ادعای گروه های معارض سوری

دو پهپاد ایرانی را فرود آوردیم

۱۳ خرداد ۱۳۹۲ | ۱۷:۳۷ کد : ۱۹۱۶۹۷۰ اخبار اصلی خاورمیانه
فرماندهان گروه های معترض افزایش پهپاد های جاسوسی ایرانی در اختیار ارتش سوریه را تایید می کنند. آنها ادعا می کنند دو پهپاد ساخت ایران که در اختیار ارتش سوریه قرار داشته را در چهار ماه اخیر فرود آورده اند. بنا بر این ادعا یکی از این پهپاد ها هفته گذشته در اطراف دمشق فرود آمده است.
دو پهپاد ایرانی را فرود آوردیم

دیپلماسی ایرانی: تکنولوژی های پیشرفته روسیه و ایران ، پیشرفت های جدیدی را در اختیار نیروهای دولت سوریه قرار داده تا دشمنان را ردیابی کرده و آنها را نابود کنند. همچنین تحلیلگران و مقامات اطلاعاتی در خاورمیانه می گویند این تجهیزات به دولت سوریه کمک کرده تا در میدان جنگ، دست بالا را بگیرد.

این تکنولوژی شامل تعداد قابل توجهی از پهپاد های جاسوسی ساخت ایران است. کارشناسان و مقامات می گویند سیستم های ضد خمپاره مشابه آنچه که توسط نیروهای آمریکایی مورد استفاده قرار می گیرد، نیز در اختیار نیروهای حامی بشار اسد قرار گرفته است. علاوه بر این واحد های ارتش سوریه از تجهیزات نظارتی برای جمع آوری اطلاعات در خصوص موقعیت یابی معترضان و قطع دسترسی های ارتباطاتی آنها استفاده می کنند.

به گزارش  واشنگتن پست، در همین حال، ارتش سوریه روش های جدیدی را به کار گرفته که گفته می شود در نتیجه رایزنی با مشاوران خارجی و آموزش های خارج از کشور است. یک مقام آگاه در این زمینه اظهار داشت: در ماه های اخیر شاهد نقطه عطفی بوده ایم و سطح کیفی ارتش با توجه به تجهیزات و سیستم های مدرن وارداتی از ایران و سوریه، ارتقاء یافته است. همزمان با این اقدامات، صدها نفر از اعضای حزب الله نیز از لبنان به سوریه وارد شده اند. به این ترتیب نیروهای دولتی دید بهتری نسبت به میدان جنگ پیدا کرده و از قدرت عکس العمل سریع برخوردار شده اند.

فرماندهان گروه های معترض نیز افزایش پهپاد های جاسوسی را تایید می کنند. آنها ادعا می کنند دو پهپاد ساخت ایران که در اختیار ارتش سوریه قرار داشته را در چهار ماه اخیر فرود آورده اند. بنا بر این ادعا یکی از این پهپاد ها هفته گذشته در اطراف دمشق فرود آمده است. آنها ادعا می کنند روی این پهپاد ها کلمه های فارسی نوشته شده است. این در حالی است که در گذشته نیز ایران پهپادهایی را در اختیار حزب الله قرار داده بود.

سطح کیفی ارتش با توجه به تجهیزات و سیستم های مدرن وارداتی از ایران و سوریه، ارتقاء یافته است. همزمان با این اقدامات، صدها نفر از اعضای حزب الله نیز از لبنان به سوریه وارد شده اند. به این ترتیب نیروهای دولتی دید بهتری نسبت به میدان جنگ پیدا کرده و از قدرت عکس العمل سریع برخوردار شده اند.

 

مقامات آمریکایی و کارشناسان مستقل می گویند، افزایش استفاده از پهپادها به ارتش سوریه امکان می دهد که موقعیت معارضان را شناسایی و به طور مستقیم آنها را هدف قرار دهد. تحلیلگران بر این باورند که وجود تسلیحات پیشرفته شامل سیستم های ضد خمپاره با اطلاعات مقامات گروه های معارض، تایید شده است. از سوی دیگر مقامات ارتش اردن نیز می گویند تسلیحات جدید موضع ارتش سوریه را تقویت کرده است.

روسیه و ایران، به عنوان دو متحد قدیمی سوریه، نیز تاکید دارند که همچنان حمایت همه جانبه ای از بشار اسد به عمل می آورند. روسیه اخیرا به طور علنی اعلام کرد موشک های اس 300 را به سوریه تحویل می دهد. این در حالی است که مقامات اسرائیل و آمریکا از این اقدام انتقاد کرده و آن را تهدیدی برای تل آویو ارزیابی می کنند.

باوجود توانایی نیروهای سوریه برای مقابله با معارضان، کارشناسان مورد پتانسیل ارتش برای در دست گرفتن کنترل مناطقی که هم اکنون در اختیار گروه های مخالف قرار دارد، ابراز تردید می کنند. آنها ادعا می کنند که ارتش سوریه در مسائل تاکتیکی دست بالا را دارد اما به طور کلی از زمان آغاز درگیری ها تا کنون، کنترل بخش قابل توجهی از سوریه را از دست داده است.

تقویت سیستم های ارتباطاتی و نظارتی بخشی از دکترین ارتش سوریه بوده که در هفته های اخیر با موفقیت هایی همراه بوده است. این در حالی است که برخی گزارش ها از آموزش نیروهای حامی اسد توسط سپاه قدس ایران حکایت دارد.

به هر ترتیب کارشناسان بر این باورند که تجهیز دولت اسد با تسلیحات و سیستم های نظارتی پیشرفته، در کنار آموزش ارتش، نیروی تازه ای را به بدنه حامیان اسد تزریق کرده است.

تحریریه دیپلماسی ایرانی / 10

کلید واژه ها: سوریه ارتش سوریه پهپاد تجهیزات


نظر شما :