گری سیک: تحریم های جدید مانع پیشرفت مذاکرات می شود

۲۰ اسفند ۱۳۹۱ | ۱۲:۳۷ کد : ۱۹۱۳۸۰۶ سرخط اخبار

ه گزارش خبرگزاری فارس، خبرگزاری «اینترپرس سرویس» در گزارشی به قلم «جاسمین رامسی» می نویسد: در همان هفته ای که مذاکرات بین ایران و گروه 1+5 (پنج عضو دائم شورای امنیت به علاوه آلمان) در قزاقستان با تاثیر مثبت نادری که بر ایرانیها گذاشت به پایان رسید، طرح مشترکی به کنگره ارائه شد که بر حمایت آمریکا از اسرائیل در صورت حمله نظامی به برنامه هسته ای ایران تاکید می کرد. گزارش شده این طرح که توسط سناتورها «لیندسی گراهام» و «رابرت منندز» ارائه شده و روز پنجشنبه در کنگره آمریکا علنی شد، در کنفرانس سالانه کمیته امور عمومی اسرائیل و آمریکا (آیپک) در هفته جاری که افراد زیادی در آن شرکت می کنند، مورد بررسی قرار خواهد گرفت. این طرح که «جهت گیری کنگره» نام دارد تاکید می کند که اگر اسرائیل مجبور به اقدام نظامی برای دفاع از خود شد، آمریکا باید در کنار اسرائیل بایستد و از متحدش در دفاع از سرزمین، مردم و ماهیت وجودیش حمایت دیپلماتیک، نظامی و اقتصادی به عمل آورد.

تصویب این طرح در سنای آمریکا پیام منفی را برای ایرانی ها می فرستد

اگر سنای آمریکا این طرح را تصویب کند، این پیام را به ایرانیها خواهد فرستاد که آنچه در مذاکرات آلمانی گذشت اهمیتی ندارد، آمریکا قصد توافق را نداشته و درباره حل صلح آمیزمسئله هسته ای ایران جدی نیست. «هیتر هرلبرت»، مدیر شبکه امنیت ملی و یکی از کارمندان سابق وزارت خارجه آمریکا در دوران «مادلین آلبرایت» در دوران ریاست جمهوری «بیل کلینتون» درباره این طرح گفت: «این طرح بر حمایت قوی از اسرائیل تاکیدی دوباره کرده و از تحقیقات هسته ای ایران ابراز نگرانی می کند- دو مسئله ای که هیچ کس بحثی درباره آن ندارد. افرادی که به آن رای بدهند، می دانند که این طرحی تشریفاتی است که هیچ تاثیری بر تصمیم گیری درباره امنیت ملی آمریکا ندارد اما این مسئله ممکن است برای شاهدان خارج از آمریکا روشن نباشد. هنگامی که به نظر می رسد مذاکرات در حال پیشرفت به سوی مرحله ای حساس تر است، آمریکا باید نشان دهد که در تصمیم گیریهایش انعطاف بیشتری دارد.»

طرح ارائه شده در کنگره آمریکا حتماً بر پاسخ ایرانی ها در نشست استانبول تاثیر می گذارد

گروه 1+5 در مذاکرات اخیرش در آلماتی پیشنهاد «توقف، تعطیلی و انتقال» خود را که بهار گذشته به ایران ارائه شد، تعدیل کرد و از ایران خواست غنی سازی اورانیوم 20 درصد را به حال تعلیق درآورده، از اورانیوم موجود برای سوخت هسته ای استفاده کند و تجهیزات موجود در تاسیسات فوردو را به جای تعطیلی دائم تعدیل کند.  به گفته یک دیپلمات آمریکایی، این مسئله علاوه بر افزایش نظارت های آژانس بین المللی انرژی اتمی منجر به کاهش مختصر تحریم هایی غیر از تحریم های کنونی نفتی و اقتصادی می شود. سعید جلیلی، مذاکره کننده ارشد ایران در بیانیه ای که پس از مذاکرات منتشر شد، آن را گامی مثبت خواند و گفت: «برخی از نکاتی که آنها در پاسخشان ارائه کردند نسبت به آنچه که در گذشته می گفتند، واقع گرایانه تر بود و فکر می کنیم برغم این حقیقت که راه درازی برای دستیابی به نقطه مطلوب باقی است، این نکته ای مثبت است.»

«کلسی دونپورت»، یکی از تحلیل گران انجمن کنترل تسلیحات گفت: «دلایلی وجود دارد که درباره نتیجه مذاکرات آلماتی به صورتی محتاطانه خوش بین باشیم. فکر می کنم اگر مسائلی که در رسانه ها مطرح شده درست باشد، پیشنهاد تجدیدنظرشده نشان دهنده حرکت به سوی گامی موقت اما متوازن تر است که مهمترین نگرانی های دو طرف را کاهش می دهد که همان کاهش تحریم ها برای ایران و محدودسازی میزان ذخیره اورانیوم 20 درصد ایران برای 1+5.» اما طرح غیرالزام آوری که روز پنج شنبه ارائه شد حتما از سوی ایرانیهایی که قرار است در نشست 16 مارس خود در استانبول ترکیه پاسخی را به پیشنهاد تجدیدنظرشده 1+5 ارائه کنند، مورد توجه قرار می گیرد.

