مذاکره کنندگان ارشد بار وداع بستند

تضعیف قدرت چانه زنی آژانس در برابر ایران

۳۱ فروردین ۱۳۹۲ | ۱۵:۴۳ کد : ۱۹۱۵۱۴۷ اخبار اصلی پرونده هسته ای
نکائرتس بلژیکی و گروسی، ریاست هیاتی از آژانس را بر عهده داشتند که از اوایل سال گذشته میلادی، 9 بار با نمایندگان ایران در تلاش برای دسترسی به سایت های هسته ای، اسناد و مداکر و مقامات، مذاکره کردند.
تضعیف قدرت چانه زنی آژانس در برابر ایران

دیپلماسی ایرانی: روز جمعه دو دیپلمات غربی در گفت و گو با رویترز مدعی شدند که ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی زمان 25 اردیبهشت را برای دور بعدی گفت و گو ها تعیین کرده اند اما ساعاتی بعد، یک مقام ایرانی در واکنش به این خبر به پرس تی وی گفت، مذاکراتی برای تعیین زمان نشست انجام شده، اما هیچ نتیجه ای حاصل نشده است.

این در حالی است که همزمان، رویترز از خروج دو مذاکره کننده ارشد هسته ای با ایران خبر می دهد که در آژانس بین المللی انرژی اتمی فعالیت داشتند. به گزارش این خبرگزاری انگلیسی، خروج این افراد از آژانس می تواند ضعف جدی در تجربه های آژانس برای تعامل با ایران بر سر مساله هسته ای اش ایجاد کند.

دیپلمات های غربی ایران را مقصر شکست مذاکرات می دانند و این اتهامی است که تهران آن را رد می کند. در عین حال برخی بر این باورند که آژانس بین المللی انرژی اتمی نیاز خواهد داشت تا به زودی در تاکتیک های خود تجدید نظر کند.

تغییر پست این افراد به موازات بن بست در مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5، انجام می شود. دیپلمات های غربی ایران را مقصر شکست مذاکرات می دانند و این اتهامی است که تهران آن را رد می کند. در عین حال برخی بر این باورند که آژانس بین المللی انرژی اتمی نیاز خواهد داشت تا به زودی در تاکتیک های خود تجدید نظر کند.

یک دیپلمات در وین در این زمینه اظهار داشت: گمان می کنم که به هر ترتیب پتانسیل بازبینی تاکتیک ها وجود دارد. روشن است که ایران می تواند روند مذاکرات را به تعویق بیاندازد.

گزارش ها حاکی از آن است که رافائل گروسی، دستیار آژانس بین المللی انرژی اتمی به عنوان نماینده آرژانتین در آژانس معرفی شده و فعالیت در این سمت را در تابستان آغاز خواهد کرد. همچنین آژانس بین المللی انرژی اتمی ماه گذشته یک مقام هسته ای فنلاندی به نام ترو وارجورانتا، به عنوان جانشین هرمان نکائرتس از فصل پاییز کار خود را آغاز می کند. نکائرتس که در پاییز بازنشسته می شود سمت بازرس ارشد هسته ای در نظارت بر برنامه های هسته ای ایران و دیگر مسائل حساس را بر عهده داشت.

این در حالی است که نکائرتس بلژیکی و گروسی، ریاست هیاتی از آژانس را بر عهده داشتند که از اوایل سال گذشته میلادی، 9 بار با نمایندگان ایران در تلاش برای دسترسی به سایت های هسته ای، اسناد و مداکر و مقامات، مذاکره کردند.

رافائل گروسی، دستیار آژانس بین المللی انرژی اتمی به عنوان نماینده آرژانتین در آژانس معرفی شده و فعالیت در این سمت را در تابستان آغاز خواهد کرد.

مارک فیزپاتریک،از موسسه بین المللی مطالعات استراتژیک در مورد تغییر پست گروسی و بازنشستگی نکائرتس گفت: خروج آنها از آژانس موجب می شود که تجربه این دو مقام که سابقه طولانی در مذاکره با ایران دارند، از دست برود.

تحلیلگران و دیپلمات ها بر این نکته تاکید دارند که به هر ترتیب یوکیا آمانو؛ مدیر کل آژانس که در مقایسه با همتای پیشین خود سیاست های جدی تری در مورد ایران دارد، در مورد سیاست ها تصمیم گیری می کند. وی در ماه مارس برای یک دوره چهار ساله دیگر به همین سمت انتخاب شد.

مارک هیبس، از موسسه کارنگی، می گوید: خروج این دو مقام احتمالا تاثیر چندانی بر مذاکرات با ایران نخواهد داشت.اما باوجود تکذیب یک مقام ایرانی، برخی دیپلمات ها همچنان انتظار دارند که در ماه می نشستی دیگر بین هیات مذاکره کننده ایرانی و آژانس بین المللی انرژی اتمی برگزار شود. مذاکراتی که تا کنون نتیجه ای به همراه نداشته و آمانو نیز اعلام کرده بود اختلافات بین دو طرف مهم است.

تحریریه دیپلماسی ایرانی / 10

کلید واژه ها: مذاکرات نکائرتس گروسی مذاکره


نظر شما :