دستورالعمل تغییر کرده است

هدف داعش، جنگ با طرفداران ایران در سوریه

۱۵ تیر ۱۴۰۲ | ۱۸:۰۰ کد : ۲۰۲۰۴۱۸ اخبار اصلی خاورمیانه
جاسم العلاوی، فعال رسانه‌ای نیز با اشاره به این‌که مناطق تحت سیطره حکومت و نیروهای مسلح مورد حمایت ایران در صحرای سوریه بیشتر هدف داعش قرار دارد گفت که این گروه در نتیجه غنیمت‌های قبلی از سلاح، مهمات و تجهیزات خوبی برخوردار است.
هدف داعش، جنگ با طرفداران ایران در سوریه

نویسنده: عماد کرکص

دیپلماسی ایرانی: هسته‌های داعش در روزهای اخیر دوباره فعال شده‌اند و نیروهای حکومت و نیروهای مسلح مرتبط با آن و مرتبط با ایران را در صحرای سوریه به ویژه در بخش‌های تابع استان‌های دیرالزور، رقه و حماه هدف قرار می‌دهند. تازه‌ترین این حملات حمله‌ای بود که شامگاه روز یکشنبه در صحرای سوریه صورت گرفت و 3 کشته و 5 زخمی از میان نیروهای «تیپ باقر» بر جای گذاشت.

همچنین روز یکشنبه، وب‌سایت «نورث پرس» که در شمال شرق سوریه فعال است، اعلام کرد که چهار تن از نیروهای مسلح «تیپ هاشمییون» وابسته به ایران در حمله‌ای مسلحانه به مقرشان در شهرک البوکمال در شرق دیرالزور در مرز سوریه و عراق زخمی شدند.

جاسم العلاوی، فعال رسانه‌ای نیز با اشاره به این‌که مناطق تحت سیطره حکومت و نیروهای مسلح مورد حمایت ایران در صحرای سوریه بیشتر هدف داعش قرار دارد گفت که این گروه در نتیجه غنیمت‌های قبلی از سلاح، مهمات و تجهیزات خوبی برخوردار است.

العلاوی که در استان دیرالزور و حومه آن فعال است برای «العربی الجدید» تأیید کرد که ناهمواری این منطقه به ویژه غرب رود فرات که نیروهای حکومت اسد در آن مستقر هستند، باعث می‌شود تعقیب نیروهای«داعش» در آنجا دشوار شود؛ زیرا می‌توانند به راحتی در غارها و نیز تونل‌هایی که در زمان سیطره خود حفر کرده‌اند پنهان شوند. اما العلاوی به این مسئله اشاره کرد که برجسته‌ترین هدف این گروه، اعضای مسلح وابسته به ایران هستند و تأیید کرد که اطلاعاتی در دست دارد مبنی بر این‌که نیروهای حکومتی دستور دارند که هسته‌های «داعش» را حتی زمانی که دیده می‌شوند، هدف قرار ندهند. علت این امر ناتوانی نیروهای حکومتی در پاسخگویی است.

عباس شریفه، پژوهشگر امور گروه‌های جهادی نیز باور دارد که فعالیت «داعش» خارج از حوزه حیاتی بازیگران اصلی سوریه یعنی روسیه، ایالات متحده آمریکا و ترکیه است. هر کدام از این بازیگران یک منطقه راهبردی تقریبا به دور از گسترش سلول‌های این گروه دارند.

شریفه به «العربی الجدید» گفت که عملیات هسته‌های این گروه مناطق استقرار رژیم و گروه های مسلح وابسته به ایران را هدف قرار می‌دهد؛ چرا که آنها تلاش می‌کنند کنترل کامل صحرا را دست بگیرند تا یک مسیر تجاری و نظامی قابل قبول میان تهران و دمشق وجود داشته باشد؛ بنابراین تنها رقیب برای آن منطقه نیروهای مسلح وابسته به ایران هستند که این گروه حملات خود را علیه آنها تشدید می‌کند. به باور شریفه، داعش به چند علت درصدد تغییر روند عملیات خود و رفتن به سمت عملیات هدف گیری و حملات برق آسا و سیطره جغرافیایی نیست. در درجه نخست به این علت که خود را در یک جغرافیای ثابت قرار ندهد تا به سهولت مورد هدف قرار نگیرد. دوم به این دلیل که قدرت برای پنهان شدن در مناطق ناهموار و کوهستانی داشته باشد. او همچنین اشاره کرد هدف این گروه از این عملیات‌ها و حملات از پا درآوردن است و نه سیطره.

منبع: العربی الجدید / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: عراق سوریه ارتش سوریه الحشد الشعبی نیروهای مسلح دیرالزور رقه رقه و دیرالزور البوکمال


( ۱۶ )

نظر شما :