چرا امریکا گاز ایران را تحریم نمی‌کند؟

۰۳ بهمن ۱۳۹۱ | ۲۰:۴۵ کد : ۱۹۱۱۸۹۹ سرخط اخبار
روزنامه واشنگتن پست در گزارشی به دلیل خودداری آمریکا از ممنوعیت صادرات گاز ایران پرداخت.
 
به گزارش عصر ایران، در این مطلب آمده است: کنگره آمریکا در سال گذشته میلادی پیشنهاد کرد تحریم های جدیدی علیه صنایع گاز ایران اعمال شود اما مقامات ترکیه با حداکثر قدرت با این موضوع مخالفت و اعلام کردند: در صورت قطع صادرات گاز ایران به ترکیه، مصرف کنندگان گاز در این کشور با رنج ها و مشکلات زیادی روبه رو خواهند شد.
 
ایران 20 درصد از نیاز به گاز ترکیه را تامین می کند.
 
در همین راستا، "تانر ایلدز" وزیر انرژی ترکیه نیز به مقامات آمریکا هشدار داد در صورت پافشاری واشنگتن برای تحریم صادرات گاز ایران، آنکارا ممکن است تحریم های جدید علیه ایران را نادیده بگیرد.
 
یک دیپلمات از خاورمیانه هم که به صورت جدی با تاثیرات تحریم های ایران ارتباط دارد در این زمینه گفت: هنگامی که گاز طبیعی ایران را تحریم می کنید با این اقدام تحریم هایی را علیه ترکیه اعمال خواهد کرد.
 
این مقام که خواست نامش منتشر نشود ادامه داد: تاثیر این تحریم بر ایران ، اندک است اما مشتریان گاز این کشور بیشترین سختی و دشواری را متحمل خواهند شد.
 
"مارک دوبووتز" کارشناس تحریم های بین المللی در این باره گفت: دولت اوباما در نهایت کنگره را قانع کرد که قانون تحریم های ایران را تغییر دهد تا ترکیه و دیگر کشورهای وارد کننده گاز طبیعی از ایران از مجازات دور شوند.
 
وی که مسؤولیت مدیریت موسسه دفاع از دموکراسی ها مستقر در واشنگتن را برعهده دارد افزود: فشار گسترده ای بر کنگره آمریکا قرار داشت تا صادرات گاز طبیعی ایران را تحت فشار قرار دهد.
 
دوبووتز ادامه داد: این موضوع درک شد در صورت معافیت ترکیه از ممنوعیت واردات گاز ایران، ترکیه شرایط تحریم ایران را بهبود خواهد بخشید که در این زمینه می توان به مبادله طلا در مقابل گاز وارداتی از ایران اشاره کرد.
 
این موضوع از جمله مسائلی بود که در سفر اخیر فرید الدین سنریل اوغلو دبیر کل وزارت خارجه ترکیه به آمریکا مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
 
ویکتوریا نولاند سخنگوی وزارت خارجه آمریکا هم پس از ملاقات های این مقام ترکیه در واشنگتن بر وجود زمینه های زیادی برای همکاری نزدیک دو کشور در سیاست خارجی تاکید کرد و گفت: از جمله این زمینه ها می توان به اهمیت همبستگی بین المللی در زمینه ایران اشاره کرد.

 

کلید واژه ها: گاز ترکیه تحریم آمریکا گاز ایران صادرات صادرات گاز واشنگتن ایران


( ۱ )

نظر شما :