نگرانی بان‌ کی‌ مون از حمله رژیم صهیونیستی به سوریه

۱۴ بهمن ۱۳۹۱ | ۱۲:۱۷ کد : ۱۹۱۲۲۹۸ سرخط اخبار

واکنش ها به حمله هوایی رژیم صهیونیستی به یک مرکز تحقیقاتی در خاک سوریه همچنان ادامه دارد و این بار دبیرکل سازمان ملل با ابراز نگرانی شدید از این حمله، از طرف های دارای نفوذ در خاورمیانه خواست تا مانع از تشدید بحران در منطقه شوند.

 

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیره، بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل با صدور بیانیه ای از حمله جنگنده های رژیم صهیونیستی به خاک سوریه و هدف قراردادن یک مرکز نظامی در این کشور به شدت ابراز نگرانی کرد و خواستار احترام به حاکمیت کشورها در منطقه خاورمیانه شد.

 

وی در این بیانیه آورده است: ما با نگرانی شدید گزارش هایی که از این حمله رسیده را مطالعه می کنیم اما سازمان ملل هنوز جزئیات حادثه را در دست ندارد و این شرایط نیز برای ما وجود ندارد که به شکل مستقل در این خصوص تحقیق کنیم.

 

بان کی مون از تمامی کشورهایی که می توانند در خاورمیانه نفوذ داشته باشند خواست تا از بالا گرفتن تنش در این منطقه جلوگیری کنند و از اسرائیل و سوریه نیز درخواست کرد تا به قوانین بین المللی به ویژه در خصوص احترام به حاکمیت دیگر کشورها پایبند باشد.

 

بیانیه بان کی مون در پی اعتراض رسمی دولت دمشق به شورای امنیت و سازمان ملل از حمله جنگنده های رژیم صهیونیستی به منطقه ای در خاک سوریه صورت می گیرد.

 

وزارت امور خارجه سوریه در نامه ای به رئیس شورای امنیت و دبیرکل سازمان ملل تاکید کرده بود که شکست شورای امنیت در عمل به مسئولیت هایش، بر صلح و ثبات منطقه خاورمیانه تاثیر منفی می گذارد و اسرائیل و حامیان آن در شورای امنیت باید تمامی مسئولیت ناشی از این تجاوز آشکار را بپذیرند.

 

در همین حال سخنگوی بان کی مون اعلام کرد که صلح بانان سازمان ملل مستقر در بلندی های جولان هیچ گونه هواپیمایی را که از فراز این منطقه عبور کرده باشد رصد نکرده اند و نمی توانند چنین مساله ای را تایید کنند.

 

در همین حال ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه انگلیس و گوئیدو وستروله، همتای آلمانی او بدون اینکه تجاوز رژیم صهیونیستی به خاک سوریه را محکوم کنند، اعلام کردند که هنوز اطلاعات دقیقی در خصوص این حمله در دست ندارد.

 

دیگر مقامات اروپایی هنوز در این باره اعلام نظرمشخصی نکرده اند اما پیشتر دبیرکل اتحادیه عرب و میشل سلیمان، رئیس جمهوری لبنان حمله جنگنده های رژیم صهیونیستی به منطقه ای از خاک سوریه را محکوم و آن را باعث تشدید بحران در خاورمیانه ارزیابی کردند.

 

سلجوق اونال، سخنگوی وزارت امور خارجه ترکیه نیز با اعلام اینکه آنکارا هنوز اطلاعات دقیقی در خصوص حمله اسرائیل به سوریه در دست ندارد، تاکید کرد که در صورت درست بودن گزارش ها در این باره این مساله یقینا بر تحولات منطقه تاثیر منفی می گذارد و صلح و ثبات را در خاورمیانه و حتی جهان تهدید می کند.

 

چین نیز پیشتر با اعلام اینکه حوادث در خاورمیانه را از نزدیک زیر نظر دارد از طرف های ذی ربط در این منطقه خواست تا از انجام اقداماتی که باعث بدتر شدن اوضاع درسوریه شود خودداری کنند و روسیه نیز از تجاوز آشکار رژیم صهیونیستی ابراز نگرانی کرده بود.

 

عصر چهارشنبه اخباری مبنی بر حمله جنگنده های رژیم صهیونیستی به منطقه ای در نزدیکی دمشق پایتخت سوریه منتشر شد که ساعاتی بعد وزارت خارجه سوریه با صدور بیانیه ای اعلام کرد که جنگنده های اسرائیلی یک مرکز تحقیقات نظامی در استان ریف دمشق را هدف قرار داده اند و در آن دو شهروند سوری کشته و چند تن دیگر زخمی شدند.

کلید واژه ها: سوریه رژیم صهیونیستی خاورمیانه صهیونیستی به رژیم صهیونیستی به خاک سوریه جنگنده کی مون حمله جنگنده امنیت جنگنده های رژیم صهیونیستی های رژیم صهیونیستی به حمله جنگنده های رژیم جنگنده های رژیم حمله جنگنده های شورای امنیت نگرانی


نظر شما :