مهمانپرست با رد اتهام های آنکارا: ما در کنار شما هستیم

۰۶ دی ۱۳۹۱ | ۱۲:۴۰ کد : ۱۹۱۰۸۰۷ سرخط اخبار

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: درباره مطالب مطرح شده در مورد ارتباط غیر مستقیم ایران با پ ک ک به صراحت اعلام کرده ایم که کشور ما قربانی تروریسم است و تروریسم را به هر شکل آن محکوم می کنیم و برای مقابله با فعالیت های تروریستی در کنار ترکیه هستیم . همکاری مشترکی نیزدر این زمینه در حال انجام است و مقامات ترک نیز بر آن تأکید داشتند .

به گزارش خبرنگار اعزامی مهر، رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در چهارمین روز از سفر خود به ترکیه عصر روز سه شنبه در نشست خبری در سفارت جمهوری اسلامی ایران درآنکارا با اشاره به اینکه ممکن است اختلاف نظرهایی بین مسئولین دو کشور ایران و ترکیه وجود داشته باشد که برای مردم ایجاد حساسیت می کند، گفت: اگر رسانه های دو کشور با یکدیگر تعامل داشته باشند و بتوانند سئوالات خود را از مقامات دو کشور مطرح کنند افکار عمومی روشن می شود.

وی با بیان اینکه سفر به ترکیه با این هدف تنظیم شده است، اظهار داشت: ملاقات های خوبی با مقامات و مسئولین رسانه های ترکیه داشتیم.

خبرنگاری درباره اختلافات بین ایران و ترکیه در زمینه نصب موشک های پاتریوت و اینکه آیا در ملاقات ها با مقامات دو کشور در این زمینه به تفاهم رسیده اند ، سئوال کرد و مهمانپرست گفت: در این مورد بحث شد و آنچه می توانم بگویم این است که باید به دنبال برقراری ثبات و امنیت در منطقه باشیم که به نفع همه کشورهای منطقه خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه رژیم صهیونیستی بیشترین نفع را در بی ثباتی منطقه خواهد برد، ادامه داد: نسبت به حضور کشورهای غربی در منطقه بسیار با دید تردید نگاه می کنیم . سابقه حضور کشورهای غربی در منطقه همراه با بی ثباتی ، نا امنی و مشکلات فراوان برای مردم منطقه بوده است. کشورهای غربی ثابت کرده اند که مهم ترین اولویت آنها حفاظت از رژیم صهیونیستی و تأمین امنیت اسرائیل است ، بنابر این آنها به دنبال بهانه ای برای مداخله نظامی در کشورهای منطقه هستند.

مهمانپرست خاطرنشان کرد: این حساسیت نسبت به هر نوع دخالت کشورهای غربی و دخالت در مسائل سیاسی در کشورهای منطقه وجود دارد. ما معتقدیم بحران های منطقه ای راه حل منطقه ای دارد و به هیچ وجه نیازی به حضور کشورهای خارج از منطقه نیست و می توانیم با کمک یکدیگر بهترین راه حل را برای بحران ها به دست آوریم.

وی تصریح کرد: در سوریه نیز به جای برخورد نظامی و روش های خشن و گسترش درگیری بهتر است به فکر توقف خشونت ها و رویکرد انتخابات سالم برای مشارکت مردم در آینده خودشان باشیم.

مهمانپرست گفت: حساسیت هایی که در بین مردم کشور ما نسبت به نظامی شدن منطقه و زمینه سازی برای حضور کشورهای غربی وجود دارد در ملاقات با مقامات ترکیه بررسی شد و فکر می کنم رایزنی و گفتگوها مفید است و باید ادامه پیدا کند تا نگرانی هایی که در بین مردم وجود دارد رفع شود.

وی در پاسخ به سئوالی درباره مذاکره در مورد عراق با مقامات ترک و اینکه وزرای خارجه دو کشور در گفتگوی تلفنی درباره مالکی صحبت کردند و از طرف ایرانی درخواست شده تا در این مورد از نفوذ خود استفاده کند، گفت: شرایطی که همه کشورهای منطقه دارند برای ما از اهمیت بالایی رخوردار است و طبیعی است که در همه رایزنی ها نسبت به تحولات منطقه و کشورها صحبت می شود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با اشاره به اینکه در ملاقات درباره عراق نیز بحث شد، افزود: باید به رأی اکثریت مردم در هر کشوری احترام بگذاریم و باید از دولت های قانونی که با رأی اکثریت مردم در مسند قدرت قرار گرفته اند حمایت شود.

