اشاره زیرکانه لاوروف به تسلیحات غیرهسته ای امریکا

۰۱ تیر ۱۳۹۲ | ۲۰:۱۵ کد : ۱۹۱۷۶۹۷ سرخط اخبار

 وزیر امور خارجه روسیه گفت که هنگامی که واشنگتن و مسکو برای گفت وگو درباره پیشنهاد باراک اوباما جهت کاهش زرادخانه های هسته یی شان با یکدیگر ملاقات می کنند، تسلیحات متعارف نیز باید در این گفت وگوها مطرح شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، رییس جمهور آمریکا روز چهارشنبه در سخنرانی اش در برلین پیشنهاد داد که آمریکا و روسیه تسلیحات هسته یی نصب شده شان را کاهش داده و به یک سوم رقم فعلی برسانند که این مقدار از 1550 کلاهک تعیین شده در معاهده استارت سال 2010 کم تر است.

به گزارش شبکه خبری ای .بی .سی نیوز، این در حالی است که سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه روز جمعه در گفت وگو با خبرگزاری آسوشیتدپرس و شبکه تلویزیونی بلومبرگ، گفت که مذاکرات درباره کاهش بیش تر زرادخانه های هسته یی دو کشور باید شامل تسلیحات جدید آمریکا از جمله تسلیحاتی که به این کشور اجازه می دهد در عرض کم تر از یک ساعت نقاطی در سرتاسر جهان را هدف قرار دهد، باشد.

لاوروف مشخص نکرد که روسیه به چه طریقی خواستار محدود کردن چنین تسلیحاتی است، ولی به این نکته اشاره کرد که توانایی این تسلیحات با سلاح های هسته یی قابل مقایسه نیست.

وزیر امور خارجه روسیه گفت: سلاحی را تصور کنید که در عرض یک ساعت به هر قسمتی از کره زمین می رسد. درست است که تاثیرات غیرانسانی یک سلاح هسته یی را ندارد، ولی از نظر نظامی بسیار کارآمدتر است. ما قبل از این که درباره کاهش هر چه بیش تر تسلیحات هسته یی مان تصمیم بگیریم باید این مساله را مدنظر قرار دهیم.

اظهارات لاوروف نشان دهنده بی میلی مسکو به کاهش هر چه بیش تر تسلیحات هسته یی اش در زمانی است که در زمینه طراحی تسلیحات جدید از آمریکا عقب افتاده است و تسلیحات هسته یی اش به قدرتمندی گذشته نیست. این فاکتورها باعث شده است که مسکو به طور روزافزون به بازدارنده هسته یی اش تکیه کند و بخش قابل توجهی از بودجه اش را صرف مدرنیزه کردن موشک های هسته یی و زیردریایی های اتمی اش کند.

وزیر امور خارجه روسیه گفت که برنامه های آمریکا برای نصب یک سپر دفاع موشکی در اروپا هم چنان نگرانی اصلی مسکو است و خودداری آمریکا از نهایی کردن معاهده ای که تسلیحات نصب شده در فضا را ممنوع می کند، مسکو را نگران کرده است.

وی علاوه بر آن گفت که برتری ناتو در زمینه نیروهای متعارف نیز باید مدنظر قرار گیرد.

لاوروف گفت: علاوه بر آن اگر قرار باشد درباره کاهش بیش تر تسلیحات مان صحبت کنیم، آن هم به شرطی که در زمینه این مسائل اتفاق نظر جامعی داشته باشیم کاهش تسلیحات مان باید با سطح تسلیحات هسته یی سایر کشورها مطابقت داشته باشد نه این که فقط آمریکا و روسیه از سلاح های هسته یی اش بکاهند. این مساله نیز باید در نظر گرفته شود.

وزیر امور خارجه روسیه گفت که کارشناسان آمریکایی و روسی برای گفت وگوی تفصیلی درباره این مسائل با یکدیگر دیدار خواهند کرد.

مسکو روز پنج شنبه نیز درخواست اوباما برای کاهش بیش تر تسلیحات هسته یی دو کشور را رد کرد و آن را گمراه کننده و غیر جدی خواند.

دمیتری روگزین، معاون نخست وزیر روسیه گفت که کرملین نمی تواند در حالی که آمریکا در حال ساخت یک سپر دفاع موشکی جهانی است، پیشنهاد اوباما برای کاهش تسلیحات هسته یی را جدی بگیرد.

روگزین گفت: ما چگونه می توانیم ایده کاهش تسلیحات هسته یی استراتژیک را جدی بگیریم، در حالی که آمریکا در حال تقویت توانایی هایش برای ردگیری این تسلیحات هسته یی است؟

معاون نخست وزیر روسیه در جمع خبرنگاران گفت که نادیده گرفتن پیوند بین توانایی های تهاجمی و دفاعی "یا نشانه دروغ گفتن، حقه زدن و فریبکاری است یا ناکارآمدی بسیار عمیق".

ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه نیز در اظهاراتی که در وب سایت کرملین منتشر شد به پیشرفت سریع در توسعه تسلیحات متعارف دقیق که یکی از دلایل مخالفت روسیه با کاهش تسلیحات هسته یی اش است اشاره کرد و گفت: کشورهایی که این تسلیحات را در اختیار دارند پتانسیل تهاجمی شان را افزایش می دهند. ما در عین حال آگاهیم که آمریکا در تلاش برای نصب یک سیستم دفاع موشکی استراتژیک است. ما نمی توانیم اجازه دهیم تعادل سیستم بازدارندگی استراتژیک به هم بریزد و تاثیر توانایی های هسته یی مان از بین برود.


نظر شما :