سایه شکست بر فراز بازگشت ژنرال به پاکستان

مشرف مهره سوخته است

۱۸ فروردین ۱۳۹۲ | ۱۹:۲۸ کد : ۱۹۱۴۵۴۹ اخبار اصلی آسیا و آفریقا
پرویز مشرف نه می تواند آرای زیادی در انتخابات کسب کند، نه ارتش به نفع او وارد عمل می شود،‌ و نه عربستان پشت او می ایستد. وروداو به پاکستان حتی خالی از خطر نیست و دشمنان قسم خورده اش او را تهدید به ترور کرده اند. بنابراین احتمالا وی آینده سختی را در پاکستان در پیش رو خواهد داشت.
مشرف مهره سوخته است

دیپلماسی ایرانی: ژنرال بازنشسته پرویز مشرف پس از حدود چهار سال تبعید خود خواسته به خارج از پاکستان در تاریخ 4/1/92 جهت شرکت در انتخابات سراسری پارلمانی این کشور و هدایت حزب خود (مسلم لیگ سراسری پاکستان)، در میان استقبال گروهی از طرفداران و مسئولین حزب مذکور وارد فرودگاه شهر کراچی واقع در جنوب پاکستان شد. وی در سال 1999 با انجام یک کودتای نظامی در کشور علیه نخست وزیر وقت پاکستان آقای نواز شریف قدرت را در این کشور در دست گرفت و تا آگوست 2008 (مرداد1387) که برای جلوگیری از استیضاح پارلمان علیه خویش به اجبار استعفا داد، قدرت را در این کشور در اختیار داشت. در دوران زمامداری مشرف در پاکستان بود که حوادث افغانستان و حمله امریکا به آن کشور متعاقب حملات تروریستی در نیویورک و تخریب برجهای دو قلو در آن شهر به وقوع پیوست و پاکستان با در پیش گرفتن اتحاد و همکاری نزدیک تر با امریکا تحولات جدیدی را در منطقه و جهان رقم زد که هنوز آثار آن برجای مانده است.

همچنین وقایع مهم دیگری نیز در دوره 9 ساله زمامداری مشرف در پاکستان علاوه بر کودتا علیه نواز شریف و همکاری نزدیک تر با امریکا در جنگ افغانستان روی داد که هر یک واجد اهمیت زیادی می باشد و در مجموع می تواند تحلیل گران را به شناخت بیشتر و مفیدتری از مشرف وجریان وی رهنمون سازند. قتل نواب اکبر بوگتی یکی از رهبران ملی گرای بلوچ در 26 اوت 2005 دریکصد و پنجاه کیلومتری شرق کویته مرکزایالت بلوچستان توسط نیروهای نظامی، حمله به مسجد لال و حوزه علمیه حفصه و کشته شدن دهها نفر از افراطیون پس از محاصره دوازده روزه آن مکان و نهایتا ترور بی نظیر بوتو رهبر حزب مردم در مبارزات انتخاباتی این کشور از جمله حوادثی است که تاثیر آنها هنوز نیز در جامعه پاکستان وجود دارد و پرونده های آنها در محاکم قضایی این کشور علیه پرویز مشرف مفتوح می باشد.

 با توجه به مشکلات قضایی و پرونده هایی که علیه مشرف وجود دارد دادگاه عالی سند قرار وثیقه ای برای نامبرده صادر کرده و وی فعلا با این قرار به صورت موقت آزاد است و اخیرا نیز دادگاه با حضور مشرف قرار وثیقه وی را برای مدت سه هفته دیگر نیز تمدید کرد اما به موازات آن ایشان را نیز تا تعیین تکلیف نهایی ممنوع الخروج کرد. با این حال هنوز مشخص نیست که کمیسیون انتخابات پاکستان صلاحیت وی را برای شرکت در انتخابات پارلمانی این کشورمورد تایید قرار دهد. قرار است مشرف خود را از ناحیه چیترال در شمال این کشوردر انتخابات آتی نامزد نماید و احتمال پیروزی ایشان در این حوزه نیز دور از دسترس نیست اما در مجموع ناظران شانس عمده ای را برای وی در انتخابات پاکستان پیش بینی نمی کنند که این به علل مختلف باز می گردد.

