اردن در یک قدیمی انتخابات

۰۳ بهمن ۱۳۹۱ | ۱۵:۵۸ کد : ۱۹۱۱۸۸۱ سرخط اخبار

همزمان با اینکه نخست وزیر اردن اعلام کرد که هیچ یک از دستگاه های دولتی در انتخابات پارلمانی مداخله نمی کنند، رئیس هیات مستقل انتخابات اظهار کرد که 7000 تن بر روند انتخابات پارلمانی این کشور که فردا (چهارشنبه) برگزار می شود، نظارت خواهند داشت.


به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از روزنامه مصری الیوم السابع، عبدالله نسور، نخست وزیر اردن روز دوشنبه در دیدار با هیاتی از موسسه "دموکراسی ملی در امور بین المللی" که برای نظارت بر انتخابات پارلمانی به اردن آمده اند، اظهار کرد که انتخابات پارلمانی آتی کشور که فردا برگزار می شود، شفاف و بدون تقلب خواهد بود و دولت با هیچ یک از دستگاه های خود نه به صورت مستقیم و نه غیرمستقیم در این انتخابات مداخله نخواهد کرد.


وی خاطرنشان کرد: هیات مستقل انتخابات تنها مسوول اداره انتخابات و نظارت بر آن خواهد بود.


نسور خاطرنشان کرد: این هیات و استقبال آن از سازمان ها و دستگاه های محلی و بین المللی ناظر بر انتخابات نشان گر اعتمادی است که دولت اردن به خود و شفافیت انتخابات دارد.


نخست وزیر اردن اطمینان خود را نسبت به اینکه گزارش های این سازمان ها بر شفافیت انتخابات تاکید داشته باشد، اعلام کرد.


وی خاطرنشان کرد: پارلمان وجهه خود را از چندین عامل و در راس آن شفافیت و عملکرد اعضای آن به دست می آورد.


نسور بر اهمیت این مساله که پارلمان و دولت آتی از آغاز کار خود در راستای جداسازی اختیارات عمل کنند، تاکید کرد تا پارلمان در عملکرد دولت و دولت در عملکرد پارلمان دخالت نکند.


در همین راستا عبدالاله خطیب، رئیس هیات مستقل انتخابات روز گذشته در دیدار با نمایندگان رسانه های کشورهای عربی و خارجی در مقر این هیات اظهار کرد که بیشتر ناظران که تعدادشان به 7000 تن می رسد، از نهادهای جامعه مدنی اردن هستند.


وی خاطرنشان کرد که برخی از ناظران که در خصوص نظارت بر انتخابات تجربه دارند بنا به دعوت هیات مستقل انتخابات در روند نظارت بر انتخابات مشارکت می کنند.


خطیب اظهار کرد که این هیات بر تداوم هماهنگی با نهادهای جامعه مدنی و این مساله که در هر اتاقی ناظری حضور داشته باشد، تاکید دارد که این مساله اطمینانی به رای دهندگان و هیات مستقل انتخابات می دهد.


خطیب اظهار کرد: اگر این هیات شواهدی مبنی بر نقض قوانین انتخابات به دست بیاورد، در ارائه اسامی متهمان جرم های انتخاباتی به مسوولان ذیربط تعلل نمی ورزد.


وی تصریح کرد: این هیات تمام امکانات لازم را در اختیار رسانه ها برای پوشش دادن روند انتخابات قرار داده است که این انتخابات از صبح فردا در 45 مرکز اخذ رای با 4069 صندوق اخذ رای در حوزه های محلی و عدد مشابهی در حوزه های عمومی در اردن آغاز می شود.


رئیس هیات مستقل انتخابات اردن گفت: تنها ناظران، رسانه ها و نمایندگان هر نامزد که مجوز داشته باشند می توانند در مراکز اخذ رای و شمارش آراء حضور یابند.


وی خاطرنشان کرد: شمارش آراء به محض پایان رای گیری آغاز می شود.

روزنامه الغد اردن نیز نوشت: نیروهای امنیت داخلی و نیروهای ژاندارمری اردن مرحله سوم از تدابیر امنیتی خود را برای برگزاری امنیت در جریان انتخابات آغاز کرده و به حالت آماده باش کامل درآمده اند.

روزنامه الزمان چاپ لندن نیز نوشت: اردنی ها از استان های مختلف نمایندگان هفدهمین پارلمان خود را که این بار به جای 120 نماینده 150 نماینده بر کرسی ها تکیه خواهند زد، انتخاب خواهند کرد. تعداد نامزدهای انتخابات 1425 نامزد زن و مرد است که 606 تن در حوزه های محلی نامزد می شوند که 105 تن آنها زن هستند و 819 نامزد نیز در حوزه های عمومی کاندیدا می شوند که 86 تن آنها زن هستند.

یک روز قبل از برگزاری انتخابات در اردن که دولت با منزوی کردن گروه هایی تحریم کننده انتخابات بویژه جنبش اسلامی کار در تلاش است مشارکت گسترده ای در انتخابات صورت بگیرد، منابع سیاسی از رد و بدل شدن نامه های جنجالی بین قصر پادشاهی و اخوان المسلمین خبر دادند که مضمون نامه ها این است که اخوان المسلمین به روش سیاسی کنونی خود ادامه دهد، امکان انحلال آن وجود دارد منابع سیاسی که با "الجزیره" مصاحبه کردند، از یک شخصیت سیاسی صحبت کردند که در ماه جاری با رهبرانی از اخوان المسلمین دیدار کرده بود.


منابع اظهار کردند که این شخصیت سیاسی که با عبدالله دوم، پادشاه اردن دیدار کرده بود اظهار داشت که قصر پادشاهی بر این عقیده است که اخوان المسلمین "کشور را ویران کرده " و "کشور، اخوان المسلمین را بیش از حد ناز پرورده کرده است".


وی در دیدار با اخوان المسلمین اظهار کرد که اگر این گروه به روش کنونی خود ادامه دهد، فکر انحلال اخوان المسلمین وجود دارد.


منابع اظهار کردند که رهبرانی از اخوان المسلمین محتوای این پیام را در نشست دفتر اجرایی خود مورد بررسی قرار دادند و تصمیم گرفتند که بدون اعمال هیچ تغییری به روند سیاسی خود ادامه دهند.
 

کلید واژه ها: اردن اخوان اخوان المسلمین سیاسی هیات مستقل انتخابات هیات مستقل مستقل مستقل انتخابات پارلمان دیدار اظهار کرد که در حوزه های بر انتخابات نامزد انتخابات پارلمانی پارلمانی


نظر شما :