آهنی: 5+1 خواست خود برای تفاهم را نشان دهد

۲۹ بهمن ۱۳۹۱ | ۱۳:۱۱ کد : ۱۹۱۲۸۸۵ سرخط اخبار

ه گزارش خبرگزاری مهر متن مصاحبه علی آهنی سفیر جمهوری اسلامی ایران در فرانسه با " مجله دیپلماسی" ( شماره ژانویه- فوریه 2013 ) به این شرح است:

از ژوئن 2006 ، برنامه هسته ای ایران موضوع مذاکرات دائمی با گروه 5+1 ( مرکب از پنج عضو شورای امنیت سازمان ملل یعنی چین، آمریکا، فرانسه، انگلیس و روسیه با اضافه آلمان ) بوده است. امروزه شما چه نتیجه  ای از مذاکرات هسته ای ایران با غرب ارائه می کنید ؟

در صورتی که از ابتدا گروه 1+5 جدیت و اراده سیاسی لازم را برای حل این موضوع داشت و با اتخاذ رویکردی واقع بینانه با استناد به بند 4  ان.پی.تی، برنامه غنی سازی صلح آمیز ایران را بعنوان کشوری مسئول که جزء اولین امضاء کنندگان ان.پی.تی بوده و به تعهدات خود در قبال پادمان آژانس بین المللی انرژی هسته ای عمل کرده، تحت نظارت آژانس مزبور رسما مورد استقبال قرار داده بود، تا کنون این مسئله را پشت سرگذاشته بودیم و حتی توانسته بودیم وارد مرحله همکاریهای صلح آمیز نیز بشویم.

منتهی با کمال تاسف گروه 1+5 با بهانه گیری های مختلف و برپایه داده های غلط، موضوع را پیچیده تر کرد. از طرف دیگر در صورتی که طبق مقررات آژانس بین المللی انرژی هسته ای و بر  اساس روال گذشته سوخت مورد نیاز رآکتور تحقیقاتی تهران تامین شده و در اختیار ما قرار می گرفت، ما مجبور نمی شدیم وارد مرحله کنونی غنی سازی 20 درصدی بشویم. لجاجت 1+5 در این زمینه موجب شد در این رابطه نیز به یک موفقیت علمی و فنی  مهم دست یابیم که نمایان گر غرور ملی ملت ایران است .

این بر عهده گروه 5+1 است که نیت و خواست خود برای رسیدن به تفاهم در این زمینه را اساس یک رفتار واقع بینانه و منصفانه نشان دهد.  
 
برخی صداها ( و بطور خاص از سوی علی لاریجانی رئیس مجلس ) از پارلمان ایران در حمایت از مذاکرات دوجانبه ایران و آمریکا شنیده می شود. در خصوص این پیشنهاد چه نظری دارید؟

این نوع پیشنهادها چیز جدیدی نیست. سوال اساسی این است که مذاکرات با چه هدفی و در چه فضائی احتمالا انجام خواهند شد؟ با وجود بی اعتمادی سنگینی که بین دو طرف وجود دارد از یکطرف و تداوم و حتی تشدید سیاست های خصمانه در قبال ایران، چه نتیجه ای از انجام مذاکرات دوجانبه بین دو کشور قابل تصور است؟ کاخ سفید نه تنها به مجازات ها علیه ایران افزود بلکه سیاست حمایت از  یک گروه تروریستی که دستش به خون ملت ایران آغشته است را  نیز اتخاذ کرد. قبل از طرح ایده هرگونه مذاکره، نشان دادن حسن نیت و صداقت لازم  است.

رفتار عملی و سیاست های آمریکا در قبال مردم ایران ملاک ارزیابی ماست. به علاوه، دولت آمریکا با تحمیل مجازات های اقتصادی مورد نظر خود به اتحادیه اروپائی بر علیه ملت ایران، بیشترین ضربه را به منافع شرکت های اروپائی وارد کرده و در واقع به آنها خیانت کرد. زیرا آنها را از بازار 75 میلیون نفری ایران محروم کرد، آن هم در شرایطی که بحران اقتصادی و مالی در اروپا این شرکتها را با مشکلات جدی و اخراج کارکنانشان مواجه ساخته است و این درحالیست که همزمان شرکتهای آمریکائی حجم صادرات خود به ایران را دو برابر کرده اند!

