موضع متفاوت عمان در قبال نیروگاه بوشهر

۰۹ اردیبهشت ۱۳۹۲ | ۱۴:۰۲ کد : ۱۹۱۵۵۳۱ سرخط اخبار

مواضع احمدی نژاد درباره احتمال پیروزی مخالفان سوری و نیز روابط ایران و مصر، بازتاب هشدار یک مقام سپاه پاسداران به رژیم صهیونیستی، موضع متفاوت کشور عمان در قبال موضوع نیروگاه هسته ای بوشهر و برنامه ایران برای افزایش صادرات گاز طبیعی به ترکیه، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است. 

 
 
به گزارش «تابناک»، موضع ایران در قبال احتمال پیروزی گروه های مسلح مخالف دولت در سوریه، موضوعی است که امروز مورد توجه برخی از مطبوعات بین المللی قرار گرفته است. «دیلی استار» لبنان در این رابطه می نویسد محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری ایران، ضمن تکرار موضع ایران در حمایت جدی از دمشق، تأکید کرده پیروزی شورشیان در سوریه به بی ثبات شدن کل منطقه خواهد انجامید. دیلی استار اشاره می کند که احمدی نژاد این سخنان را در دیدار با هیئت سیاسی مصری که به ایران سفر کرده بودند بیان کرده و افزوده: «به قدرت رسیدن یک گروه از طریق جنگ و منازعه، به جنگ مستمر و مسائل امنیتی بلندمدت منجر خواهد شد». هیئت مصری مذکور به منظور رایزنی برای تشکیل گروهی جهت حل بحران سوریه به ایران سفر کرده بود.
 
 
اما خبرگزاری «ترند»، به بخش دیگری از گفته های احمدی نژاد در دیدار با هیئت مصری پرداخته است. این خبرگزاری می نویسد رئیس جمهور ایران روز گذشته اعلام کرده ایران در مسیر حرکت مصر به سوی افتخار و توسعه، در کنار این کشور خواهد بود و همچنین ایران آماده است روابط خود را با مصر در همه حوزه ها گسترش دهد. ترند می نویسد احمدی نژاد در دیدار با دستیار ریاست جمهوری مصر در امور روابط خارجه و همکاری های خارجی، از سفر اخیر خود به مصر تعریف کرده و گفت و گوهای خود در جریان آن سفر را «راهبردی» توصیف کرده است. وی ایران و مصر را جزء مهمترین کشورهای منطقه دانسته است. 
 
 
از جمله دیگر موضع گیری های مقامات ایرانی که در مطبوعات جهان بازتاب یافته، باید به سخنان سردار محمد حسین سپهر، معاون هماهنگ کننده نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران اشاره کرد که درباره حمله به لبنان، به رژیم صهیونیستی هشدار داده است. روزنامه «تایمز اسرائیل» در این زمینه می نویسد یکی از فرماندهان ارشد سپاه پاسداران به اسرائیل هشدار داده هرگونه اقدام نظامی علیه لبنان و حزب الله، به نابودی این رژیم منجر خواهد شد. این روزنامه همچنین با اشاره به بخش های دیگری از سخنان سردار سپهر که قلمرو ایران را تا سواحل مدیترانه گسترده دانسته است، می نویسد این سخنان احتمالاً به نفوذ ایران بر لبنان و سوریه اشاره دارد. این فرمانده سپاه در سخنان خود هشدار داده در صورت حمله رژیم صهیونیستی، «جبهه مقاومت، این رژیم را محو خواهد کرد».
 
 
در میان دیگر اخبار، خبرگزاری کویت از موضع متفاوت کشور عمان درباره موضوع نیروگاه هسته ای بوشهر خبر داده است. در حالی که پس از وقوع زلزله های اخیر در ایران، شورای همکاری خلیج فارس به طرح ادعاهایی درباره امنیت نیروگاه بوشهر پرداخت، این خبرگزاری می نویسد دولت عمان اعلام کرده سیاست این کشور، تابع موضوع این نیروگاه نیست. در این رابطه، «بدر بن حمد بوسیدی»، دبیرکل وزارت امور خارجه عمان اعلام کرده سیاست خارجی این کشور، ارتباطی به مواضع موجود پیرامون نیروگاه هسته ای بوشهر ندارد و افزوده کشورش به تصمیمات دیگر کشورها که در قبال آن ها پاسخگو باشند، احترام می گذارد. با این حال، وی بر همسویی کلی کشورش با سیاست های شورای همکاری خیلج فارس تأکید کرده است.
 
 
در نهایت، در خبری اقتصادی، روزنامه «چاینا دیلی» از برنامه ایران برای افزایش صادرات گاز طبیعی به ترکیه خبر داده است. این روزنامه می نویسد رستم قاسمی، وزیر نفت ایران اعلام کرده در پی احداث یک خط لوله مشترک برنامه ریزی شده، صادرات گاز طبیعی ایران به ترکیه افزایش خواهد یافت. به گفته وی، بخشی از این خط لوله که از اهواز شروع می شود، تاکنون ساخته شده و قرار است با مشارکت شرکت های خصوصی ترکیه، این خط لوله تکمیل شود. قرارداد مربوط به پروژه این خط لوله تا اواخر ماه مه نهایی خواهد شد.

کلید واژه ها: می نویسد نویسد مصر نیروگاه موضع احمدی نژاد خط لوله سوریه لبنان عمان بوشهر ترکیه سپاه هشدار


نظر شما :