تلاویو برای حمله بهانه تراشی می کند

جنگ امنیتی ایران و موساد در سوریه

۰۳ بهمن ۱۳۹۱ | ۱۲:۳۰ کد : ۱۹۱۱۸۳۹ اخبار اصلی خاورمیانه
اگر رژیم اسرائیل با بالگردهای خود در حال تجسس در مناطق مرزی سوریه است، آن طرف میدان نیز ایران وجود دارد که با امکانات خاص خود به دقت فعالیت های امنیتی این رژیم را زیر نظر گرفته است.
جنگ امنیتی ایران و موساد در سوریه

دیپلماسی ایرانی: منابع آگاه غربی و اسرائیلی گفتند که رژیم صهیونیستی در حال انجام عملیات فوق العاده سری در مرزهای خود با سوریه علیه حکومت بشار اسد با همکاری ناتو و وزارت دفاع امریکا است و این در حالی است که ایران نیز به شدت فعالیت های امنیتی اسرائیل را در سوریه زیر نظر دارد.

به گفته این منابع نیروهای ویژه اسرائیلی در حال برنامه ریزی برای یافتن سلاح های شیمیایی و بیولوژیکی در خاک سوریه هستند تا بدین ترتیب بهانه حمله نظامی به این کشور توسط عوامل خارجی را فراهم کنند.

به گزارش روزنامه القدس العربی، چاپ لندن به نقل از روزنامه ساندی تایمز، یک منبع آگاه اسرائیلی به استناد اطلاعات ماهواره های تجسسی و هواپیماهای بدون خلبان این رژیم مدعی شده است که تلاویو به خوبی محل ذخایر انبار شده مواد شیمیایی و بیولوژیکی سوریه را می داند و دلایلی در اختیار دارد که نشان می دهد محل انبار این مواد اخیرا جابه جا شده است.

این در حالی است که بسیاری از رسانه های اروپایی از این اظهار ات اسرائیلی ها به شدت خشمگین شده و به انتقاد از آن برخواسته اند و گفته اند که این اظهارات صرفا بهانه های دروغین برای زمینه چینی برای حمله به سوریه همانند عراق است.

ژولی لیوسیک، یکی از روزنامه نگاران فرانسوی در این باره می گوید: «این یکی دیگر از دروغ های اسرائیل برای القای وجود سلاح های کشتار جمعی در سوریه است تا بدین ترتیب زمینه های حمله نظامی خارجی به این کشور را فراهم کنند.»

پیش از این موسسه مطالعات استراتژیک یافا در دانشگاه تلاویو در این باره می گفت که اسرائیلی ها در زمان عراق تهدیدهای موجود در آن کشور را اشتباه فهمیدند. به گفته این موسسه سازمان های امنیتی اسرائیل در آن موقع در مورد تهدید بودن صدام حسین و فعالیت هایش در بحث سلاح های کشتار جمعی دچار کج فهمی شده بودند و اطلاعات اشتباهی را به امریکا و بریتانیا می دادند.

شلومو بروم، افسر سازمان امنیت اسرئیل نیز در این باره می گوید: «سازمان های امنیتی اسرائیل به طور کامل شریک امریکا و بریتانیا هستند و سهمی اساسی در جمع آوری سلاح های کشتار جمعی در عراق در زمان صدام حسین داشتند.»

یوسی سارید، وزیر اسبق معارف اسرائیل نیز در این باره می گوید: «به طور روشن اسرائیل نسبت به تهدیدهای عراق غفلت کرد برای همین پیام های روشنی را به کشورهای دیگر مثل ایران فرستادیم که عراق را زیر نظر داشته باشند. ما امریکایی ها و بریتانیایی ها را نیز از این موضوع آگاه ساختیم. اما چه کسی جدی گرفت؟ برای همین خودمان آمدیم در کردستان عراق پایگاه زدیم و گروه های امنیتی خود را به آن جا گسیل داشتیم. هم زمان ایران را نیز زیر نظر گرفتیم. از زمانی که وارد کردستان عراق شده ایم تا کنون هیچ اطلاعاتی که ثابت کند ایران درصدد دستیابی به سلاح هسته ای است، به دست نیامده است.»

وی در ادامه می گوید: «البته در اطلاعاتمان نسبت به سلاح های کشتار جمعی عراق اشتباهاتی مرتکب شدیم که به دخالت نظامی امریکا در عراق انجامید. ما گمان می کردیم عراق واقعا سلاح کشتار جمعی داشته باشد.»

بنا به گفته روزنامه های غربی آن چه در سوریه در حال حاضر در حال وقوع است همان سناریوی عراق است با این تفاوت که در سوریه اسد تنها نیست، اگر اسرائیل با بالگردهای بلک هوک خود در حال تجسس در مناطق مرزی سوریه است، آن طرف میدان نیز ایران وجود دارد که با امکانات خاص خود به دقت فعالیت های امنیتی اسرائیل را زیر نظر گرفته است.

این در حالی است که اسرائیلی ها تلاش دارند تا به هر نحوی شده به اطلاعات تاسیسات هسته ای ایران دست یابند. به گفته روزنامه صهیونیستی یدیعوت احرونوت فعالیت گروه های امنیتی اسرائیل علیه ایران افزایش یافته و شمار جاسوس های این رژیم برای دستیابی اطلاعات پایگاه نظامی پارچین در ماه های اخیر نیز بسیار افزایش یافته است.

در عین حال ایران نیز تلاش بسیاری می کند تا به اطلاعات امنیتی و نظامی و حتی هسته ای اسرائیل دست یابد و در مقابل تلاش های امنیتی اسرائیل علیه خود را مهار کند.

به گفته منابع امنیتی خارجی عملیات سری اسرائیل در سوریه بخشی از برنامه طولانی مدت این رژیم علیه حکومت دمشق است. به ادعای سازمان های امنیتی اسرائیل حکومت سوریه از 30 سال پیش تسلیحات شیمیایی و بیولوژیکی در اختیار دارد. همچنین این اعتقاد وجود دارد که این مراکز پیشرفته تحت کنترل کارشناسان روسی هستند و عموما تحت نظارت مستقیم سازمان های امنیتی روسیه اداره می شوند. اسرائیل فعالیت های امنیتی روس ها را نیز زیر نظر گرفته است. حتی به گفته منابع امنیتی اسرائیل، سازمان های امنیتی این رژیم نقشی مستقیم در مرگ ایوانوف، یکی از کارشناسان روس سلاح های شیمیایی و شماری دیگر از کارشناسان روسی در سوریه داشته اند، موضوعی که تلاویو همواره رد کرده است. با این حال گزارش های در گزارش های نهادهای امنیتی آمده است که برای مهار توانایی های شیمیایی سوریه چاره ای نیست جز این که علیه کارشناسان روس نیز وارد عمل شوند.

به هر حال در حال حاضر استراتژی اسرائیل به این سمت سوق داده شده است که درباره سلاح های شیمیایی سوریه بزرگ نمایی شود تا بار دیگر به شورای امنیت و ناتو فشار وارد آید تا وادار به دخالت نظامی در سوریه شوند.

تحریریه دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: اسرائیل سوریه عراق سلاح های کشتار جمعی سازمان های امنیتی امریکا ایران


نظر شما :