور خارجه آمریکا نیز در آستانه مذاکرات ژنو، درخواست هایی را از ایران مطرح کرده است که بر شفافیت و نه بر توقف و تعلیق، تمرکز دارد.

کری با تاکید بر این نکته که ایران حق غنی سازی با درصد پایین را دارد، گفته است که آمریکا سه درخواست اصلی فراهم شدن زمینه دسترسی بازرسان به تاسیسات فردو، کاهش سطح غنی سازی از ۲۰ به پنج درصد و پذیرش پروتکل الحاقی از سوی ایران را دارد.

همزمان لیناس لینکویسیوس وزیر امور خارجه لیتوانی که کشورش تا پایان سال میلادی جاری ریاست دوره ای اتحادیه اروپا را برعهده دارد، خبر داده است که اروپا در حال بررسی تداوم غنی سازی پنج درصد به ایران است.

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه نیز در آستانه دور جدید مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ بر حق ایران برای غنی سازی اورانیوم تاکید کرده است.

لاوروف روز چهارشنبه در گفت وگو با کانال تلویزیونی راشاتودی اظهار داشت: ایران حق دارد به غنی سازی اورانیوم به منظور تولید سوخت هسته ای بپردازد.

وی افزود: این حق قانونی ایران است که بداند این بازی یعنی روند حل و فصل موضوع هسته ای، به کجا ختم می شود.

لاوروف ادامه داد: معتقدیم که این بازی باید به پذیرفتن حق ایران برای استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای از جمله غنی سازی اورانیوم فقط برای تولید سوخت هسته ای بیانجامد.

وزیر امور روسیه گفت: در همین حال آنها باید تمام مسایل خود در ارتباط با آژانس بین المللی انرژی هسته ای را حل و با کنترل کامل برنامه هسته ای خود از طرف آژانس موافقت کنند.

حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران نیز تاکید کرده است که این موضوع باید در یک بازی برد - برد حل و فصل شود.

روحانی با بیان اینکه حقوق ایران باید در چارچوب معاهده ان پی تی حفظ شود، بر غنی سازی در خاک ایران در چارچوب بین المللی و تحت نظارت آژانس بین المللی انرژی اتمی تاکید کرده است.

رییس جمهوری با اشاره به اینکه ایران آماده گفت و گوی جدی با دنیا، گروه ۱+۵ و آژانس است، تصریح کرده است که ما برای بازی برد - برد آماده ایم.

به عقیده کارشناسان، بازی برد - برد در موضوع هسته ای این است که خواسته های غرب به طور مساوی در برابر خواسته های ایران قرار بگیرد و در مذاکرات برای زمان بندی گام های متقابل طرفین، توافق شود و بر این اساس موضوع هسته ای ایران در یک دوره زمانی از شش ماه تا یکسال، حل و فصل شود.

کلید واژه ها: ۱+۵ گروه 1+5 غنی سازی اورانیوم روسیه تعلیق نیویورک


نظر شما :