اگر چه مردم پاکستان روی هم رفته از دوران حاکمیت مشرف خاطرات بدی ندارند و در مقایسه با شرایط امروز کشور، وضعیت آن زمان را از نظر امنیت و اقتصاد به عنوان دو عامل تاثیر گذار و کلیدی در این کشور بهتراز اوضاع امروز کشور ارزیابی می کنند اما مسائلی چند مانند اتحاد و همکاری نزدیک مشرف با امریکائیها در جریان جنگ افغانستان در کشوری که جو ضد امریکایی شدیدی دارد و همچنین مبارزه با افراطیون و حمله به مسجد لال سبب بروز دلخوری و ناراحتی از وی در میان تعداد زیادی از مردم عادی کشور شد. از سوی دیگر پیروزی مشرف در انتخابات پارلمانی این کشور در حالی که مانند احزاب رقیب خصوصا حزب مردم و حزب مسلم لیگ نوازشریف دارای امکانات مالی و حزبی مناسب و گسترده نیست و پشتیبانی ملاکان و ثروتمندان جامعه را نیز در اختیار ندارد کار چندان آسانی نیست؛ لذا بنا به پیش بینی ها در شرایط حاضر حداکثر شانس مشرف و حزب وی اعزام تعداد معدودی نماینده به پارلمان در بهترین حالت است.

در خصوص حمایت عربستان از مشرف نیز مسائلی مطرح است. از آنجا که مشرف دارای روابط خوبی با عربستان است و احتمالا بر اساس آنچه که در محافل سیاسی این کشور شایع است عربستان در آمدن پرویز مشرف به پاکستان نقش موثری داشته است اما از این نکته نباید غافل شد که کاندید اصلی عربستان در پاکستان آقای نواز شریف است وعربستان سرمایه گذاری اصلی را بر روی آقای شریف و حزب مسلم لیگ وی انجام داده که هم قابلیت کسب رای بیشتری را دارند و هم از امکانات گسترده تر مالی و حزبی برخوردارند. در این میان آقای مشرف هم در صورت موفقیت و کسب کرسی های پارلمانی می تواند در یارگیریهای آتی عربستان در این کشور نقش ایفا کند.

پیروزی مشرف در انتخابات پارلمانی این کشور در حالی که مانند احزاب رقیب خصوصا حزب مردم و حزب مسلم لیگ نوازشریف دارای امکانات مالی و حزبی مناسب و گسترده نیست و پشتیبانی ملاکان و ثروتمندان جامعه را نیز در اختیار ندارد کار چندان آسانی نیست؛ لذا بنا به پیش بینی ها در شرایط حاضر حداکثر شانس مشرف و حزب وی اعزام تعداد معدودی نماینده به پارلمان در بهترین حالت است

در خصوص دلایل ترجیح نواز شریف توسط عربستان به نسبت مشرف نیز دلایل زیادی را می توان ارائه نمود از جمله اینکه نواز شریف به نسبت مشرف در موارد متعدد ازهماهنگی بیشتری با عربستان برخوردار بوده است. مسلما اعمال خودسرانه و فاقد هماهنگی با سیاستهای منطقه ای عربستان در پاکستان نظیر کودتا علیه نواز شریف، اقدام علیه طالبان و افراطیون و طالبان که بعضا دوستان منطقه ای عربستان محسوب می شدند، نزدیکی بسیار زیاد با امریکائیها در افغانستان و .... مسائلی نیست که از خاطر مسئولین سعودی رفته باشد.

همچنین در برخی رسانه ها به دفعات از حمایت و پشتیبانی ارتش از مشرف با عنایت به سابقه نظامی وی سخن به میان آمده که در این مورد نیز باید گفت رفتار ارتش پاکستان در دوره اخیر حاکی از بی میلی این نهاد قدرتمند به ایفای نقش مستقیم در تحولات داخلی این کشوراست. حقیقت این است که هم اکنون ارتش در پشت پرده سیاست مشغول رتق و فتق امور است و نیاز چندانی به ورود مستقیم به صحنه احساس نمی کند؛ چرا که ارتش می داند ورود مستقیم به صحنه می تواند واکنش های جهانی را به دنبال داشته باشد و بر میزان کمک های مالی به این کشور تاثیر منفی بگذارد و بار سنگین مشکلات متعدد کشور را به دوش این نهاد قرار دهد؛ مشکلاتی نظیر کمبود شدید انرژی و مشکلات مالی که راه حل کوتاه مدت نیز ندارند. ضمن اینکه ارتش همیشه سعی داشته خود را به عنوان ناجی کشور در جامعه مطرح نماید و لذا ورود آن به صحنه و حمایت آشکار از مشرف با اهداف این نهاد در تضاد است.

مسئله آخری که نباید از خاطر دور داشت این است که ورود مشرف به پاکستان خالی از خطر نیست و با عنایت به دشمنان قسم خورده وی از جمله افراطیون و طالبان که نامبرده را مستقیما تهدید به ترور کرده اند و همچنین هواداران اکبر بوگتی که مشرف را در کشتن این رهبر بلوچ مقصر می دانند، احتمالا وی آینده سختی را در پاکستان در پیش رو خواهد داشت و حتی در صورت مواجه نشدن با خطر تهدید جانی با پرونده های متعدد قضایی روبرو خواهد بود. موضوعی که همین الان نیز در ابتدای کار خود را نشان داده و فعلا وی از پاکستان ممنوع الخروج شده است./16

کلید واژه ها: پاکستان نواز شریف


نظر شما :