ایران آماده پذیرش چه نوع تفاهمی در مبحث هسته ای خود می باشد؟

موضع ما روشن است:  
1-   ما کاملا مخالف سلاح هسته ای هستیم و عاری سازی منطقه خاورمیانه از سلاح هسته ای را نیز با جدیت دنبال می کنیم.
2-   برنامه هسته ای و غنی سازی صلح آمیز (Civil) خود را تحت نظارت کامل آژانس بین المللی انرژی هسته ای ادامه خواهیم داد.
3-   برای ارائه ضمانت های لازم جهت صلح آمیز ماندن برنامه هسته ای خود آماده مذاکره هستیم.
البته ایجاد فضای اعتماد آمیز با لغو مجازات های غیر عادلانه و غیرقانونی علیه ملت ایران و بازگرداندن موضوع هسته ای ایران از نیویورک به وین ( مقر آژانس)، حل سریع این موضوع را تسهیل خواهد کرد.
 
 تهدیدات اسرائیل مبنی بر انجام حملات هوائی علیه تاسیسات هسته ای ایران از چه میزان اعتباری برای شما برخوردارند ؟

ما به تهدیدات مستمر رژیم صهیونیستی علیه ایران در سطوح مختلف عادت داریم.  متاسفانه در حالیکه سازمان ملل متحد و دیگر مجامع بین المللی با سکوت و بی تفاوتی برخورد می کنند، دولت های متعدد و مقامات غربی بعضا با موضع ملایم -  اگر نگوئیم تشویق کننده - در این زمینه، برخورد می کنند.

رفتار جنگ طلبانه رژیم صهیونیستی بایستی قویا توسط جامعه بین المللی محکوم شود. ایران در عین حالی که هیچ کشوری را تهدید نکرده ولی در قبال هرگونه تهدیدی با آمادگی و اقتدار کامل از منافع خود دفاع خواهد کرد.

این تهدیدات اگرچه یک بلوف است لیکن رژیم صهیونیستی و متحدین آن بایستی بدانند که مسئولیت عواقب غیر قابل پیش بینی هرگونه اقدام نظامی احتمالی علیه ایران به عهده آنهاست.

 با توجه به اظهارات رمضان عبدا... شلح دبیر کل سازمان جهاد اسلامی در 20 دسامبر مبنی بر اینکه این گروه ها از تسلیحات ایرانی استفاده کرده و اظهارات لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی مبنی بر افتخار وی درکمک مالی و نظامی ایران به غزه، لطفا بفرمائید این کمک ها به چه شکل صورت پذیرفته و از موضوعات"تسلیحات ایرانی" چه برداشتی می توان کرد ؟

 از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی در ایران و گشایش سفارت فلسطین در تهران ( 1979 )، ایران بالاترین و جدی ترین حمایت های سیاسی و معنوی را از ملت فلسطین داشته است و هرگز از میزان همبستگی ملت ایران با ملت فلسطین کاسته نشده است. کسانی که در فلسطین برای آزادی سرزمین خود مقاومت و مبارزه می کنند در حالیکه طی 6 دهه متوالی تحت سنگین  ترین فشارها، ظلم ها و محرومیت ها و محاصره رژیم صهیونیستی قرار داشته اند برای تامین سلاح های مورد نیاز خود از کانال ها و واسطه های مختلف استفاده می کنند.

اینکه سلاح های مورد استفاده نیروهای مقاومت و مبارزین فلسطینی ساخت فلان کشور باشد به معنی این نیست که این سلاح ها از سوی دولت یا سازمان های متعلق به آن کشور تامین شده زیرا نیروهای مقاومت سلاح مورد نیاز خود را از بازار آزاد و از طریق واسطه های مختلف تامین می کنند.
 
اسرائیل ایران را به مانع تراشی در تداوم روند مذاکرات صلح  فلسطین متهم می کند. پاسخ شما به این اتهامات چیست؟


 تکرار و استمرار اتهامات رژیم صهیونیستی علیه ایران به ویژه با استفاده از رسانه هائی که در اختیار دارند یا رسانه هائی که به نوعی در خدمت آنها هستند امر تازه ای نیست. سوال واقعی این است که آیا رژیم صهیونیستی که ایران را مسئول قطع مذاکرات مطرح می کند از ابتدای پیدایش اصلا اعتقادی به صلح و مذاکره با فلسطینی ها داشته یا نه ؟ کدامیک از مذاکراتی که این رژیم تا بحال با فلسطینی ها داشته جدی بوده و یا نتیجه ای در برداشته است؟

هدف آنها از مذاکره صرفا به اشتباه انداختن افکار عمومی بین المللی و پنهان کردن انگیزه های واقعی خود که همان تضییع حقوق ملت فلسطین است، می باشد.

کلید واژه ها: مذاکرات سلاح فلسطین رژیم صهیونیستی بین المللی ( ملت ایران مذاکره آمریکا )


نظر شما :