نشست کارشناسی هیات‌های ایران و 1+5 دوشنبه برگزار می‌شود

۲۷ اسفند ۱۳۹۱ | ۲۲:۵۷ کد : ۱۹۱۴۰۸۳ سرخط اخبار

نشست کارشناسی هیات های ایران و 1+5 فردا (دوشنبه) در استانبول برگزار می شود.

به گزارش خبرنگار انرژی هسته یی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، نشست کارشناسی هیات های فنی ، حقوقی و سیاسی ایران و 1+5 روز دوشنبه 28 اسفند در استانبول آغاز می شود و به احتمال قوی این مذاکرات دو روزه خواهد بود.

در همین حال کاترین اشتون در آستانه برگزاری نشست کارشناسی از مذاکره کنندگان غربی خواست که در گفت وگو با ایران درباره برنامه هسته یی اش «مصمم و خلاق» عمل کنند.

وی گفت که مذاکره کنندگان باید تلاش بیش تری کنند تا به سطحی از «ارتباط» و «اعتماد» با طرف ایرانی دست یابند.

اشتون تصریح کرد که چنین اقدامی مقامات ایرانی را که شرکت در «مذاکرات واقعی» درباره نگرانی ها پیرامون برنامه هسته یی شان را آغاز کرده اند، تشویق می کند.

سعید جلیلی، مذاکره کننده ارشد ایران با 1+5 در کنفرانس خبری خود در پایان مذاکرات دو روزه "آلماتی 1" اظهار کرد: 1+5 در مذاکرات آلماتی پیشنهاد کرده است که برای شش ماه آینده گام های ملموس اعتمادسازی متقابل برداشته شود و پیشنهادهایی نیز در این زمینه ارائه شد.

جلیلی در عین حال گفت که تاکید جمهوری اسلامی ایران بر متوازن و هم زمان بودن گام ها است و پیشنهاد های 1+5 نباید نافی حقوق جمهوری اسلامی باشد.

او ادامه داد: بر این مبنا قرار شد جلسه کارشناسی در تاریخ 28 اسفند در شهر استانبول برگزار شود و در تاریخ 16 و 17 فروردین ماه جلسه سیاسی میان ایران با 1+5 مجددا در آلماتی برگزار شود.

دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان گفت وگوهای "آلماتی 1" را گامی مثبت دانست که می تواند با رویکرد سازنده و برداشته شدن گام های متقابل تکمیل شود.

به گزارش ایسنا ، هیات کارشناسی ایران متشکل از کارشناسانی از وزارت خارجه، سازمان انرژی اتمی و شورای عالی امنیت ملی است.

هم چنین سرپرستی هیات کارشناسی ایران را حمید عسگری از اعضای تیم مذاکره کننده ایران با 1+5 بر عهده دارد. هیات ایرانی با هدف متوازن سازی گام ها و مشخص کردن جزییات آن از سوی دو طرف در نشست استانبول حاضر می شود.

بر این اساس، ایران معتقد است که درخواست های 1+5 از ایران با آن چه در ازای آن از ایران می خواهند متوازن نیست به عنوان مثال معادل اقدام برای تزریق نکردن اورانیوم به سانتریفیوژ ها و تعلیق غنی سازی 20 درصد نمی تواند صرفا لغو تحریم های طلا باشد و غرب باید اقدام متوازن و مشابهی انجام دهد.

ایران خواهان لغو تحریم های بانکی به طور کامل علیه ایران در برابر انجام درخواست های 1+5 است که در آلماتی 1 ارایه شد.

رهبر انقلاب ایران در سخنانی پس از مذاکرات "آلماتی 1" اظهار کردند که "در مذاکرات آلماتی غربی ها کار مهمی انجام ندادند که از آن تعبیر به دادن امتیاز شود، بلکه آن ها فقط به بخشی از حقوق ملت ایران، اعتراف کوچکی کردند. برای سنجش صداقت غربی ها در نشست اخیر با ایران، باید منتظر اجلاس بعدی بود."

کلید واژه ها: کارشناسی مذاکرات مذاکره آلماتی متوازن


نظر شما :