صالحی: نسخه‌پیچی برای سوریه، ممنوع

۰۶ دی ۱۳۹۱ | ۱۹:۱۱ کد : ۱۹۱۰۸۳۲ سرخط اخبار

وزیر امور خارجه کشورمان تاکید کرد: ایران اجازه نخواهد داد نسخه ای از خارج برای سوریه پیچیده شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، علی اکبر صالحی، در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا زمانی برای گفت وگو با 1+5 تعیین شده است، گفت: در حال رایزنی هستند.

صالحی در پاسخ به سوالی مبنی بر اظهارنظرهای سران برخی کشورها علیه ایران، گفت: ایران کشوری است که سه هزار سال تاریخ مکتوب دارد. انقلابی کرده که باعث بیداری اسلامی در جهان شده است وقتی از وزیر خارجه آمریکا می پرسند بزرگ ترین مساله ات چه بوده، پاسخ می دهد ایران.

وی ادامه داد: ایران کشوری مقتدر، عزتمند، بزرگ است و ریشه در تاریخ دارد. مگر تاریخ کشورهای دیگر چه میزان است؟ قرآن بهترین نصیحت را در این رابطه کرده و می گوید اگر قرار باشد به هر صحبت بی منطقی پاسخ دهیم باید شبانه روز به دنبال پاسخ دادن باشیم. حق ذاتا به گونه ای است که ظاهر خواهد شد، جمهوری اسلامی ایران، انقلاب و گفتمان ما حق است. چرا ملت ها به ما علاقه مند هستند زیرا ما حرف آنها را می زنیم؟ ما منعکس کننده وجدان بیدار عمومی مردم جهان هستیم.

صالحی با طرح این سوال که چه کسانی علیه ما مشکل آفرینی می کنند، گفت: یک مشت دولت هایی هستند که تکلیف شان روشن است بنده به عنوان وزیر خارجه هیچ وقت به هیچ مسوولی بی حرمتی نکرده ام، وقتی می توان با منطق پاسخ داد باید از این راه استفاده کرد ولی اینکه اشاره کردید بعضی ها حرف هایی می زنند، توصیه ام این است که مقداری فکر کنند و بعد حرف بزنند. کاری نکنند که در تاریخ توجیهی برای اقدامات و رفتار خود نداشته باشند. به اندازه کافی شرایط روشن است و خودشان می دانند که در چه شرایطی هستند.

وزیر امور خارجه با بیان اینکه ما وقت نداریم به این صحبت ها پاسخ دهیم، گفت: بر عزت و اقتدار ایران روز به روز افزوده می شود. آیا ایرانی که در ایجاد ثبات و امنیت منطقه کار کرده و نمونه آن در افغانستان و عراق بود، کار بدی انجام داد؟ چه کسانی بودند که به صدام کمک کرده و افراط گرایی را در افغانستان ایجاد کردند.

صالحی ادامه داد: آیا خجالت نمی کشند که مار در آستین خود پرورش می دهند و بعد دیگران را متهم می کنند؟ البته این مار خودشان را می گزد. بنابراین جمهوری اسلامی ایران هیچ ارزشی برای این حرف ها قائل نیست و با اقتدار جلو می رود و به طور طبیعی ممکن است یکسری مشکلات و مسائل را پیش رو داشته باشد.

خبرنگار دیگری سوال خود را این گونه مطرح کرد که قرار بود دور دوم گفت وگوها در مورد سوریه آغاز شود که صالحی گفت: جلسه ای با سفرای مقیم در ایران داریم و در ارتباط با طرح شش ماده ای صحبت خواهیم کرد. خوشبختانه اکنون در چارچوب این طرح شش ماده ای، طرح های دیگری در حال ارائه شدن است.

صالحی تصریح کرد: سفر اخیر آقای اخضر ابراهیمی به نحوی در برگیرنده همین طرح شش ماده ای است. طرح ما جامع بوده و تمامی ابعاد قضیه را مدنظر قرار داده است و نمی توان کاری کرد که خارج از این طرح باشد.

وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه صحبت های خود خاطرنشان کرد: داریم گفت وگو می کنیم به گونه ای که بتوانیم بحران سوریه را در چارچوب همین طرح و با هماهنگی با آقای اخضر ابراهیمی و دوستان دیگر مثل مصر، ترکیه، اندونزی، مالزی و پاکستان که علاقه مندی خود را نشان داده اند، پیش ببریم.

وی با بیان اینکه این مساله آسان نیست ولی جمهوری اسلامی ایران با تدبیر به گونه ای عمل می کند که بحران سوریه به صورت سوری سوری حل شود، افزود: جمهوری اسلامی ایران اجازه نخواهد داد که نسخه ای از خارج برای سوریه پیچیده شود. ما اهل منطق و گفت وگو هستیم و دود بحرانی شدن شرایط سوریه به چشم مردم می رود.

صالحی طرح سوال کرد چه کسانی این کشتارها و فجایع را در سوریه رقم می زنند؟ و گفت: خود غربی ها دارند می گویند که چه کسانی هستند، هر روز سر مردم بی گناه و بچه ها را می برند، تا چه وقت می خواهند مسوولیت این خونریزی ها را به دوش بگیرند. مگر می شود در دریای خونی که ایجاد شده حکومتی را به وجود آورد.

وزیر امور خارجه اظهار امیدواری کرد که معارضین با دولت بنشینند و دولت انتقالی تشکیل دهند.

صالحی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه مطرح شده که قرار است تا پایان سال نسبت به چندین کشور لغو روادید صورت گیرد، گفت: این رویه ای است که دنبال آن هستیم. اینگونه نیست که یک شبه لغو روادید صورت گیرد. آرام آرام داریم به کشورها اضافه می کنیم. در ارتباط با عراق نیز در حال صحبت هستیم اما این گونه نیست که تا آخر سال در خصوص 60 کشور این اقدام صورت گیرد.

وی در خصوص پیگیری های حقوقی در مورد شهدای هسته یی گفت: در ارتباط با این مساله باید کنوانسیون بین المللی ایجاد شود تا هنگامی که این اقدام شیطانی صورت می گیرد طبق کنوانسیون با آن برخورد شود.

کلید واژه ها: سوریه تاریخ جمهوری اسلامی چه کسانی جمهوری اسلامی ایران


نظر شما :