اگر چنین طرحی در ایران تصویب می شد، آمریکایی ها خواستار توقف مذاکرات می شدند

جمال عبدی، مدیر سیاسی شورای ملی ایرانی-آمریکایی گفت: «اگر آمریکا این طرح را تصویب کند، این پیام را به ایرانیها خواهد فرستاد که آنچه در مذاکرات آلمانی گذشت اهمیتی ندارد، آمریکا قصد توافق را نداشته و درباره حل صلح آمیزمسئله هسته ای ایران جدی نیست. اگر تهران چنین اقدام تحریک آمیزی را در بحبوحه مذاکرات انجام می داد، همین سناتورها و سازمان هایی که از این طرح حمایت می کنند، خواستار توقف مذاکرات می شدند.»

گری سیک: دور جدید تحریم ها پیشرفت محدود حاصل شده را از بین می برد

این طرح پس از لایحه ای مطرح شد که روز چهارشنبه از سوی دو حزب ارائه گردیده و خواستار افزایش تحریم های کنونی علیه ایران و جلوگیری از دستیابی این کشور به توان تولید تسلیحات هسته ای مغایر با اعلامیه های پیشین اوباما مبنی بر اینکه آمریکا به ایران اجازه دستیابی به سلاح هسته ای را نمی دهد، شده است. هدف «قانون جلوگیری از تبدیل شدن ایران به کشوری هسته ای» که توسط «اد رویس» و «الیوت انگل»، دو نماینده آمریکایی ارائه شده، محدود کردن دسترسی ایران به ارز قوی با هدف قرار دادن ذخایر ارزی خارجی این کشور، اعمال محدودیت های بیشتر بر تجارت با ایران و در نظر گرفتن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان سازمان تروریستی خارجی است. «گری سیک»، استاد دانشگاه کلمبیا که در دوران روسای جمهور «فورد»، «کارتر» و «ریگان» کارمند شورای امنیت ملی آمریکا بود، می گوید: «این مسئله معمولا مورد توجه قرار نمی گیرد اما هر زمان که آمریکا محدودیت های قهری جدیدی را علیه ایران اعمال می کند، تهران برنامه هسته ایش را با سرعت بیشتری پیش می برد. دور جدید تحریم ها در این زمان که به نظر می رسد گفت وگوهای جدی برای اولین بار در طور هشت ماه گذشته در جریان است، پیشرفت محدودی را که حاصل شده، از بین می برد.»

عوامل گوناگونی بر سر توافق درباره مسئله هسته ای ایران مانع ایجاد می کنند

در حالی که ممکن است اظهارات خوش بینانه محتاطانه ای درباره نتایج مذاکرات آلماتی بیان شده باشد، اما عوامل گوناگونی وجود دارند که بر روند دیپلماتیک جاری تاثیرگذارند. «رابرت ای. هانتر» که در دوران دولت کارتر کارمند شورای امنیت ملی آمریکا و در سالهای 1993 تا 1998 سفیر آمریکا در ناتو بود، می گوید: «پیش از انتخابات ایران هیچ چیز واقعی اتفاق نمی افتد. نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل قطعا تلاش خواهد کرد اوباما را برای اتخاذ موضعی قویتر درباره ایران و تاکید دوباره به تعهدش برای جلوگیری از دستیابی ایران به تسلیحات هسته ای (در جریان سفر رئیس جمهور آمریکا به اسرائیل، کرانه باختری و اردن) تحت فشار قرار دهد. مسئله تنها تسلیحات هسته ای یا فقدان آنها نیست. رقابت های منطقه ای درازمدت و عمیق برای افزایش نفوذ مسئله اصلی است و ما در سه دولت گذشته تمایلی به اتخاذ موضعی مذاکره ای نداشتیم که بتواند با در نظر گرفتن منافع امنیتی آمریکا، اسرائیل و ایران فرصت موفقیت را داشته باشد. هیچ کشوری نمی تواند هنگامی که با تهدید نظامی و تحریم هایی که تنها به تقویت حکومت در داخل کمک می کند، روبروست و هیچ پیشنهاد جدی از طرف مقابل دریافت نمی کند، به طور جدی مذاکره کند.»

هیچ ارزیابی رسمی در آمریکا وجود برنامه تسلیحات هسته ای در ایران را تایید نمی کند

«کلیفورد می»، رئیس بنیاد دفاع از دموکراسی، گروهی در واشنگتن که به شدت از تحریم ها علیه ایران حمایت می کند، روز پنج شنبه در سرمقاله یکی از روزنامه ها نوشت: «تحریم ها ممکن است پس از حمله علیه تاسیسات تسلیحات هسته ای ایران مفیدترین اقدام باشند. اگر چنین توافقی (که در آن حاکمان ایران به طور قابل تشخیصی برنامه تسلیحات هسته ای خود را متوقف کرده، دست از حمایت از تروریسم بردارند و سرکوب داخلی را کاهش دهند) حاصل نشود، ادامه یافته و حتی افزایش تحریم ها جایگزینی تاسیسات تخریب شده پس از حمله نظامی را برای ایران دشوارتر خواهد کرد.» تا به امروز هیچ ارزیابی رسمی آمریکا به این نتیجه نرسیده است که ایران در حال حاضر برنامه تسلیحات کشتار جمعی فعالی را در دست دارد. دولت اوباما در آگوست 2012 بر ارزیابی که «جیمز کلپر»، مدیر اطلاعات ملی آمریکا در ژانویه 2012 ارائه داده بود، تاکید کرد: «ایران گزینه تولید تسلیحات هسته ای را در دست دارد تا هنگامی که خواست آن را به اجرا درآورد اما ما نمی دانیم که آیا ایران در نهایت تصمیم به ساخت تسلیحات هسته ای خواهد گرفت یا خیر.»

کلید واژه ها: آمریکا مذاکرات تسلیحات تحریم اسرائیل تسلیحات هسته ای امنیت شد امنیت ملی ملی آمریکا در دوران دستیابی آمریکا


نظر شما :