مفتیان عربستان علیه اخوان هم‌پیمان می‌شود؟

چشم امید ریاض به شیوخ مصری

۰۳ اردیبهشت ۱۳۹۲ | ۱۵:۵۴ کد : ۱۹۱۵۲۶۲ اخبار اصلی خاورمیانه
شیخ عبدالعزیز آل شیخ، مفتی مشهور عربستانی در دیدار شیخ الازهر از او خواست که "از کسانی که تظاهر به اسلام می‌کنند و خواستار اصلاحات هستند"، حذر کند.
چشم امید ریاض به شیوخ مصری

دیپلماسی ایرانی: مبارزه با هیمنه اسلام اخوانی بر سفر احمد الطیب، شیخ الازهر سایه انداخته است. موضوعی که وی در دیدارهایش با مقام های مختلف عربستانی به روشنی درباره آن شنید و دریافت که تا چه اندازه نزد عربستانی ها نگرانی ایجاد کرده است. نگرانی ای که در پی صعود ناگهانی اخوانی ها به راس قدرت به وجود آمده است.

به گزارش روزنامه العرب، چاپ لندن، شیخ عبدالعزیز آل شیخ، مفتی مشهور عربستانی در این دیدار از شیخ الازهر خواست که "از کسانی که تظاهر به اسلام می کنند و خواستار اصلاحات هستند"، حذر کند.

وی در مراسم بزرگداشت علمای امت اسلامی همچنین گفت: «علما نباید در برابر ادعاهای گمراه کننده ای که مردم را به اصلاحات دعوت می کنند و خواستار تظاهرات مردمی به اسم اسلام هستند اما در دل کاملا از اعتقادات اسلامی به دورند، پرهیز کنند. باید نگذاریم که مردم فریب بخورند و دینشان را از دست بدهند، باید مردم را از آموزه های آنها به رغم این که می گویند ناصحانه است، دور کنیم، نباید بگذاریم که مردم به کسانی که می خواهند طرز فکر اسلامی آنها را تغییر دهند، نزدیک شوند و اجازه ندهیم که آنها فرصت بیابند که واقعه تلخی که می خواهند رقم بزنند را عملی انجام شده، جا بیندازند و مردم را در برابر آن قرار دهند. ما باید موضعی شرافتمندانه بگیریم و همه را به حق دعوت کنیم و آنها را از باطل بازداریم.»

به اعتقاد ناظران اظهارات آل الشیخ بازگوکننده نگرانی شدید حاکمیت عربستان از حکومت اسلامی اخوانی است که در مصر به قدرت رسیده است و ریاض آن را خطری جدی برای خود می داند. به ویژه که بر عدم جدایی دین از سیاست تاکید دارد در حالی که در مکتب عربستانی نهادهای دینی باید مستقل باشند و در امور سیاسی داخلت نکنند و فقط از باب حمایت از سلطه سیاسی و جلوگیری از تضعیف مشروعیت دینی از تصمیم های ولی امر ]یعنی پادشاه[ اطاعت کنند.

از سوی دیگر اسلام اخوانی باعث شده است تا راه و روش رهبری اخوانی ها که بر پراگماتیک بودن دین پایبند هستند، پوشیده بماند، مساله ای که باعث می شود تا بتوانند به سادگی دعوت به اصلاحات و دموکراسی کنند و بگویند که این مساله یک مطالبه دینی است در حالی که در عملکرد سیاسی خود، در خفا منازعه برای رسیدن به قدرت را دنبال می کنند.

ناظران معتقدند که اظهارات تندی که رهبران دینی عربستانی بر زبان می رانند در حقیقت بازگو کننده نگرانی آنها از قدرت گرفتن اخوان المسلمین عربستان است که بسیار متاثر از اخوان المسلمین مصر هستند و به دنبال توصیه های آنها خواستار اصلاحات سیاسی و اجتماعی در کشورشان هستند.

سلمان العوده، یکی از چهره های دینی عربستانی نزدیک به اخوان المسلمین در ماه مارس گذشته میلادی "مصادره حقوق" مردم عربستان را محکوم کرد و خواستار انجام اصلاحات شده بود و نسبت به خفقان موجود در کشور هشدار داده بود.

در همین رابطه الطیب شیخ الازهر نیز نگرانی خود را از تحولات جهان عربی و اسلامی بیان داشته بود و نسبت به ضعف و تقویت دشمنان آنها هشدار داده بود. مساله ای که باعث بروز انتقادهایی گسترده در سراسر کشورهای عربی شده بود.

وی با صدور بیانیه ای در این باره گفته بود که باید در برابر فرقه گرایی ها و منازعات شدید موجود مقاومت کرد و نباید اجازه داده شود که مخالفان گمراه شوند و دچار اختلاف شوند که این مساله باعث تضعیف آنها خواهد شد.

اظهارات طیب در آن موقع از نگاه تحلیلگران به این معنا بود که وی می خواهد از مواضع اخوان المسلمین در برابر کشورهای عربی خلیج فارس دفاع کرده و به نوعی پاسخ آنها را نسبت به نگرانی هایی که ابراز می دارند، بدهد. تحلیلگران بر این باورند که اخوان المسلمین تلاش دارد شاخه های خود در کشورهای این منطقه را برای قیام علیه هیئت حاکمه یا وادار ساختن آنها به انجام اصلاحات تحریک کند. مساله ای که باعث نگرانی شدید کشورهای این منطقه به ویژه عربستانی ها شده است و علنا آن را بیان می کنند.

تحریریه دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: اصلاحات اخوان المسلمین اسلام عربستان و مصر


نظر شما :