رئیس پارلمان عراق، پیام رسان ایران به ترکیه

۲۱ شهریور ۱۳۹۲ | ۲۲:۰۶ کد : ۱۹۲۱۳۰۹ سرخط اخبار

یک منبع آگاه در بغدا اعلام کرد رئیس پارلمان عراق در سفر به آنکارا حامل پیامی از سوی تهران است.
 
به گزارش "هشت صبح" به نقل از روزنامه عراقی العالم، بر اساس گفته این منبع، این پیام مربوط به مسئله سوریه و با هدف جلوگیری از حمله به این کشور است.
 
این منبع اگاه افزود: مقامات ایرانی توانستند اسامه النجیفی را قانع کنند برای حل بحران سوریه نقش واسطه را بازی کند به ویژه اینکه اخیرا روابط نوری مالکی نخست وزیر عراق و النجیفی بسیار نزدیک شده است.
 
وی اضافه کرد: پیامی که النجیفی از تهران برای اردوغان برده است مربوط به خطرات حمله احتمالی آمریکا به سوریه و تاثیرات آن بر منطقه است.
 
بر اساس این گزارش النجیفی در دیدار شنبه گذشته خود با مالکی توضیحاتی از سوی وی درباره خطراتی که عراق و ترکیه در صورت حمله آمریکا به سوریه با آن مواجه می شوند، دریافت کرد.
 
بر اساس گفته این منبع آگاه یکی این خطرات شامل ورود برخی از رهبران برجسته گروه های افراط گرای اسلامی"جبهه النصره" در سوریه و القاعده به عراق است.

 به ویژه اینکه این گروه های مسلح دریافته اند پایگاه های امنی که در سوریه در آن مستقر هستند از جمله مکان هایی است که در حمله احتمالی به سوریه مورد هدف قرار می گیرد و ترکیه نیز با چنین خطر مشابهی روبرو خواهد شد.
 
وی اضافه کرد: در صورت حمله آمریکا به سوریه، مناطق الانبار و نینوا در عراق که اکثریت ساکنان آن سنی و طرفدار النجیفی هستند با بیشترین خطرات مواجه می شوند و به عنوان پناهگاه از سوی گروه های مسلح مخالف سوریه مورد استفاده قرار می گیرند.
 
این منبع افزود: النجیفی همچنین به گزارشی از سوی دستگاه اطلاعاتی اسرائیل دست یافته است که در آن اعلام شده شهر موصل مقر امنیتی است که گروه های مسلح مخالف سوریه در صورت مورد هدف قرار گرفتن به آن فکر می کنند.
 
النجیفی از روز سه شنبه به ترکیه سفر کرده است.

کلید واژه ها: سوریه عراق


نظر شما :