وی ادامه داد: حمایت از آرا مردم و روش دموکراتیک در همه کشورها مورد تأکید است و این موضوع نباید با حالت تبعیض آمیز دنبال شود. در همه کشورهای منطقه معتقدیم باید به آرای مردم توجه شود و بهترین شاخص برا آنکه ببینیم اکثریت مردم چه خواسته ای دارند انتخابات مشروع است.این مسئله شامل بحرین، یمن و سایر کشورهای منطقه می شود . بنابر این منطقی که در گفتگوی بین مقامات دو کشور حاکم است ، منطق احترام گذاشتن دموکراتیک به آراء مردم است.

مهمانپرست درباره اظهارات نادرست برخی مقامات ترکیه  درباره جمهوری اسلامی ایران ، بیان کرد: اخباری در چند روز اخیر به نقل از معاون نخست وزیرترکیه در آلمان و وزیر کشور ترکیه نقل شد که در افکار عمومی مردم ایران حساسیت ایجاد کرد.

وی ادامه داد: مسائل مطرح شده را در ملاقات ها عنوان کردیم و به نظر می آید در اظهار نظرها دو مشکل وجود دارد؛ یکی اینکه چنین مطالبی عنوان نشده و رسانه های منبع خوبی برای انتقال نبوده اند و یا اینکه نوع بیانات همراه با ابهام بوده است و برای مخاطب ایجاد اشکال می کند.

به گفته سخنگوی وزارت امور خارجه ، مقامات ترکیه معتقد بودند که این اظهارات به شکل انتشار یافته گفته نشده و شاید با ابهام همراه بوده است.البته برخی از دوستان ترکیه ای اشاره کردند که ممکن است برخی افراد نیز نظرات شخصی خود را اعلام کنند ، ولی سیاست رسمی دولت ترکیه مشخص است .

وی ادامه داد: به ویژه در مورد مطالب مطرح شده و ارتباط غیر مستقیم ایران با پ ک ک به صراحت اعلام کرده ایم که کشور ما قربانی تروریسم است و تروریسم را به هر شکل آن محکوم می کنیم و برای مقابله با فعالیت های تروریستی در کنار ترکیه هستیم . همکاری مشترکی در این زمینه در حال انجام است و مقامات ترک نیز بر آن تأکید داشتند .

وی تصریح کرد: اگر مطالب نادرستی مطرح شده باشد جای تعجب دارد و حتما به دلیل عدم دسترسی به اطلاعات درست است.به همین دلیل نیز پیشنهاد دادیم که رسانه های دو کشور مستقیما با هم ارتباط داشته و اخبار دقیق را دریافت کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سئوالی درباره تجارت ایران و ترکیه با توجه به تحریم ها واینکه آیا ایران به جای طلا گزینه دیگری دارد و همچنین اظهارات وزیر انرژی ترکیه مبنی بر اینکه با ایران درباره قیمت نفت مشکل دارند، گفت:کشورهای غربی ایران را به دلیل فعالیت های هسته ای تحریم می کنند و این در حالی است که فعالیت هسته ای ایران کاملا صلح آمیز است و نکته جالب اینکه این فعالیت ها تنها 10 سال است که اغازشده اما تحریم های آمریکا بر علیه ایران 32 سال است که ادامه دارد. این امر نشان می دهد که بحث فعالیت های هسته ای بهانه است و آنها از انقلاب اسلامی و اینکه نمی توانند به منافع خود در ایران دست پیدا کنند، ناراحت هستند.

وی با اشاره به اینکه تحریم ها سرعت رشد ما را افزایش داده است ، تصریح کرد:اکنون در بسیاری از علوم پیشرفته دنیا در بین 10 کشور برتر هستیم ، ادامه داد: قسمت آخر تحریم علیه ما نفت و فعالیت های بانکی است که این بالاترین حد تحریم بر علیه یک کشور است. اگر آنها در این روش هم به نتیجه نرسند دیگر چیزی برای تحریم ما ندارند. ملت ما یاد گرفته اند که تهدید را تبدیل به فرصت کنند.

مهمانپرست گفت: در مورد نفت از تحریم استفاده خواهیم کرد تا وابستگی دولت را به نفت کم کنیم . در بودجه امسال 42 درصد و در بودجه سال آینده 30 درصد وابستگی به درآمد نفت کاهش پیدا کرده است.تمام تلاش بر این است که تا دو سال آینده وابستگی بودجه به درآمد نفتی به طور کامل قطع شود.

وی ادامه داد: در دنیای امروز جلوگیری از مراودات تجاری ما با سایر کشورها ممکن نیست و روابط تجاری ما با برخی از کشورها به دلیل مبادله کالا با کالا دو برابر شده است و اکنون روابط تجاری ما با برخی از کشورهای آسیایی به 40 میلیارد دلار رسیده است . روابط تجاری ایران و ترکیه در سال 2011 ، 16 میلیارد دلار و در 10 ماهه اول 2012 به 19.6 میلیارد دلار رسیده است و قطعا تا پایان سال به 20 میلیارد دلار خواهد رسید و اراده مسئولین بر این است که این روابط تا سال 2015 به 30 میلیارد دلار برسد.

