ناگفته‌های هفته از زبان دیپلماسی ایرانی

از ریاست پزشک بن لادن بر ارتش آزاد مصر تا تخریب قبر خالد بن ولید

۰۳ مرداد ۱۳۹۲ | ۲۰:۳۰ کد : ۱۹۱۹۰۳۲ اخبار اصلی خاورمیانه
ریاست پزشک بن لادن بر ارتش آزاد مصر، تخریب قبر خالد بن ولید، درد دل های نوری مالکی، نامه یکصد هنرمند رشته موسیقی به ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه و فرار صده‌ها نفر از سران القاعده در عراق از جمله ناگفته های این هفته دیپلماسی ایرانی هستند.
از ریاست پزشک بن لادن بر ارتش آزاد مصر تا تخریب قبر خالد بن ولید

دیپلماسی ایرانی: ناگفته های هفته از زبان دیپلماسی ایرانی" نام مجموعه ای است که هر هفته در روزهای پنج شنبه منتشر می شود. در این مجموعه اخباری که عموما در مقاله ها، یادداشت ها، منابع خبری، روزنامه ها و پایگاه های خبری جهان منتشر می شوند و از چشم بسیاری از خبرگزاری ها و منابع خبری دور می مانند، استخراج شده و در اختیار خوانندگان قرار می گیرد.

 

پزشک بن لادن، رئیس ارتش آزاد مصر

پس از آن که در طول روزهای گذشته شایعاتی مبنی بر تصمیم اخوانی ها مبنی بر تشکیل ارتش آزاد مصر اکنون منابع خبری گزارش می دهند که اخوان المسلمین به طور جدی به فکر تشکیل ارتش آزاد است و قصد دارد با همین هدف منطقه سینا را به آشوب بکشد.

به گزارش روزنامه العرب، چاپ لندن، این تصمیم توسط سازمان بین المللی اخوان اتخاذ شده و با شماری از رهبران این جماعت در مصر نیز درباره آن صحبت شده است. قرار است این گروه با جماعت های جهادی و تکفیری در سینا به رهبری رمزی موافی، دکتر اسامه بن لادن، رهبر سابق القاعده ارتشی را در سینا تشکیل دهد و نام آن را "ارتش آزاد اسلامی" بگذارد و با ارتش مصر در سینا وارد جنگ شود. بسیاری از تحلیلگران و ناظران سیاسی معتقدند که با کنار زدن محمد مرسی در پی تظاهرات میلیونی مردمی توسط ارتش مصر، اخوانی ها درصدد بازگرداندن آن به قدرت حتی به زور اسلحه هستند و در همین راستا هشدار می دهند که سوریه ای دوم در مصر تشکیل نشود و این کشور نیز وارد جنگ داخلی شود.

 

آزاد شدن ده ها نفر از رهبران القاعده عراق

گفته می شود افراد تروریستی ای که زندان ابوغریب عراق موفق به فرار شده اند اکثرا از رهبران القاعده و جریان های تروریستی وابسته به آن بوده اند.

به گزارش روزنامه العرب، چاپ لندن، القاعده عراق حمله به زندان ابوغریب در نزدیکی بغداد که روز سه شنبه گذشته اتفاق افتاد را بر عهده گرفته است.

این حمله که موجی از انتقادها را نسبت به عملکرد امنیتی نهادهای امنیتی عراق به وجود آورده و دستاویزی برای حمله به دولت مالکی شده باعث آزادی صدها نفر از رهبران القاعده شده است.

 

عفو پادشاه عمان از شرکت کنندگان در تظاهرات 2011

سلطان قابوس، پادشاه عمان دستور به عفو زندانیان تظاهرات 2011 عمان را داد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، نزدیک به دو سال پیش شماری از شهروندان عمانی در حرکتی مشابه با هم کیشان و هم زبانان خود در دیگر کشورهای عربی در اعتراض به بیکاری و کافی نبودن دستمزدهایشان دست به تظاهرات علیه حکومت زدند که فورا توسط پلیس عمان سرکوب شد. در پی آن تظاهرات شماری از شهروندان معتراض دستگیر شدند و به زندان افتادند. اگر چه بعد از آن حکومت عمان دستور به افزایش دستمزدها و اختصاص نزدیک به 1.5 میلیارد دلار برای رفع معضل بیکاری در کشور داد.

 

اسرائیل سوریه را تهدید به حمله نظامی کرد

رون بروسور، سفر اسرائیل در سازمان ملل در خلال نشست شورای امنیت درباره امور خاورمیانه اظهارات شدیداللحنی را متوجه سوریه و شخص بشار اسد، رئیس جمهوری این کشور کرد و تهدید کرد که اسرائیل در صورتی که از اوضاع جاری در این کشور بیش از این احساس ناامنی کند به سوریه حمله خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، وی همچنین گفت که تلاویو تا کنون در برابر تحولات جاری در سوریه سکوت اختیار کرده بوده ولی در صورتی که احساس کند که فضای جنگ در این کشور رو به وخامت است و امنیت اسرائیل را تهدید می کند چاره ای جز به حمله سوریه ندارد.

تهیه اسامی افراد تحریم شده حزب الله

منابع آگاه در اتحادیه اروپا به روزنامه لبنانی الحیات گفتند که اتحادیه اروپا تلاش دارد تا در پی قرار دادن شاخه نظامی حزب الله در فهرست گروه های تروریستی فهرستی از مسئولان این حزب برای اعلام ممنوعیت ورود آنها به کشورهای عضو اتحادیه اروپا است.

یک منبع آگاه گفت تهیه این فهرست بسیار سخت و پیچیده است برای این که جنبه قانونی ندارد و نمی توان کشورها را مجاب کرد که حتما به آن عمل کنند.

