انگلیس و پاکستان، طالبان را به مذاکره می‌برند

۲۷ تیر ۱۳۹۲ | ۲۰:۱۶ کد : ۱۹۱۸۷۳۸ سرخط اخبار

وزیر خارجه انگلیس و مشاور نخست وزیر پاکستان در نشستی در اسلام آباد، موضوع بن بست به وجود آمده در مذاکرات صلح قطر و چگونگی کشاندن طالبان پای میز مذاکره را مورد بررسی قرار دادند.

 به گزارش  فارس ، «سرتاج عزیز» مشاور نخست وزیر پاکستان در امور بین الملل و امنیت ملی و «ویلیام هیگ» وزیر خارجه انگلیس که روز گذشته در سفری 2 روزه عازم پاکستان شده است، در اسلام آباد با یکدیگر دیدار و درباره اوضاع افغانستان گفت وگو کردند.

 در این جلسه، مقامات انگلیس و پاکستان درباره رفع بن بست به وجود آمده در روند مذاکرات صلح قطر و نحوه کشاندن طالبان پای میز مذاکره به بحث و تبادل نظر پرداختند.

 پس از این دیدار، 2 طرف با شرکت در یک نشست خبری مشترک به سؤالات خبرنگاران پاسخ دادند.

 سرتاج عزیز در جمع خبرنگاران، با ابراز امیدواری از اینکه بن بست به وجود آمده موقتی بوده و دائمی نباشد، افزود: امیدواریم که طالبان و آمریکا به زودی با یکدیگر وارد مذاکره شوند.

 وی همچنین از سفر قریب الوقع خود به افغانستان برای رفع تنش های موجود بین 2 کشور و بررسی پیشرفت های به وجود آمده در روند صلح افغانستان خبر داد.

 وزیر خارجه انگلیس نیز در این نشست خبری، روابط خوب بین افغانستان و پاکستان را برای امنیت منطقه حیاتی دانست و از آمادگی انگلیس برای رفع تنش های موجود بین 2 کشور خبر داد.

 وی همچنین با اشاره به نقش مثبت پاکستان در ایجاد صلح و ثبات در افغانستان، گفت: ما در این جلسه درباره روند صلح قطر رایزنی کردیم و من از حمایت های پاکستان در این زمینه استقبال می کنم.

 این سفر در بحبوحه بن بست مذاکرات صلح افغانستان و بسته شدن دفتر سیاسی طالبان در قطر انجام شده است.

 طالبان که چندی پیش نمایندگان خود را برای مذاکره با آمریکا راهی دوحه کرده بود، در اعتراض به فشار کابل برای پایین کشیدن پرچم خود در این دفتر، روند مذاکرات را به حال تعلیق درآورد.

 این در حالی است که روابط کابل و اسلام آباد نیز طی چند ماه گذشته دچار تنش شده و افغان ها، پاکستانی ها را به انجام «بازی دوگانه» در روند صلح متهم کرده اند.

دیدار ویلیام هیگ با وزیر کشور پاکستان

 گزارش دیگری نیز حاکی از آن است که وزیر خارجه انگلیس دیداری نیز با «چودری نثار علی خان» وزیر کشور پاکستان داشت.

 در این جلسه 2 طرف موضوع مبارزه با تروریسم، مواد مخدر، حمایت سازمانی از نهادهای امنیتی و سیستم مهاجرت را مورد بررسی قرار دادند.

کلید واژه ها: پاکستان انگلیس افغانستان


نظر شما :