تهدید ترکیه به اجرای طرح B در سوریه

۰۴ خرداد ۱۳۹۲ | ۱۸:۰۱ کد : ۱۹۱۶۵۸۹ سرخط اخبار

 وزیر امور خارجه ترکیه اعلام کرد، اگر نشست قریب الوقوع ژنو 2 درخصوص دستیابی به یک راه حل سیاسی قابل اجرا در مورد ناآرامی های دو ساله سوریه با شکست روبه رو شود، ترکیه و آمریکا یک طرح B را به عنوان گزینه جایگزین در نظر دارند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه تودی زمان، احمد داوود اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه در جمعی از خبرنگاران این کشور درخصوص مسائل مربوط به سیاست خارجی این کشور در زمان رویارویی با چالش ها به ویژه چالش های مربوط به بحران سوریه سخنرانی کرد.

داوود اوغلو ضمن رد انتقادات مطرح شده درخصوص اینکه ترکیه در نتیجه فشارهای بیش از حد آمریکا و روسیه سیاست خود را تغییر داده و مجبور به حمایت از یک راه حل دیپلماتیک شده است، گفت، ترکیه همیشه از راه حل دیپلماتیک حمایت کرده است.

وی افزود: در حالی که کشورهای دیگر از زمان آغاز ناآرامی ها، رژیم بشار اسد را غیرقانونی و نامشروع توصیف کردند، ترکیه به مدت 9 ماه تلاش می کرد تا بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه را در راستای پذیرش یک راه حل سیاسی ترغیب کند.

وزیر امور خارجه ترکیه اعلام کرد، کشورش همواره در اقدامات دیپلماتیک سهیم بوده و با کشورهای عربی، ایران، روسیه و کشورهای غربی برای دستیابی به راه حل هایی که آینده سیاسی سوریه را با یا بدون بشار اسد در نظر می گیرند، همکاری می کند.

وی افزود، در جریان نشست رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه و باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا که 16 مه در واشنگتن برگزار شد، این دو کشور درخصوص موضعشان نسبت به سوریه در نشست ژنو 2 با یکدیگر به توافق دست یافتند.

داوود اوغلو جزئیات طرح B را که به عنوان یک طرح سیاسی جایگزین محسوب می شود، مطرح نکرد.

وی افزود، در نشست دوستان سوریه که 22 مه در امان برگزار شد، تمامی طرفین این نشست درخصوص سیاست مشترک و عدم حضور بشار اسد در یک دولت انتقالی جدید با یکدیگر توافق کردند. ترکیه همواره از این راه حل سیاسی حمایت می کند اما اگر این پیشنهادات در نشست ژنو 2 با شکست روبرو شود منجر می شود که تمامی حامیان بین المللی شورای ملی سوریه مسلح کردن مخالفان را مد نظر بگیرند.

داوود اوغلو همچنین اعلام کرد، انتظار می رود که اتحادیه اروپا در نشست قریب الوقوع وزرای امور خارجه که در ماه ژوئن برگزار می شود، تحریم های تسلیحاتی اعمال شده بر مخالفان سوری را لغو کند.

کلید واژه ها: ترکیه سوریه راه حل سیاسی بشار اسد اوغلو


نظر شما :