مهمانپرست با بیان اینکه ایران دومین دارنده ذخایر بزرگ گاز و چهارمین دارنده ذخایر بزرگ نفت است، اظهار داشت: تا 150 سال آینده صادرات نفت و گاز ادامه دارد و کشورهای بزرگ دنیا برای رشد اقتصادی خود به این انرژی نیاز دارند. ایران را در بحث انرژی نمی توان حذف کرد . همکاری های خوبی با ترکیه داریم و بحث قیمت هم یک موضوع معمولی است که به نتیجه می رسیم.

خبرنگاری پرسید در مورد سوریه ایران راه حل هایی را پیشنهاد کرده بود که در ترکیه نیز با مقامات در این باره صحبت شد، موضع گیری مقامات ترک چه بوده است که مهمانپرست پاسخ داد: طرح ایران درباره سوریه در گذشته به اطلاع مقامات ترکیه رسیده بود و در این سفر نیز در این باره صحبت شد.

وی با اشاره به اینکه هر دو کشور ایران و ترکیه به دنبال حل مشکل هستند، بیان کرد: ممکن است بر سر شیوه های حل مسئله اختلاف نظر داشته باشیم ولی مذاکراتی داشتیم که نکات مشترک مهمی دارد. معتقدیم توقف درگیری ها باید حتما با اولوبت پیگیری شود چراکه در این درگیری ها مردم بی گناه کشته می شوندو این مورد تأکید دو طرف است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی گفت: هر دو طرف معتقدیم بایداز مطالبات مردم سوریه حمایت کرد ولی فکر می کنیم بهترین شاخص برای خواسته های اکثریت مردم سوریه این است که در یک روند دموکراتیک خواسته های آنها را بر آورده کنیم . گروه های مختلفی با عنوان مخالف نسبت به نظام سوریه برخورد می کنند و همه معتقد هستند که اکثریت حمایت مردم سوریه را دارند . گروه های موافق حکومت سوریه نیز همین تفکر را دارنداما جمعیت مردم سوریه بالای 20 میلیون نفر است و مخالفان به 100 هزار نفر می رسند . آنها به دلیل انکه سلاح به دست دارند نمی توانند بگویند که مردم طرفدارشان هستند. بهترین راه انتخابات است که تنها در صورت توقف خشونت ها ممکن است.

وی تصریح کرد: مردم سوریه باید تصمیم بگیرند که با چه نظارت بین المللی و در چه زمانی انتخابات پارلمان ، قانون اساسی و ریاست جمهوری برگزار شودو همه کشورهای مهم منطقه مثل ایران و ترکیه نیز باید کمک کنند مردم سوریه خود تصمیم بگیرند.

مهمانپرست با طرح این سئوال که چرا هر گاه طرحی برای توقف خشونت ها مطرح می شود، کشورهای غربی مخالفت می کنند، افزود: به نظر می رسد انها نگرانند که اکثر گروه های مردم از گروه های مورد حمایت انها حمایت نکنند. در واقع دموکراسی را در سوریه در جهت منافع خود نمی بینند .

وی تأکید کرد: اگر قرار باشد در هر کشوری یک گروه مسلحانه با حکومت بجنگد و کشورهای غربی از آنها حمایت کنند و بگویند نماینده مردم هستند، این امر می تواند برای همه کشورهای منطقه مشکل ایجاد کند. ترکیه نیز با حملات گروه های تروریستی مواجه است . اگر کشورهای غربی به این گروه ها سلاح بدهند و ادعا کنند این گروه های تروریستی نماینده مردم هستند، چطور برخورد می کنید؟

مهمانپرست ادامه داد: باید خیلی هوشیارانه نسبت به فتنه هایی جریانی که از صهیونیست ها حمایت می کند در منطقه حرکت کنیم آنها اگر موفق شوند توسل به سلاح را به عنوان دموکراسی تحمیل کنند همه کشورها مورد تهدید قرار می گیرند .

کلید واژه ها: ترکیه سوریه غربی کشورهای غربی تحریم کشورهای منطقه مردم سوریه ملاقات میلیارد با اشاره به اینکه میلیارد دلار با مقامات همه کشورهای دلار اشاره به اینکه به اینکه در ملاقات می کنیم تروریستی وزارت امور خارجه حضور کشورهای تروریسم مقامات ترکیه رسانه توقف همه کشورهای منطقه ک مقامات ترک تجاری اکثریت مردم شود. وی


نظر شما :