نخست وزیر دولت مخالفان اسد کیست؟

۳۰ اسفند ۱۳۹۱ | ۰۰:۴۲ کد : ۱۹۱۴۱۲۴ سرخط اخبار

241660_469.jpg

غسان هیتو چهره جدید عرصه سیاست سوریه است و در شرایط فعلی عاملی از سوی غربیها برای به هم نزدیک کردن جریانات مختلف اپوزیسیون سوریه محسوب می شود که با اختلافات شدید داخلی روبرو است.
 
به گزارش کردپرس، مخالفین سوری که دیشب در یکی از هتل های منطقه باغچه لر استانبول، برای انتخاب نخست وزیر دولت موقت سوریه گردهم آمده بودند، سرانجام توانستند غسان هیتو را به عنوان گزینه نهایی خود معرفی کنند.
 
غسان هیتو در سال 1963 در دمشق به دنیا آمده است او پس از عبدالباسط سیدا دومین چهره کُرد در شورای ملی مخالفین سوری بوده است.
 
وی در اوایل دهه هشتاد به آمریکا رفت و در سال 1989 دو مدرک در حوزه ریاضی و علوم تکنولوژی از دانشگاه بوردیو واقع در ایالت ایندیانا کسب کرد. وی با استادی آمریکایی ازدواج کرد و ثمره این ازدواج 5 فرزند است. هیتو تا سال گذشته در ایالت تگزاس آمریکا به سر می برد اما چند ماه گذشته به ترکیه رفت و در آنجا ساکن شد.
 
در حوزه فعالیت های اداری وی شخصی توانا و تحصیلاتی نیز در حوزه مدیریت داشته و سوای از اینها 11 سال مدیر اجرایی شرکت اینووار تکنولوژی در تگزاس بوده است.
 
هیتو در دولت موقت سوریه بیشترین حامی را دارد و به گفته روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز هیتو در آمریکا تحت حمایت لیبرالها است. به نوشته نیویورک تایمز هیتو منتخب اخوان المسلمین سوریه است.
 
غسان هیتو، در دنیای سیاست شخصی تازه کار است و فعالیت های نه چندان زیادی در عرصه سیاسی و اجتماعی مانند فعالیت در ائتلاف معارض «برای سوریه آزاد» و تأسیس نهاد کمک رسانی شام، در سال 2011 داشته که وظیفه اصلی این دو نهاد جمع آوری کمک های مردمی است.
 
هیتو چهره جدید عرصه سیاست سوریه است و در شرایط فعلی عاملی از سوی غربیها برای به هم نزدیک کردن جریانات مختلف اپوزیسیون سوریه محسوب می شود که با اختلافات شدید داخلی روبرو است.
 
اما برخی منابع خبری می گویند که «غسان هیتو» از کارمندان رسمی «شورای دمکراسی آمریکا»ست و حقوق ماهیانه دریافتی وی از این شورا 80 هزار دلار است و این مجلس برای انتخاب وی به سمت «نخست وزیری» دولت انتقالی معارضان سوریه تبلیغات بسیاری انجام داده است.
 
او پس از عبدالباسط سیدا دومین چهره کُرد در شورای ملی مخالفین سوری است اما در کارنامه سیاسی وی توجه به مسائل و مطالبات کُردی به شکل برجسته مشاهده نمی شود.

کلید واژه ها: سوریه


نظر شما :