توطئه برای تخریب روابط ایران و ترکیه

۲۴ فروردین ۱۳۹۲ | ۱۳:۴۹ کد : ۱۹۱۴۸۸۴ سرخط اخبار

سفیر جدید جمهوری اسلامی ایران در آنکارا گفت: در رابطه با آینده سوریه نه خواسته ترکیه و ایران بلکه خواسته مردم سوریه اهمیت دارد. در این زمینه ما در کنار ترکیه قرار داشته و موضع مشترکی داریم.

 

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) علیرضا بیکدلی در چارچوب اولین دیدارش با رسانه های ترکیه در بازدید از روزنامه ملی گازته اظهار کرد: در چارچوب مأموریت خود درترکیه از طریق روابط خود با ارگان های رسانه ای برای ارتقای سطح روابط میان دو کشور به بهترین نقطه تلاش خواهیم کرد. روابط میان ترکیه و ایران روابطی بسیار جامع و کامل می باشد.

 

وی با تأکید بر همسایگی ایران و ترکیه در منطقه، تصریح کرد: از یک تمدن مشترک برخورداریم. به همین دلیل کشورهایی که برای حاکمیت بر جهان تلاش می کنند نیز در رابطه با روابط میان ما حساس می باشند. ما باید برای ادامه روابط دوستانه خود هرآن چه که از دست مان برمی آید انجام داده و محتاط باشیم. همان گونه که از یک جواهر ارزشمند حفاظت می کنیم، ایران و ترکیه نیز باید با توجه به ارزش روابط میان دو کشور برای حفظ این روابط هر آن چه از دست شان برمی آید انجام دهند.

 

وی افزود: هرچند روابط میان ایران از جنبه تاریخی برخوردار است، ولی توسعه و پیشرفت اصلی آن طی سال های اخیر صورت گرفته است. «مرحوم نجمدالدین اربکان» در راستای گسترش و تقویت روابط میان ایران و ترکیه نقش پیشرو بعهده گرفته بود».

 

سفیر ایران در آنکارا در ادامه تأکید کرد: در دوران بعد از اربکان نیز گسترش روابط میان دو کشور همچنان ادامه یافته است.

 

وی تصریح کرد:در واقع رهبران دو کشور با اراده خودشان به توسعه ظرفیت روابط های میان دو کشور پرداخته و در این راستا موفق واقع شده اند. البته هنوز هم در بین دو کشور ظرفیت های استفاده نشده موجود است. ما از اهداف بالایی برخوردار هستیم. من در چارچوب وظیفه خود خواستار ارتقای این اهدف به بالاترین سطح می باشم.

 

وی در بخش دیگری از سخنان خود طی ارزیابی روابط اقتصادی میان دو کشور هدف حجم تجاری میان دو کشور در سال 2015 را 35 میلیارد دلار اعلام و اظهار کرد: برای دستیابی به این هدف سرمایه گذاری همکاری های اقتصادی میان دو کشور را افزایش خواهیم داد. روابط همکاری میان دور کشور را در کلیه زمینه های دیگر از جمله در زمینه فرهنگی نیز افزایش خواهیم داد. خوشبختانه میان نخبگان فرهنگی دو کشور نیز همکاری و ظرفیت موجود است. در این جا وظیفه ما کاهش و رفع موانع می باشد.

 

بیکدلی در بخش دیگری از سخنان خود طی ارزیابی مساله سوریه تأکید کرد که راه حل این مساله تنها با همکاری میان ترکیه و ایران به دست خواهد آمد.

 

وی با تأکید بر لزوم انجام اقدامات مشترک در رابطه با مساله سوریه، اظهار کرد: از طریق سوریه برای ایجاد نفاق میان ترکیه و ایران تلاش می کنند. ولی موفق واقع نخواهند شد. ایران و ترکیه تقریباً تا 5/2 سال پیش در سوریه از روابط مهمی برخوردار بودند. در آن دوران ترکیه نیز از بهترین روابط با دولت سوریه برخوردار بود. به همین شکل ما نیز با ترکیه از بهترین روابط برخوردار بودیم. ما در گذشته بسیار نزدیک این را اثبات کردیم که ایران و ترکیه در رابطه با موضوع سوریه می توانند به خوبی تفاهم داشته باشند. در راستای منافع خود به این اقدام دست می زنند. ما به اثبات رساندیم که این روابط در راستای منافع ملت سوریه نیز ادامه داشت. هر دو کشور نیز نیازی به رقابت از طریق سوریه ندارند. کلیه تلاش هایی که بر خلاف این امر صورت می گیرد را نیز به عنوان توطئه ارزیابی می کنیم. ما همراه با ترکیه در خاورمیانه از یک هدف مشترک برخوردار بوده آن را پی گیری می کنیم. برقراری ثبات در منطقه هم به نفع این دو کشور و هم به نفع کلیه ملت های منطقه خواهد بود. از سوی دیگر بی شک دشمنان ما نیز در راستای منافع خود از سلطه بی ثباتی در منطقه حمایت می کنند. قطعاً یک بی ثباتی چرخه ای طراحی شده و در حال اجرای آنان می باشند.

کلید واژه ها: ترکیه سوریه میان دو کشور برخوردار در راستای ترکیه در ترکیه و ایران ترکیه و


نظر شما :