 

تقاضای یکصد هنرمند موسیقی از ولادیمیر پوتین

بیش از یک صد هنرمند فعال در رشته موسیقی که در میان آنها نام چهره های مطرحی چون مدونا، التون جان، برایان آدامز و ادل نیز مشاهده می شود با امضای طوماری از ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه خواستند که گروه موسیقی "پوزی ریوت" روسی را از زندان آزاد کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این گروه موسیقی به دلیل خواندن آهنگی انتقادی از ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه به چهار سال حبس محکوم شده بودند.

در همین رابطه سازمان عفو بین الملل نیز خواستار آزادی گروه موسیقی "پوزی ریوت" شده اند.

 

اسرائیل در صادرات اسلحه رکورد زد

شمعیا ابیئیلی، رئیس بخش حمایت امنیتی در وزارت دفاع رژیم صهیونیستی اعلام کرد اسرائیل در سال 2012 به جمع کشورهای بیشترین صادرکننده سلاح در جهان پیوسته است.

به گزارش روزنامه لبنانی الحیات، این رژیم در این سال 7.5 میلیارد دلار اسلحه صادر کرده که شامل 71 درصد از کل سلاح هایی است که در کارخانه های این رژیم تولید شده است.

وی بیشترین مشتری سلاح های اسرائیلی را کشورهای آسیایی به ویژه کشورهای آسیای دور اعلام کرد و گفت آنها در سال 2012 نزدیک به 4 میلیارد دلار سلاح خریدند و بعد از آنها کشورهای اروپایی، ایالات متحده امریکا، کانادا، امریکای لاتین و آفریقا با صادرات 3.5 میلیارد دلار قرار دارند.

 

جنگ سوریه سال ها ادامه خواهد داشت

میشل کیلو، یکی از رهبران جریان مخالفان اسد که نماینده فرانسه در این جریان محسوب می شود و اخیرا در میان مخالفان قدرت گرفته است و شاخه ای موسوم به شاخه میشل کیلو ایجاد کرده، در گفت وگو با شبکه خبری الجزیره گفت که اروپایی ها از جمله مقام های فرانسوی به او اطلاع داده اند که احتمال دارد جنگ سوریه سال ها طول بکشد.

وی همچنین از رفتارهای کشورهای غربی انتقاد کرد و گفت که آنها از عمد می خواهند جنگ سوریه ادامه یابد تا انسان های بیشتری کشته شوند و به منافع خود برسند. به گفته وی با توجه به پیشروی های فعلی اسد در عرصه میدانی سوریه، منافع غربی ها در طولانی شدن جنگ در سوریه است.

 

تخریب قبر خالد بن ولید

مخالفان اسد مدعی شده اند که در جریان جنگ میان آنها با نیروهای ارتش سوریه در شهر حمص قبر خالد بن ولید مورد اصابت موشک های ارتش سوریه قرار گرفته است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، مسجد خالد بن ولید که در آن قبر او نیز قرار گرفته در منطقه ای واقع شده که تحت کنترل مخالفان است و این مساله سبب شده تا در جریان مبارزه آنها با ارتش سوریه این مکان آسیب های جدی ببیند.

 

پایان مانورهای هوایی و آغاز مانورهای زمینی اسرائیل

با افزایش هشدارهای اسرائیل مبنی بر این که ممکن است هر آن یک عملیات نظامی ناگهانی انجام دهد، جبهه داخلی این رژیم مانور نظامی هوایی خود را به پایان رسانده و مانور زمینی را آغاز کرده است.

به گزارش روزنامه لبنانی الحیات، در راستای این عملیات در سه مرکز در تلاویو و منطقه غوش دان نیروهای محلی اسرائیلی اقدام به توزیع ماسک های ضدشیمیایی کرده اند و نیروهای ذخیره خود را در نیروی هوایی و نیروی زمینی به حالت آماده باش در آورده اند.

مدتی است که کارشناسان منطقه ای نسبت به تحرکات اسرائیل هشدار می دهند و می گویند که این رژیم درصدد توطئه برافروختن جنگی تازه در خاورمیانه است.

 

مالکی درد دل کرد

نوری مالکی، نخست وزیر عراق، تأکید کرد که اختیار برکناری یک وزیر را هم ندارد مگر آن که از مجلس چنین درخواستی کند و افزود که نمایندگان هم به سبب لابی های درونی شان حاضر نمی شوند به درخواست او کسی را برکنار کنند.

او روز سه شنبه در دیدار با گروهی از متخصصان سیاسی و اقتصادی اذعان کرد که دولت از ضعف و ناکارآمدی رنج می برد و علت آن را علاوه بر وضعیت امنیتی وضعیت سیاسی دانست.

مالکی سهم بندی و هویت سازی های خاص را مشکل اصلی ساختار دولت دانست و گفت که بی توجهی به هویت عام که همان ملیت باشد باعث شده که در همه نهادهای حکومت آشوب به پا شود.

او افزود که اگر نهادهای حکومتی منسجم بودند و اگر چوب لای چرخ دولت گذاشته نمی شد عراق امروز نخستین کشور منطقه در توسعه بود و گفت که برخی شرکای سیاسی به شرکت های کره ای نامه نوشته اند که به عراق نیایید زیرا کشور نابه سامانی است.

مالکی هم چنین افزود که دولت چند سال پیش مبالغی را به ساخت ۱۰ بیمارستان ۵۰۰ تا ۷۰۰ تختخوابی اختصاص داد اما این پروژه هنوز به مرحله اجرا نرسیده است و علت آن فساد اداری و مالی در وزارت بهداشت و نقش یک عضو جریان صدر در مقام مدیر کل وزارت بهداشت در توقف پروژه است.

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: سوریه عراق اسرائیل مصر القاعده عمان


نظر شما :