طالبان باز هم تهدید کرد

۱۷ دی ۱۳۹۱ | ۱۷:۲۳ کد : ۱۹۱۱۲۱۸ سرخط اخبار

طالبان افغانستان نسبت به طولانی شدن جنگ در این کشور در صورت باقی ماندن نیروهای خارجی پس از سال 2014 میلادی در افغانستان هشدار داد.


به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا و حامد کرزای، همتای افغان وی در روزهای آتی در آمریکا درباره معاهده امنیتی بلند مدت میان دو کشور و باقی ماندن نیروهای آمریکایی در افغانستان که جزو عالی ترین و مهمترین دستور کارشان محسوب می شود، به بحث می پردازند.


شبه نظامیان طالبان افغانستان در بیانیه ای اعلام کردند: چنانچه آمریکا بخواهد تعداد کمی یا زیادی از نیروهای خود را در افغانستان باقی بگذارد این امر به معنای جنگ است. در صورتی که دولت کرزای با حضور حتی یک سرباز آمریکایی پس از سال 2014 میلادی در افغانستان موافقت کنند، آن ها مسوول تمام اقدامات خصمانه بعدی، تلفات و تخریب ها خواهند بود.


بر اساس آخرین گزارش های رسانه ای، وزارت دفاع آمریکا خود را آماده کرد تا حدود 3000 تا 9 هزار نیروی آمریکایی را در افغانستان و برای مقابله با شبه نظامیان القاعده باقی بگذارد.


لئون پانه تا، وزیر دفاع آمریکا اعلام کرده است که کاهش نیروهای آمریکایی در افغانستان با هدف مقابله و جلوگیری از پیشروی القاعده است؛ شبه نظامیانی که در سال های 1996 تا 2001 میلادی افغانستان را تحت کنترل داشتند.


نیروهای آمریکایی همچنین به آموزش نیروهای پلیس و ارتش افغانستان که آماده به دست گرفتن کنترل امنیتی افغانستان هستند، ادامه می دهند.


روزنامه وال استریت ژورنال طی روزهای گذشته با انتشار گزارشی نوشت: ژنرال جان آلن، فرمانده نیروهای آمریکایی و ناتو در افغانستان نیز پیشتر پیشنهاد داده بود تا 15 هزار سرباز آمریکایی در افغانستان بمانند و این برنامه جدید به معنای لغو برنامه ای برای ایجاد پست های دیپلماتیک در سراسر افغانستان خواهد بود.


این روزنامه در ادامه گزارش داد، سربازان کمتر به معنای افزایش اتکای آمریکا بر هواپیماهای بدون سرنشین به منظور کنترل و هدف قرار دادن شبه نظامیان است.


ائتلاف ناتو در سال 2012 میلادی تعداد 30 هزار تن از نیروهای خود را از افغانستان خارج کرد و قصد دارد تا پایان سال 2014 میلادی ماموریت نظامی خود را در این کشور به پایان برساند.


در حالی که دولت کابل میانجیگرانی را برای انجام "مذاکرات صلح باز" با طالبان منصوب کرده، 100 هزار نیروی بین المللی همچنان در افغانستان حضور دارند و مسوولیت آموزش نیروهای پلیس و ارتش این کشور را که به تدریج در حال به دست گرفتن کنترل امنیتی افغانستان هستند، بر عهده دارند.
 

کلید واژه ها: افغانستان آمریکا میلادی


نظر شما :