تحلیل الوطن:

هاشمی کلید حل مشکلات ایران است؟

۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۲ | ۱۵:۳۰ کد : ۱۹۱۶۳۲۲ اخبار اصلی خاورمیانه
روزنامه الوطن همچنین پیش‌بینی می‌کند که هاشمی رفسنجانی بتواند در صورت پیروزی در انتخابات مذاکرات مستقیم با ایالات متحده امریکا را از سر بگیرد و تلاشی برای رفع تحریم‌های اقتصادی تحمیل شده علیه کشورش را آغاز کند.
هاشمی کلید  حل مشکلات ایران است؟

دیپلماسی ایرانی: آمدن علی اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس تشخیص مصلحت نظام که پیش از این سابقه دو بار حضور در پست ریاست جمهوری را داشته است، سبب شده تا نگاه های بین المللی بیش از پیش به انتخابات ریاست جمهوری ایران دوخته شود. در این میان نگاه مطبوعات عربی در راس آنها عربستانی ها که هاشمی را دوست دیرینه پایتخت های خود می دانند، بیش از همه به انتخابات ایران دوخته شده است، آنها در گزارش های متعدد خود دائما می پرسند آیا واقعا هاشمی رئیس جمهوری ایران می شود؟

روزنامه عربستانی الوطن در سرمقاله صفحه نخست خود ابراز امیدواری کرده است که رسیدن علی اکبر هاشمی رفسنجانی به پست ریاست جمهوری ایران بتواند تغییری در سیاست خارجی ایران ایجاد کند و تهران را از مشکلات مختلفی که در دوران احمدی نژاد در ابعاد سیاسی و اقتصادی و دیپلماسی به آن دچار شده است، خلاص کند.

این روزنامه در ادامه می نویسد که دوران 8 ساله ای که محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری ایران بوده تهران با مشکلات اقتصادی و سیاسی بسیاری دست به گریبان بوده و انتخاب مجدد هاشمی رفسنجانی به جای او می تواند اعتماد از بین رفته به ایران را دوباره احیا کند.

این روزنامه در ادامه می نویسد: بسیاری از ایرانی ها که چشم به راه آمدن هاشمی برای اسم نویسی در انتخابات ریاست جمهوری بودند، وی را چهره ای معتدل می دانند که می تواند طرحی برای آشتی ملی در کشورشان داشته باشد. پیروزی وی می تواند فرصت تازه ای را برای ایران به وجود آورده تا از چند دستگی های سیاسی داخلی و تحریم های تحمیل شده غربی علیه آن به دلیل برنامه هسته ای اش رها یابد و تاثیر بسیاری بر بهبود وضعیت اقتصادی ایران بگذارد.

روزنامه الوطن همچنین پیش بینی می کند که هاشمی رفسنجانی بتواند در صورت پیروزی در انتخابات مذاکرات مستقیم با ایالات متحده امریکا را از سر بگیرد و تلاشی برای رفع تحریم های اقتصادی تحمیل شده علیه کشورش را آغاز کند.

این روزنامه عربستانی که به هیئت حاکمه این کشور بسیار نزدیک است همچنین می نویسد: رفسنجانی توانسته از کوتاهی ها و ندانم کاری های محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری فعلی بهره برداری کرده و بر آنها غلبه کند، و احتمالا با حمایتی که از رهبری انقلاب ایران برخوردار است، خواهد توانست تا وفادران به احمدی نژاد را بر خلاف انتخابات 2008 شکست دهد تا به این ترتیب پیروز انتخابات پیش روی ریاست جمهوری ایران شود. بسیاری از ناظران بر این اعتقادند که رفسنجانی برای آینده کشورش برنامه دارد و در صورتی که پیروز انتخابات ریاست جمهوری شود، می تواند فورا کشورش را از وضعیت فعلی دور کند و به راهی جدید که باعث تعالی و بهبود جایگاه بین المللی ایران شود، بکشاند.

روزنامه الوطن همچنین پیش بینی می کند که هاشمی رفسنجانی بتواند در صورت پیروزی در انتخابات مذاکرات مستقیم با ایالات متحده امریکا را از سر بگیرد و تلاشی برای رفع تحریم های اقتصادی تحمیل شده علیه کشورش را آغاز کند، همچنین بتواند سیاست خارجی معتدلی را پایه ریزی کند که راه را برای اتخاذ تصمیم های اثرگذار برای عبور از بحران فعلی فراهم آورد و بدین ترتیب باعث هموار شدن راه سرمایه گذاری خارجی در کشورش شود.

الوطن احتمال پیروزی هاشمی رفسنجانی در انتخابات را چندان بعید نمی داند و می نویسد که با توجه به حضور پررنگ او در نشست عدم تعهد در تهران که در اگوست سال گذشته میلادی برگزار شد، حاکمیت ایران نیز تمایل دارد که هاشمی بتواند در انتخابات پیش رو پیروز شود.

این روزنامه عربستانی در پایان می نویسد: هاشمی چهره اصلاح طلبی است که همواره معتقد به اصلاحات بوده است. در عین حال وی همیشه تلاش کرده است تا از برخورد تندروهای اصولگرا و اصلاح طلب جلوگیری کند. حتی خود را بارها برای جلوگیری از این اصطکاک قربانی کرده است. هاشمی چهره ای است که می تواند در آینده باعث بهبود روابط خارجی ایران چه در بعد منطقه ای و چه در بعد جهانی شود. وی بهترین کسی است که می تواند روابط تهران با کشورهای همسایه را به ویژه کشورهای عرب خلیج فارس بهبود بخشد و تهران را از انزوای سیاسی و اقتصادی ای که در حال حاضر به دلیل سیاست های محمود احمدی نژاد در 8 سال حکومت خود دچار آن شده است، برهاند. شاید هاشمی واقعا این بار کلید مشکلات ایران باشد.

تحریریه دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: هاشمی رفسنجانی اقتصادی احمدی نژاد ریاست جمهوری ریاست هاشمی رفسنجانی بهبود کشورش جمهوری ایران سیاسی خارجی محمود احمدی محمود احمدی نژاد شده است که هاشمی عربستانی پیروزی که می محمود که می تواند


نظر شما :