بیانیه سفارت ایران در افغانستان در خصوص حادثه مرزی «فراه»

۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۲ | ۱۹:۴۰ کد : ۱۹۱۶۰۸۸ سرخط اخبار

سفارت جمهوری اسلامی ایران در کابل در واکنش به اخبار منتشرشده در خصوص ناپدید شدن تعدادی از اتباع افغانستان در مرز فراه با صدور بیانیه ای در این خصوص اظهار نظر کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس و به نقل از «آواپرس»، پس از انتشار گزارش هایی درخصوص ناپدید شدن حدود 80 تبعه افغانستان که قصد ورود غیرقانونی به خاک ایران را داشتند، بازار شایعات در فضای رسانه ای داغ شد.

سفارت ایران در کابل برای جلوگیری از سوء استفاده افراد، گروه ها و دشمنان دوستی 2 ملت از این موضوع، با صدور بیانیه ای مطبوعاتی به اخبار منتشر شده در خصوص کشته شدن این افراد توسط مرزبانان ایران واکنش نشان داد.

بیانیه سفارت ایران در کابل در رابطه با اخبار منتشر شده نکات زیر را یادآور شده است:

1- این سفارت هنوز خبر تائید شده ای از سوی جمهوری اسلامی ایران در خصوص صحت این ادعاها دریافت نکرده است.

2- در صورت صحت این خبر، سفارت از پیش آمدن چنین حادثه ای ابراز تأسف کرده و بر اهمیت کنترل مرزهای مشترک از سوی مرزبانان 2 کشور جهت جلوگیری از ورود افراد غیر قانونی و بروز چنین حوادثی تأکید می کند.

3- مسئولان مرزی جمهوری اسلامی ایران بارها درخصوص ضرورت تردد قانونی اتباع افغانی تأکید کرده و همواره متذکر شده اند که تشخیص اشرار و قاچاقچیان از افرادی که غیر قانونی و شبانه قصد تجاوز به مرزهای جمهوری اسلامی ایران  را دارند بسیار دشوار است.

لازم به یادآوری است که مرزبانان جمهوری اسلامی ایران برای مبارزه با تجاوز اشرار و قاچاقچیان تاکنون بیش از 5000 کشته را متحمل شده اند.

4-  جمهوری اسلامی ایران بار دیگر از مقامات ذی ربط افغانستان می خواهد تا با کنترل دقیق تر مناطق مرزی و مسیر ورود قانونی اتباع خود، تأکید و تصریح کند و در این ارتباط جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد تا در جهت قانونمند کردن بستر حضور افراد جویای کار و کمک به کاهش معضل بیکاری، راه های این همکاری را مورد بررسی و مذاکره قرار دهد.

برخی از منابع خبری در این خصوص ادعا کردند: حدود 300 کارگر قصد ورود به خاک ایران را داشتند که از این بین تعداد 200 تن سالم و هشت نفر زخمی به ولایت فراه بازگشته اند و 82 تن دیگر مفقود هستند و در این ارتباط انگشت اتهام را متوجه مرزبانان ایران کردند.

وزارت کشور و خارجه افغانستان نیز در واکنش به این مسئله اعلام کردند که در حال بررسی این موضوع هستند.

ولایت فراه از جمله ولایت های مرزی افغانستان است که هم مرز با استان سیستان و بلوچستان ایران بوده و بسیاری از افغان هایی که قصد سفر قاچاق و غیرقانونی به ایران را دارند، مرزهای این ولایت را انتخاب می کنند.

کلید واژه ها: جمهوری اسلامی ایران افغانستان


نظر شما :